• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sålde Hoodinke precis en franken Speedmaster?

Franken?

  • Glasklart JA!

    Röster: 16 88.9%
  • Solklart NEJ!

    Röster: 2 11.1%

  • Totala väljare
    18

KenKun

Patek
2-Faktor
Klock-Reddit uppmärksammade för runt 12 timmar sedan att Hoodinke har sålt en Speedmaster som nu folk säger är en franken.
Själva poängen med deras egna shop är att den är kurerad av entusiaster som ska ha koll, vilket blir en trygghet för oss andra som kanske inte är lika pålästa. Det är därför de kan ta premium för sina klockor. I annonsen skriver de att allt är original, bortsett från kronan.
Vad är problemet då?

"The problem is this watch isn’t even a 145.012-67. It’s a 105.012-66CB, which is evident at first glance when you look at the lugs. They’re faceted, like only the 105.012-66CB case has. The serial is also too early for the 145.012-67 reference. As a 105.012-66, the pushers are wrong, too. So that means they’re selling a 105.012-66CB with a replacement crown and pushers and the wrong caseback as a 145.012-67 with the wrong case and too early of a serial number. Nothing was disclosed in the listing other than a service crown. Note there's not even a photo of the caseback.
It sold almost instantly."

Screen Shot 2016-04-06 at 14.22.25.png


Hoodinke svarar:
Screen Shot 2016-04-06 at 14.34.19.png

Bild på baksidan: http://imgur.com/qslLJ9Q

Andra höll dock inte med, till och med FakeWatchBusta flikar in:
Screen Shot 2016-04-06 at 14.41.29.png


Vem har rätt?
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/4di50m/hodinkee_hodinkees_shop_sold_a_mislabeled/
 
Senast ändrad:

ozzyozzy

Cartier
Ingen aning vem som har rätt, men det ska bli intressant att följa! Om inte ens Hodinkee kan göra rätt med vintage...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Såg också posten i morse. Som tur var klockan tydligen ändå värd summan köparen fick betala för den, men han får ju fortfarande inte den klockan han trodde att han köpte. Kan nog smutsa ner Hodinkees rykte det här.
 

Wiliamo

Panerai
Problemet grundar sig ju i just det du nämner, att Hodinkee ofta utgör någon typ av grundpelare av ärlighet när det kommer till vintageklockor och försäljningen av dessa. Tror dock det här kommer lägga sig ganska snart men helt klart att entusiaster och andra spekulanter kommer kolla en extra gång innan de slår till. Men i och med att intresset för klockor har ökat så mycket tror jag ändå inte Hodinkee kommer behöva oroa sig för att deras listade klockor inte blir sålda.
 

MånsT

Rolex
Tycker Hodinkees svar var konkret, de förklarar det hela på ett bra och snyggt sätt. I mina ögon är de fortfarande 100% pålitliga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker Hodinkees svar var konkret, de förklarar det hela på ett bra och snyggt sätt. I mina ögon är de fortfarande 100% pålitliga.

Dels är det roande/oroande att Hodinkee kör en klassiker och ber om ursäkt för dåliga foton pga att de är tagna med mobil. I vilket annat sammanhang som helst hade det varit skäl för misstanke.

Sen undrar jag varför du helt avfärdar svaret på Hodinkees förklaring. Utan att ha en aning om vem som har rätt eller fel väcker det åtminstone så många frågetecken att jag nog anser det 100% omöjligt att kalla dem 100% pålitliga.
 

MånsT

Rolex
Dels är det roande/oroande att Hodinkee kör en klassiker och ber om ursäkt för dåliga foton pga att de är tagna med mobil. I vilket annat sammanhang som helst hade det varit skäl för misstanke.

Sen undrar jag varför du helt avfärdar svaret på Hodinkees förklaring. Utan att ha en aning om vem som har rätt eller fel väcker det åtminstone så många frågetecken att jag nog anser det 100% omöjligt att kalla dem 100% pålitliga.
Jag tolkar inte det som att ursäkten för den dåliga bildkvaliteten rättfärdigar tabben som om de skulle skrivit fel i annonsen. Ursäkten för bildkvaliteten är bara för nu i efterhand när alla ska syna bevismaterialet. Inte "oj, vi läste visst fel" utan istället "se, detta var vad vi såg och utgick från".

Det jag menade på var att Hodinkee inte envisas med att alla andra har fel och att de själva är perfekta. Istället erkänner de sitt misstag och förklarar tydligt varför det blev så.
 
Nu kan jag absolut ingenting om Omega, men jag tycker väl inte Hodinkee ska brännas på bål för det här. Alla gör väl fel ibland och så länge inte någon har uppsåt att luras eller vägrar göra rätt för sig så är det väl ingen fara.
 

Wboy

Panerai
Är det ens lagligt att sälja en Speedmaster från denna tid utan bild på caseback och urverk? Trodde jag va standard. Nästintill standard bland Chrono24-försäljare åtminstone.

Edit: menar givetvis bild på insidan av caseback.
 

plattfot

Rolex
Att Omega hade en lång övergångsperiod med tavlor/visare/pushers etc. mellan reffarna är väl känt, men att blanda boett och baklock från olika tillverkare har jag inte sett tidigare.
Är det dock helt säkert det är en CB-boett? Jag ser något som ser ut som fasningar på de två nedre bandhornen, men det KAN vara reflexer/speglingar och isåfall är den väl ok?
 

Patrik J

Rolex
Märkligt att den ens kom upp till försäljning. Ska bli kul att se ett extrakt. Skulle bli mycket förvånad om den vore någon slags trannie.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Så länge de lär sig något av det här och förbättrar sig i framtiden så är det ju inga konstigheter när det kommer till att ha ett förtroende för dem
 
Topp