• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Södra Frankrike

FilipM942

Breitling
Hej!

Ska till södra Frankrike om ca en vecka, någon som varit där och vet något kul att se? Eller nån bra affär med roliga klockor?
 

Aelgen

Omega
Det är ju ett ganska stort område "södra Frankrike" :)
Vart ska du specifikt? Finns hur mycket som helst att se.
Men de klassiska St Tropez och Monaco skulle jag anse som "måsten". Både i St Tropez och Monaco finns väl i stort sett vartenda mer känt klockmärke representerat så det finns mycket att dregla över.
Antibes är också läckert och mycket charmigt.
Port Grimmaud i närheten av St Tropez är lite "unikt" och charmigt, påminner om ett mindre Venedig.
Dock är det ju inte direkt säsong där nere nu så förvänta dig inte så värst mycket liv, men det är väldigt trevligt att bara glida runt i städerna utan att behöva trängas med massa folk.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Rivieran är inte vad det varit. Var där 3 somrar i rad när jag växte upp och spenderade massor av tid i Antibes, JLP och Cannes. När jag återvände för nåt år sen fanns inget av charmen kvar. Kromade bilar, Ryssar och Araber i överflöd och ren dekadens. På strandklubbarna i St Tropez var uppskattningsvis 50% (vissa säger mer) av kvinnorna prostituerade.

Det enda jag fortfarande uppskattade var Saint Jean Cap Ferrat och Monaco.

Till Rivierans försvar var jag där i juli/augusti och vänner som har hus/lgh:er där hävdar att alla andra månader är avsevärt mycket bättre, vilket jag kan tro. Men så är jag ju en inpräglad Italien-resenär. Jag föredrar patinering och kände direkt en lättnad när vi lämnade Frankrike och åkte till San Remo.

Om du är i Cannes - ät på Les Maschou. Om du är i Monaco -finns väldigt många klockbutiker. Har du möjlighet - ta en biltur från St Tropez till Monaco, delar av kuststräckan är super-fin.
 

Aelgen

Omega
Håller med Tomas, undvik slutet av juli-augusti. Det är vedervärdigt...
Föräldrarna bor i St Tropez sen ett antal år tillbaka men åker taktiskt hem till Sverige runt 1 juli och kommer tillbaka ner i mitten av september. Inte en chans att de skulle vara där nere under den perioden. Så på det sättet åker du i en tacksam period även om det riskerar att vara lite väl dött.
Vägen till Monaco är, som Tomas säger, fantastiskt vacker men se till så du faktiskt tar kustvägen och inte motorvägen som leder in till Monaco. Du sparar minst 30 minuter på motorvägen men den gamla kustvägen bjuder verkligen på enastående utsikt.
 

AndyK

Cartier
Monaco är ett måste. Bara att gå runt där får en att känna sig som miljonär (eller totalt utfattig)...
Om du inte har bil, så ta buss 100 (om de inte har ändrat numreringen av linjerna) från Nice till Monaco, kostar 1,00 €. Den går längs den gamla kustvägen, en helt fantastisk väg, som passerar genom alla småbyar. Se dock upp så att du inte hamnar på buss 100X, den går via motorvägen...

Sen är gamla stan i Nice ganska mysig, iaf när där inte är fullt med turister.

Även Grasse, världens parfymhuvudstad, kan vara värt ett besök.
 
Om du är nere före 3 mars, kan du ju alltid åka till Menton...det är den årliga citronfestivalen då.
Tveksam koppling till klockor dock...:cigar:.
Tycker att man kan åka till Menton ändå.
 
Topp