• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sålt med Klarna

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett annat problem som gör att man som säljare med klarna får vänta på pengarna är Traderas omdömessystem.
Ju högre poäng man har desto snabbare får man betalt när man säljer med hjälp av Klarna, enkelt uttryckt.

Problemet är att flera av de som säljer mycket ger blanka fan i att lämna omdöme trots att jag alltid pröjsar direkt när jag handlar på tratten.
Beror väl troligen på att de gör så mycket affärer och ids inte helt enkelt.
Jag tar ingen ställning för eller emot Klarna @ Tradera, alla får bilda sin egna uppfattning. Men ett förtydligande: Så som jag förstår det så är det säljar-omdömet som avgör. Det spelar ingen roll om du har köpt massor och har en perfekt femma i omdöme från säljarna, det är omdömena från dina försäljningar som spelar roll.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Klarna
Bra att ni är här, jag har dock inte så mycket till övers för er tyvärr.
När ni skickar ut ert brev med snigelpost med kod för att verifiera konto så står det "Tack för att du valt Klarna", det har jag ju gjort per se, men det fanns inget annat att välja på. Lite som valet i Nordkorea där en person får 100% av rösterna.
Sedan är det bara fult att hålla pengarna i två veckor, snackade med min köpare och han kunde lika gärna ha Swishat och det baserade han på de omdömen jag har.

Jag har för mig jag har läst att man kan gå via gamla tradera om man vill slippa Klarna som enda betalningssätt, kan dock inte verifiera det.
 

Jonte73

Audemars
Jag tar ingen ställning för eller emot Klarna @ Tradera, alla får bilda sin egna uppfattning. Men ett förtydligande: Så som jag förstår det så är det säljar-omdömet som avgör. Det spelar ingen roll om du har köpt massor och har en perfekt femma i omdöme från säljarna, det är omdömena från dina försäljningar som spelar roll.

Fint.
 

Klarna

Breitling
vad spelar det för roll att ett paket på 1 kg har ett spårnings nummer? om det kommer fram ok och köparen sen hävdar att det var 1 kg metallskrot i paketet och kräver pengarna tillbaka

hur bevisar jag för er/tradera att jag skickat klockan ?

hur ska bevisa köparen att det inte var en klocka i paketet?

ord mot ord? vems rygg tar ni/tradera? köpare eller säljare?

i och med den långa väntetiden så utgår jag ifrån att någon (köpare eller säljare) blir utan antingen vara eller pengar och är det då baserat på ett pakets spårnings nr eller vikt så känns ert "säkerhetsupplägg" rent ut sagt löjligt

försök få polisen att utreda ett sådant fall (garanterat nedlagt i brist på bevis efter några månader)

jag tänkte lägga upp 3 auktioner nu under kvällen men valde bort det då det känns för osäkert för mig som säljare med alla ovanstående frågetecken och med den långa väntetiden på pengarna


Hej!

Det som krävs för att ingå i säljarskyddet är att du skickar paketet med ett spårningsnummer inom tre dagar från det att köpet är genomfört. Du får även ett mejl när det är dags att skicka varorna.

Gör du det här kommer du få betalt av oss för det du sålt. Skulle köparen sedan påstå att han/hon inte tagit emot en vara eller fått fel vara behöver köparen bevisa för oss att så är fallet. Du har då alltså redan fått betalt.

Läs gärna mer om säljarskyddet på: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-saljarskydd-privatkunder/

För dina frågor om försäkringar när du skickar paketet kan du vända dig till DHL, Schenker eller posten så hjälper de dig med att svara på dem.

Mvh, Madeleine
 

Klarna

Breitling
Klarna
Bra att ni är här, jag har dock inte så mycket till övers för er tyvärr.
När ni skickar ut ert brev med snigelpost med kod för att verifiera konto så står det "Tack för att du valt Klarna", det har jag ju gjort per se, men det fanns inget annat att välja på. Lite som valet i Nordkorea där en person får 100% av rösterna.
Sedan är det bara fult att hålla pengarna i två veckor, snackade med min köpare och han kunde lika gärna ha Swishat och det baserade han på de omdömen jag har.

Jag har för mig jag har läst att man kan gå via gamla tradera om man vill slippa Klarna som enda betalningssätt, kan dock inte verifiera det.


Hej!

Vad kul att du uppskattar att vi svarar i detta forum.

Vad gäller verifieringskoden skickar vi den till din folkbokförda adress för att säkerställa att uppgifterna stämmer. Detta brev skickar vi med A-post.

