• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag "Såld för" fält obligatoriskt i alla annonser

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Eftersom KS ändå är ett entusiast forum med en hyfsat ärlig prissättning vore det även bra om man som användare kan få en känsla för vad rimliga priser och nivåer är för en klocka.
Ofta hänvisar man till te x C24 som alltid ligger en del högre eller en killgissning på vad ett rimligt pris vore. Stundtals leder det också till diverse diskussioner om priser var rimligt eller inte vilket även det är rätt godtyckligt.

Även om det inte är 100% vattentätt. Kunde det inte vara en bra idé att man gör det obligatoriskt i varje säljannons att ange vad klockan såldes för och när? Man borde även kunna lägga till vissa andra obligatoriska bas fält så som märke, år och modell, full set etc. etc.
Om man får in denna information inkl. såld (imatning te x för att kunna stänga annonsen och göra obligatoriskt att alla annonser måste stängas) så borde det kunna bli grund för en ganska bra databas med statistik. Sökresultatet i databasen behöver inte peka till någon exakt annons utan skulle kunna ta fram ett medianvärde eller liknande.

Som sagt, det finns säkert 1000 olika sätt att undkomma det om man vill, men jag tror att majoriteten skulle vara OK med att fylla i informationen och det skulle kunna vara till gagn för alla.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det är en fin idé och personligen stöttar jag den till 100.

Men har själv varit med om att köpare som lyckats pruta en del när de köpt av mig uppgivit att de önskat att jag inte ändrar pris efter avslutad annons. Det gagnar ju inte deras alldeles nyligen köpta klockas andrahandsvärde om de vill flippa vidare sen förstås.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är en fin idé och personligen stöttar jag den till 100.

Men har själv varit med om att köpare som lyckats pruta en del när de köpt av mig uppgivit att de önskat att jag inte ändrar pris efter avslutad annons. Det gagnar ju inte deras alldeles nyligen köpta klockas andrahandsvärde om de vill flippa vidare sen förstås.
Haha, ut med siffrorna! Inte ditt problem, tycker det ökar transparensen. Annars som du skriver är det ju bara att hänvisa till "såldes XX för YY" när man betalade ZZ för samma en vecka innan
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag gjorde ganska ofta detta för några år sen och har inga problem med det i sak. Håller helt med om att värdet av en mer verkligehetsnära prisstatistik skulle vara mycket värdefull.

En tanke är att om inte alla vill skrika att de tjänade eller torskade XX på att äga klockan en vecka så skulle det kunna ha negativ inverkan på omsättningen på K&S. Kanske att fler affärer skulle skötas i det dolda - via PM eller att det i större utsträckning blir en "köpes" marknad? Eller ska vi ha pris där med? "Hittade för XX den YY"? :)

Eller nu läste jag frågan igen och funderar på om du kanske inte menar att det skulle vara officiella uppgifter? Snarare att det petas in i statistiken efter avslutad affär för att kunna göras sökbart på något sätt? Låter intressant (men omständigt)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag gjorde ganska ofta detta för några år sen och har inga problem med det i sak. Håller helt med om att värdet av en mer verkligehetsnära prisstatistik skulle vara mycket värdefull.

En tanke är att om inte alla vill skrika att de tjänade eller torskade XX på att äga klockan en vecka så skulle det kunna ha negativ inverkan på omsättningen på K&S. Kanske att fler affärer skulle skötas i det dolda - via PM eller att det i större utsträckning blir en "köpes" marknad? Eller ska vi ha pris där med? "Hittade för XX den YY"? :)

Eller nu läste jag frågan igen och funderar på om du kanske inte menar att det skulle vara officiella uppgifter? Snarare att det petas in i statistiken efter avslutad affär för att kunna göras sökbart på något sätt? Låter intressant (men omständigt)
Det bästa är väl om resp annons har ett tydligt slutpris. Men det jag främst är ute efter är en sökbar databas/statistik där man kan se vad en viss modell har för ca värde. Då kan vi slippa hela ”billigast på hela C24” tramset. Och få en rimlig prissättning från början och även enklare för säljare att veta vad klockan är värd. 🙂

Exempel på detta (juli ’22) är tex alla Explorer 124270 som har list på 77,3k, annonseras för 90-95k men där de flesta till sist går för ca. 85k.
 
Låter som en bra idé, förutsatt att man inte borde behöva uppge ÖPPET för hela världen vad klocksn såldes för. Det är mellan säljare och köpare.

Men är det, som någon nämnde, för att kunna föra någon typ av statistik och visa medelvärde och medianvärde på olika klockmodeller, utan att nämna att specifik klocka såldes för X summa, oavsett vad det begärdes.
Då tycker jag det är wn bra idé.

Lättare att få en rimlig prisbild, utan att behöva tala om vilken klocks som såldes för hur många kronor. 👍
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Låter som en bra idé, förutsatt att man inte borde behöva uppge ÖPPET för hela världen vad klocksn såldes för. Det är mellan säljare och köpare.
Kan se båda sidor av myntet. En kompromiss kan ju vara att man kan välja vid inmatning om det skall vara offentligt eller inte(?).

