• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker ägare till en Omega Seamaster Aqua Terra

Gentle_Giant

Cartier
Min käre far har äntligen :twisted: förstört sin gamla Certina som han har haft så länge jag kan minnas och behöver därför en ny. Han hann inte mer än komma hem innan jag han plocka fram ett par modeller på paddan. Borjade med lite roliga modeller med dykarvridningar men han ratade varenda klocka "-De ser ut som klockor från Butterix med den fjantiga vridningen.." Försökte till och med Rolex :eek: Med den preferensen drog jag spontant fram en Omega Aqua Terra med grå urtavla och han tyckte den var riktigt fin, så fin att han skulle kunna tänka sig bära en!

Till problemet. Quartz är ett måste. Aqua Terran finns med ett quartzverk men är då endast 38.5mm vilket kan se lite fjuttigt ut på hans ganska stora handleder. Eftersom jag bor i Östersund finns det inget ställe som har just denna modell att testa för att få en uppfattning om storleken.. Är det någon som har en Aqua Terra i denna storlek (fungerar bra med automatversionen också) som skulle kunna tänka sig skicka upp eller ner den för ett litet test på handleden? Har flera köp och sälj referenser, står givetvis för frakten och kan även betala in en slags deposition för den som vill det.

Det är denna modell jag söker:
image_1742.jpg



Skulle också uppskatta om ni har några förslag på liknande quartz klockor i samma prisklass

Hade varit riktigt kul om någon KSare kunde hjälpa till! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skitsnack. Få honom att köpa en automatare. Så länge han inte "bilar", eller arbetar med någon annan typ av grovarbete som ger väldigt mycket vibrationer så är det ju ingen fara. Nya automatare tål en hel del.
 

Gentle_Giant

Cartier
yonsson skrev:
Skitsnack. Få honom att köpa en automatare. Så länge han inte "bilar", eller arbetar med någon annan typ av grovarbete som ger väldigt mycket vibrationer så är det ju ingen fara. Nya automatare tål en hel del.

Jag ser din poäng men det känns lite OT i detta läge, quartz är det som gäller helt enkelt! Någon som har förslag på en annan liknande klocka?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade kunnat ge dig 10 olika automatare, men quartz kan jag tyvärr inte komma på en enda.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
The Pell skrev:
Den här kanske?

Bild stulen från hemsidan. Verkar finnas i "AT-färgerna": mörkgrå, ljusgrå och blå.

http://www.creationwatches.com/products ... -3516.html

Fast han var väl ute efter Omega AT, fast i kvarts utförande, eller är jag ute och cyklar nu?

edit. Om nu din pappa har bestämt sig för en Kvartsklocka i premiumskiktet så hade jag hellre kollat in en GS kvarts, riktig higend kvarts med ett avancerat kvartsverk...

GS SBGX061
sbgx061_e.jpg
 

Isodor

Audemars
Aqua Terra är ju något av en kontorsklocka imho och bör ej användas i tjänst där det är risk för skador på klockan. En sådan skall hållas så orörd som möjligt i mitt tycke.

Bättre han köper något billigare om det ska tåla mycket och sedan satsar på något fint för andra tillfällen där man inte utsätter sig för skador på klockan.
 

The Pell

Cartier
My bad, missade att det skulle vara i samma prisklass. Då är väl Seikos och Citizens high-end-kvartsare goda kandidater.
 

Gentle_Giant

Cartier
80talisten skrev:
The Pell skrev:
Den här kanske?

Bild stulen från hemsidan. Verkar finnas i "AT-färgerna": mörkgrå, ljusgrå och blå.

http://www.creationwatches.com/products ... -3516.html

Fast han var väl ute efter Omega AT, fast i kvarts utförande, eller är jag ute och cyklar nu?

Tar gärna emot tips på andra liknande klockor!

Vet inte om det kanske är jag som är ute och cyklar med att försöka ro hem en sådan idé som att få låna hem en klocka men ser man till passarounden som har fungerat felfritt så borde detta vara ett väl fungerande koncept. Jag hade iallafall ställt upp med mina klockor. :)
 

Gentle_Giant

Cartier
Zenith skrev:
Aqua Terra är ju något av en kontorsklocka imho och bör ej användas i tjänst där det är risk för skador på klockan. En sådan skall hållas så orörd som möjligt i mitt tycke.

Bättre han köper något billigare om det ska tåla mycket och sedan satsar på något fint för andra tillfällen där man inte utsätter sig för skador på klockan.

Tycker ändå att en AT inte är långt ifrån en sportklocka som skulle passa bra som allrounder, en grand seiko kanske blir lite för dressad. (Mycket bra tips ändå 80talisten!)

Ja detta blev ju lite svårare än vad jag trott...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Bara att köra, en klocka är väl aldrig mindre toolig än vad man gör den till.
Och detta hat gentemot Quartz, det är ogrundat då alla kanske inte passar att ha en automatisk/manuell klocka.
Har själv en midsize fast med silvrig tavla, och kan säga det är en keeper.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GSen ovan är väl 37mm, vilket skulle uppfattas som för litet enligt första posten i tråden.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
GSen ovan är väl 37mm, vilket skulle uppfattas som för litet enligt första posten i tråden.
Jo jag kom på det... sen var den lite väl dressig... ett annat alternativ är väl Breitling Superquartz - om man vill ha ett highend kvartsur. Om det finns dressiga modeller av Breitlling superkvarts låter jag dock vara osagt....
 
Topp