När du säljer hos Tradera har de i vissa kategorier bestämt att du behöver sälja via oss. Om du vill ha mer information om det kan du kontakta Tradera så svarar de på dina frågor.

Mvh, Madeleine
 

poormans

Rolex
Hej!

Det som krävs för att ingå i säljarskyddet är att du skickar paketet med ett spårningsnummer inom tre dagar från det att köpet är genomfört. Du får även ett mejl när det är dags att skicka varorna.

Gör du det här kommer du få betalt av oss för det du sålt. Skulle köparen sedan påstå att han/hon inte tagit emot en vara eller fått fel vara behöver köparen bevisa för oss att så är fallet. Du har då alltså redan fått betalt.

Läs gärna mer om säljarskyddet på: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-saljarskydd-privatkunder/

För dina frågor om försäkringar när du skickar paketet kan du vända dig till DHL, Schenker eller posten så hjälper de dig med att svara på dem.

Mvh, Madeleine

om jag är garanterad att få betalt varför tar det då två veckor och hur ser förfarandet ifrån er ut vid ett bedrägeriförsök ifrån köparen sida, dvs köparen hävdar att han ej fått rätt vara och tex skickar in en bild på en falsk klocka

vems sida står ni på då?

vidare hur bevisar jag som säljare med hjälp av spårings nr och vikt på paketet att det låg en äkta klocka i när jag skickade paketet?
 

Klarna

Breitling
om jag är garanterad att få betalt varför tar det då två veckor och hur ser förfarandet ifrån er ut vid ett bedrägeriförsök ifrån köparen sida, dvs köparen hävdar att han ej fått rätt vara och tex skickar in en bild på en falsk klocka

vems sida står ni på då?

vidare hur bevisar jag som säljare med hjälp av spårings nr och vikt på paketet att det låg en äkta klocka i när jag skickade paketet?


Hej!

När vi gör en utbetalning till dig som säljare har vi en bedömning som baseras på beloppet du sålt för och din rating på Tradera. Det är sedan utifrån detta som det bestäms när du ska få betalt. Vi har denna bedömning just eftersom vi garanterar dig att få betalt.

Via länken: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/salj-med-klarna/utbetalningar/ kan du läsa mer om hur det går till vid en utbetalning.

Som jag nämnt tidigare kommer du alltid få betalt om du skickat varorna enligt säljarskyddet. Skulle det uppstå en tvist mellan dig och kunden finns vi här för att hjälpa er att lösa ärendet.

Vid en tvist är vi givetvis opartiska och tar då in så mycket information som möjligt från både köpare och säljare. Eftersom sådana fall kan se väldigt olika ut så har vi ingen särskild rutin som vi följer utan det hanteras då från fall till fall.

Mvh, Felix
 

poormans

Rolex
Hej!

När vi gör en utbetalning till dig som säljare har vi en bedömning som baseras på beloppet du sålt för och din rating på Tradera. Det är sedan utifrån detta som det bestäms när du ska få betalt. Vi har denna bedömning just eftersom vi garanterar dig att få betalt.

Via länken: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/salj-med-klarna/utbetalningar/ kan du läsa mer om hur det går till vid en utbetalning.

Som jag nämnt tidigare kommer du alltid få betalt om du skickat varorna enligt säljarskyddet. Skulle det uppstå en tvist mellan dig och kunden finns vi här för att hjälpa er att lösa ärendet.

Vid en tvist är vi givetvis opartiska och tar då in så mycket information som möjligt från både köpare och säljare. Eftersom sådana fall kan se väldigt olika ut så har vi ingen särskild rutin som vi följer utan det hanteras då från fall till fall.

Mvh, Felix

hjälper till hur?? jag gissar på att ni ber köprae och säljare kontakta polis för att lösa tvisten
 

poormans

Rolex
......och det första polisen gör är att kontakta Klarna.


vad har de för nytta av paketets vikt och kolli id??

adressen har man ju redan

men med tanke på att de skrivit här att man är garanterad pengarna så är det väl lungt , ända tills något händer

tror detta är samma skit som paypal massor som blir blåsta med PP hela tiden

cheers
christian
 

Babinus

Cartier
vad har de för nytta av paketets vikt och kolli id??

adressen har man ju redan

men med tanke på att de skrivit här att man är garanterad pengarna så är det väl lungt , ända tills något händer

tror detta är samma skit som paypal massor som blir blåsta med PP hela tiden

cheers
christian

Det du frågade var ju hur Klarna kan hjälpa till om man ber de tvistande kontakta polisen för att lösa tvisten. Det kan ju tolkas som att du tror att när polisen tar över ärendet så är Klarna bortkopplade.