Tycker transparensen just nu skulle vara intressant inte minst på te x Rolex som f.n har högt utgångspris men som sedan prisbumpas rätt mycket under en längre period.

Det andra skulle vara bra med en spårbarhet på vad klockan gått för när den säljs igen. Många diskussioner över åren där person x köpt en klocka av person b, men som sedan drar på ordentligt i priset. Visst är det fri prissättning men då kan man gott stå för att man vill göra sig en slant. 🤷🏻‍♂️
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag är inte emot idén som sådan, meeeen...
Kan inte riktigt se hur det skulle kunna genomföras.

Det som ligger närmst verkligheten måste vara att göra det till en regel att det ska skrivas ut.
Men i dessa fall kan köpare och säljare ändå delvis komma överens om vad som ska skrivas ut (eftersom det bevisligen ändå efterfrågas att man som säljare inte skriver ut vad den faktiskt såldes för).

Men att få ihop någonting dolt att använda till statistik förstår jag inte alls hur det skulle kunna fungera. Det måste ju vara ett monumentalt jobb att försöka få ihop något bakomliggande skelett för detta (eller?). För att det ska vara någonting värt måste ju isf finnas möjlighet att föra in referensnummer, årtal, eventuellt någon skala för skick eller liknande. Och för vintage... En gammal Seamaster av samma referens kan ju finnas med en massa olika tavlor som kan göra skillnad upp till säkert det dubbla värdet. Kan ju knasa till statistiken rejält.
Visst, att få till en snittsiffra på alla klockor som har "Submariner" i titeln är kanske fort gjort. Men inte mycket värt.

Som sagt - verkligen inte emot idén. Är ju själv i behov av att kolla marknadspriser på olika modeller då och då och hade varit mycket hjälpt av detta.
Första varianten är dock det enda jag ser kunna fungera.

För övrigt så är jag glad att jag har nån slags integritet.
Hade jag prutat på en klocka (vilket definitivt händer) så hade jag aldrig fått för mig att skriva och be säljaren att inte ange vad den såldes för. Gör hen så gör hen, men att faktiskt be om det...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag är inte emot idén som sådan, meeeen...
Kan inte riktigt se hur det skulle kunna genomföras.

Det som ligger närmst verkligheten måste vara att göra det till en regel att det ska skrivas ut.
Men i dessa fall kan köpare och säljare ändå delvis komma överens om vad som ska skrivas ut (eftersom det bevisligen ändå efterfrågas att man som säljare inte skriver ut vad den faktiskt såldes för).

Men att få ihop någonting dolt att använda till statistik förstår jag inte alls hur det skulle kunna fungera. Det måste ju vara ett monumentalt jobb att försöka få ihop något bakomliggande skelett för detta (eller?). För att det ska vara någonting värt måste ju isf finnas möjlighet att föra in referensnummer, årtal, eventuellt någon skala för skick eller liknande. Och för vintage... En gammal Seamaster av samma referens kan ju finnas med en massa olika tavlor som kan göra skillnad upp till säkert det dubbla värdet. Kan ju knasa till statistiken rejält.
Visst, att få till en snittsiffra på alla klockor som har "Submariner" i titeln är kanske fort gjort. Men inte mycket värt.

Som sagt - verkligen inte emot idén. Är ju själv i behov av att kolla marknadspriser på olika modeller då och då och hade varit mycket hjälpt av detta.
Första varianten är dock det enda jag ser kunna fungera.

För övrigt så är jag glad att jag har nån slags integritet.
Hade jag prutat på en klocka (vilket definitivt händer) så hade jag aldrig fått för mig att skriva och be säljaren att inte ange vad den såldes för. Gör hen så gör hen, men att faktiskt be om det...
Vet inte vilken platform KS är byggd på och hur databaserna ser ut. Men generellt sett är ju en annons ett forumlär med angivna fält. Om det är uppbyggt korrekt borde det gå att extrahera baserat på:
1. Klocktyp
2. Ev. klockreferens
3. Årtal
4. Pris
5. Slutpris
6. Skick är ju godtyckligt men man kan skapa huvudkategorier som man får fylla i. Sedan blir det ju ungefärligt.
7. Datum.

Du har helt rätt iom att det kan finnas lägen där det med kommer extra tavlor eller att det är ett exemplar som är särkskillt unikt. Undantag kommer ju alltid att finnas.
Men om man har alla fälten klara för sig och kan göra den tekniska data extraheringen kan man bygga upp det i te x Azure och sedan en databas och rapport i Power BI eller. Qlick/Tableau.

Den enda osäkerheten som finns är ju att om man lägger in massa fritext fält finns risken för stavfel etc. Men detta borde man kunna förhindra med förvalda fält eller format regler för resp fält. Tex. numeriska vs. alfa numeriska etc.
 
Topp