• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Såld! Archimede Pilot XLA 45 mm

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Till salu är min Archimede Pilot XLA. Den har tjänat mig väl sen den köptes på Archimede-watches.de december 2010, men nu är det dags att släppa fram nya förmågor i klocklådan. Det är en fantastisk klocka, en rejäl storlek, tuff när det behövs och elegant när det behövs.

Archimede är ett tyskt märke, en s.k. mikrotillverkare som ägs av Ickler, en känd boetttillverkare. Ickler har också andra märken som Limes (kända för sin Endurance-dykare) och Defakto (kända för sitt enkelvisarur Einz). Alltså är det en tysk klocka, fast med schweiziskt urverk.

Lite data:
Diameter utan krona: 45 mm, stor, men inte orimligt stor och bekväm på armen
Tjocklek: ~10 mm
Urverk: Automatiskt ETA 2824, går som tåget och håller tiden mycket väl
Safirglas fram och bak, antireflexbehandlat
Diameter mellan bandhorn: 22 mm
Boett i borstat stål, rem i mörkbrunt läder

Med klockan följer originalbox samt originalremmen, som är relativt välanvänd.

Skavanker? Ja, safirglaset repar man inte i första taget, men antireflexbehandlingen har jag lyckats skrapa mellan "7" och "8". Inget som stör, men det syns på bilderna. Sedan finns det en mycket liten ding på det nedre högra bandhornet (syns nog knappt på bilderna). På glasringen är det lite skavt mellan "3" och "4", men nu är vi inne på detaljerna som kräver noggrann undersökning i rätt ljus.

Men även med dessa skavanker är detta en mycket trevlig klocka, som skänkt mig mycket glädje. En perfekt allround instegsklocka och ett bra sätt att påbörja sitt klockberoende. Det blåa på visarna gör den riktigt vacker, och den enkla fliegerdesignen är både mycket lik förlagan (diverse 2:a världskrigsur, kolla A. Lange & Söhne på Chrono24, filtrera på diameter 55 mm) och i mina ögon väldigt cool.

2500 SEK netto skulle jag vilja ha för den här godbiten. Inga byten i nuläget (om du inte har en lång, prisvärd Rolex-jubileelänk med DJ-ändlänkar). F2F-affär i centrala Göteborg över en fika eller lunch uppmuntras, men jag genomför gärna även andra mer distansbetonade affärer.

Tack KS för annonsplats!

/Klocksebbe


DSC_0231.jpg


DSC_0232.jpg


DSC_0233.jpg


DSC_0234.jpg


DSC_0235.jpg


DSC_0236.jpg
 
Topp