Vad de behöver veta beror ju på tvistemålet. Om ärendet överlämnas till polis och rättsväsende så undersöker de vad som behövs undersökas och Klarnas vittnesmål, som den som ansvarar för affären, är ju extremt viktigt hela vägen i processen. Polisen tycker nog att det är viktigt att se vad som står i de officiella handlingarna hos Klarna, om tvistarna inte är överens om att allt gått rätt till.

Du kanske menade annorlunda med frågan, men ställde den som om du trodde att Klarnas hjälp inte behövs om ärendet går till polisen.
 

poormans

Rolex
Det du frågade var ju hur Klarna kan hjälpa till om man ber de tvistande kontakta polisen för att lösa tvisten. Det kan ju tolkas som att du tror att när polisen tar över ärendet så är Klarna bortkopplade.

Vad de behöver veta beror ju på tvistemålet. Om ärendet överlämnas till polis och rättsväsende så undersöker de vad som behövs undersökas och Klarnas vittnesmål, som den som ansvarar för affären, är ju extremt viktigt hela vägen i processen. Polisen tycker nog att det är viktigt att se vad som står i de officiella handlingarna hos Klarna, om tvistarna inte är överens om att allt gått rätt till.

Du kanske menade annorlunda med frågan, men ställde den som om du trodde att Klarnas hjälp inte behövs om ärendet går till polisen.


jag är mer intresserad av hur klarna sköt bedrägerier eller bedrägeriförsök,

om de betalat ut pengar till säljaren trots att köpare hävdat att de ej fått någon vara, fel vara eller kopia av vara

som sagt mkt frågetecken och med allt snack om paypal i bakhuvudet så verkar det inte lovande

verkar urdumt att betala ut pengar med spårnings id och vikt som underlag vad säger det mer än att en viss vikt är skickad inte ett dyft om vad som är skickat



cheers
 

Babinus

Cartier
jag är mer intresserad av hur klarna sköt bedrägerier eller bedrägeriförsök,

om de betalat ut pengar till säljaren trots att köpare hävdat att de ej fått någon vara, fel vara eller kopia av vara

som sagt mkt frågetecken och med allt snack om paypal i bakhuvudet så verkar det inte lovande

verkar urdumt att betala ut pengar med spårnings id och vikt som underlag vad säger det mer än att en viss vikt är skickad inte ett dyft om vad som är skickat



cheers

De får väl svara själv, men du förutsatte ju att de ber en kontakta polis och undrade hur de kan hjälpa till då.

Den erfarenhet jag haft av dem handlade om ett kreditköp av internetbutik där Klarna skötte faktureringen. När jag väntade mig leverans fick jag mail från nätbutiken att Klarna nekat affären och att jag ska ta kontakt med dem. En aning sur ringde jag Klarna. De ställde några kontrollfrågor om mig. Inte så känsliga, men svåra för någon annan att svara på.

Då konstaterade de att jag med all sannolikhet är rätt person och att de skulle meddela nätbutiken att affären är OK. De förklarade att de misstänkte att det kunde vara en bedragare som försökte handla i mitt namn.

Det sura humöret gick över när jag insåg att det Klarna gjort borde fler aktörer i näthandeln göra. Bedrägerier i näthandeln ökar explosionsartat. Mitt extra telefonsamtal och några dagars extra väntan är lindrigt jämfört med det som hände året innan. När vårt dödsbo fick en faktura på en affär som den avlidna skulle ha gjort två dagar efter sin död. En verksamhet som är extremt vanlig idag.

Detta är ju ett annorlunda fall än det du undrar över och det tråden handlar om, och de frågorna får Klarna själva svara på. Jag vet inte om allt Klarna gör är bra, men det de gör bra ska de ha cred för. Fler aktörer borde göra likadant som de gjorde i min affär.
 

Klarna

Breitling
hjälper till hur?? jag gissar på att ni ber köprae och säljare kontakta polis för att lösa tvisten


Som vi nämnde i det tidigare inlägget kommer alla dessa ärendet hanteras på olika sätt eftersom att de ser väldigt olika ut från fall till fall. Jag kan därför inte svara på exakt hur vi hjälper er i dessa ärenden.

Skulle det vara så att du råkar ut för något liknande är det bara att kontakta oss så tar vi det vidare därifrån. Vi kommer i största möjliga mån att hjälpa er reda ut tvisten för att hitta en lösning.

Mvh, Madeleine
 
Vilka krav har ni för att snabba på utbetalningarna? Sålde en klocka för någon vecka sedan och fick vänta två veckor på pengarna. Detta trots att jag har 100+ unika omdömen och att säljaren efter två dagar hade lämnat ett positivt omdöme. Jag menar, när det positiva omdömet landar borde pengarna rimligen kunna betalas ut på en gång.
 

Klarna

Breitling
Vilka krav har ni för att snabba på utbetalningarna? Sålde en klocka för någon vecka sedan och fick vänta två veckor på pengarna. Detta trots att jag har 100+ unika omdömen och att säljaren efter två dagar hade lämnat ett positivt omdöme. Jag menar, när det positiva omdömet landar borde pengarna rimligen kunna betalas ut på en gång.

Hej Joakim!

Har du sålt en vara på Tradera och ska få betalt från oss är det beloppet du sålt för och din rating på Tradera som avgör när din utbetalning sker. Via länken: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/salj-med-klarna/utbetalningar/ får du mer information om hur våra utbetalningar går till.

Utbetalningen sker efter max 14 dagar men i de flesta fall görs den redan dagen efter det att köpet slutförs.

Mvh, Madeleine
 

Bjudko

Cartier
Mina klockannonser blev nu borttagna för att jag inte ville ta betalt via Klarna. Klarna var det enda som gick att använda som betalning när annonserna gjordes så jag blev tvungen att klicka i dessa men skrev tydligt att betalning inte gällde via Klarna. Sista gången jag använder Tradera, så kan det gå :)
 
Hej Joakim!

Har du sålt en vara på Tradera och ska få betalt från oss är det beloppet du sålt för och din rating på Tradera som avgör när din utbetalning sker. Via länken: http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/salj-med-klarna/utbetalningar/ får du mer information om hur våra utbetalningar går till.

Utbetalningen sker efter max 14 dagar men i de flesta fall görs den redan dagen efter det att köpet slutförs.

Mvh, Madeleine


Ok, tack för snabbt svar iaf!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Mina klockannonser blev nu borttagna för att jag inte ville ta betalt via Klarna. Klarna var det enda som gick att använda som betalning när annonserna gjordes så jag blev tvungen att klicka i dessa men skrev tydligt att betalning inte gällde via Klarna. Sista gången jag använder Tradera, så kan det gå :)


Så annonsen blev borttagen för att du inte hade Klarna som betalningssätt? La du in annonsen via gamla tradera då?
 

Bjudko

Cartier
Så annonsen blev borttagen för att du inte hade Klarna som betalningssätt? La du in annonsen via gamla tradera då?


Hade klickat i Klarna för att det var den ENDA betalning som fanns och klickade man inte i det så gick det inte att lägga in annonsen. Vet inte vad som skiljer gamla och nya Tradera, jag tror vissa kategorier är kopplade till Klarna.
 

poormans

Rolex
jag prövade och lägga upp annonser via gamla tradera och då kan man välja klarna, banköverföring, swish och paypal men när de ´väl ska läggas upp funkar det inte, då får man medelande om att det bara är klarna som gäller

vi som inte vill bli scammade av köpare via klarna, hur gör vi ??

om man sålt hos ett företag i ca 10 år och har bara bra omdömen så ska man fan kunna ta betalt hur man vill
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
jag prövade och lägga upp annonser via gamla tradera och då kan man välja klarna, banköverföring, swish och paypal men när de ´väl ska läggas upp funkar det inte, då får man medelande om att det bara är klarna som gäller

vi som inte vill bli scammade av köpare via klarna, hur gör vi ??

om man sålt hos ett företag i ca 10 år och har bara bra omdömen så ska man fan kunna ta betalt hur man vill
Tradera är och förblir ett av de sämsta alternativen för säljare.
 

JohnDoe

Rolex
Tänkte testa tradera för lite billigt skrot i kategorin klockor. Hamnade tvångsmässigt i klarnaträsket. Deras info är obefintlig så fick vänta i chattkö innan jag fick förklarat att det var av "säkerhetsskäl". Jo men visst. Yrkeshandlarna som säljer fejkat skit får fortsätta att hållas eftersom de redan är befintliga skummisar. Om jag väljer hämtas/cash så ska jag väl inte behöva ta betalt via klarna. Anser för övrigt att klarna är ett riktigt skumraskföretag av värsta smslånehaj typ. Att sedan delar av klarnas ledning blev arresterade i New York för sexbrott för något år sedan ger direkt avsmak för klarna. Tydligen skrevs det av... Ungefär som för DSK. Ger onekligen utrymme för frågetecken.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

När du lägger upp en annons på Tradera väljer du inför varje annons vilka betalningsmetoder köparen sedan ska kunna använda sig av. Om du inte vill sälja genom oss kan köparen heller inte välja oss som alternativ.

Fördelen med att välja oss att hantera betalningen är att vi garanterar dig att få betalt för varan du sålt och skickat till köparen.

Mvh, Madeleine
Som det verkade nu kunde jag inte välja annat betalningssätt än klarna. En klar nackdel med tradera. Jag skulle hellre enbart använda swish, banköverföring, eller paypal, både som köpare och säljare...
 
Senast ändrad:

Weberg

Audemars
Nu har jag inte sålt på Tradera sedan Klarna kom med i bilden. Men jag misstänker att eBay (de som äger Tradera) inte riktigt tycker om att de inte kan ta en procentuell avgift på penningatransaktionen för banköverföringar (som är det vanligaste betalningsmedel på Tradera). Genom att ta med Klarna i leken så har säkert Tradera och Klarna någon deal där Tradera får en del av kakan. Klarna tjänar sina pengar på folk som inte betalar fakturan eller inte betalar den i tid...

På eBay så tar eBay ut avgiften procentuellt på försäljningsvärdet + frakten. Sedan så är Paypal i princip ett krav för att sälja, och eftersom eBay även äger Paypal så går procenten som Paypal tar ut rakt ner i eBays fickor. Smart upplägg...

Lite feedback till Klarna : Numera när man handlar på många platser där ni har hand om betalningen så går det att välja faktura, direktbetalning samt via kort. Men... Det är först när man har bekräftat beställningen och det klart och tydligt står "Köpet är nu klart" som man via en relativt liten länk, efter lite "dela upp betalningen"-reklam, kan klicka sig fram för att ändra betalningssätt till något icke-faktura. Detta är enligt mig väldigt smutsigt gjort och tillhör inte god sed. Jag vill kunna välja betalningssätt innan jag bekräftar min beställning. Det känns som att det kan trilla in anmälningar till Konsumentverket eller liknande.


(Sorry för OT.)

Spot on! Klarna blir elakare och fulare ju större de blir. Har tänkt mycket på exakt det där du tar upp. Tänkte förresten lägga upp ett par annonser nu i veckan, men visste inte alls att det var TVÅ veckors väntetid på belopp över 3 lax. Blir inte med Klarna då, den saken är säker!
 

Klarna

Breitling
Spot on! Klarna blir elakare och fulare ju större de blir. Har tänkt mycket på exakt det där du tar upp. Tänkte förresten lägga upp ett par annonser nu i veckan, men visste inte alls att det var TVÅ veckors väntetid på belopp över 3 lax. Blir inte med Klarna då, den saken är säker!
Hej Weberg!

Det är tråkigt att läsa att du har den uppfattningen om oss. Tiden för en utbetalning varierar beroende på beloppet och ditt betyg som säljare på Tradera. Utbetalningar på belopp över 3000,00 SEK sker precis som du skriver efter 2 veckor. Fördelen med att sälja genom Klarna är att du som säljare är garanterad en betalning för såld och skickad vara precis som min kollega Madeleine skrev tidigare.

Du får gärna kika in på http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/ där du hittar användbar information för dig som Traderasäljare genom Klarna.

Trevlig helg!

Mvh, Felix
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej Weberg!

Det är tråkigt att läsa att du har den uppfattningen om oss. Tiden för en utbetalning varierar beroende på beloppet och ditt betyg som säljare på Tradera. Utbetalningar på belopp över 3000,00 SEK sker precis som du skriver efter 2 veckor. Fördelen med att sälja genom Klarna är att du som säljare är garanterad en betalning för såld och skickad vara precis som min kollega Madeleine skrev tidigare.

Du får gärna kika in på http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/ där du hittar användbar information för dig som Traderasäljare genom Klarna.

Trevlig helg!

Mvh, Felix
Fast grejen är ju trots allt den att man skickar ingenting förrän betalning har mottagits. Alltså, är er tjänst om garanterad betalning efter 2 veckor helt värdelös. Varför ska man vilja lämna ifrån sig något och därefter behöva vänta i 2 veckor på pengarna? Grejen med Tradera är instant payment och detta kommer knappast gynna deras affär sett från användaren.
 

JohnDoe

Rolex
Framförallt kan man undra varför man måste använda klarna om man har leveransalternativet avhämtning. Hela tradera/klarna lösningen är uppbyggd för proffssäljare som lever på att sälja skräp. Om man som privatperson vill göra enstaka försäljningar kommer man inte upp i massa omdömen. Jag har ett riktigt jobb och har inte tid att leka hästhandlare med obskyra kinesiska fejkade rolexarmband som diverse "proffssäljare" har på tradera.
 
Topp