• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Söker en tidlös klocka! Tips?

Enoc

Basic
Kommer snart få ärva en klocka från min bortgångna morfar. Klockan i fråga är en Tag Heur Monaco. En speciell och klassisk klocka men är tyvärr ingenting för mig... Har svårt för kvadratiska ur och kommer förmodligen inte använda den särskilt mycket. Tag Heur Monaco är ju dock en riktig klassiker! Därför undrar jag vad ni har för tips på andra tidlösa klassiska klockor. Eftersom Monacon inte är något för mig har jag funderat på att köpa ytterligare en klocka som man kan bära och förknippa med honom samtidigt som Monacon får ligga kvar i sin låda. Men vilken klocka ska man då välja för att få en så tidlös och klassisk klocka som möjligt? Hade varit kul om den kunde vandra vidare till andra i släkten längre fram. Så vad har vi för tips? Jag har sneglat på en SMP eftersom jag tycker det är en tidlös klocka med bra funktionalitet! Även gott åt andra håll såsom en mer klassisk IWC Pilot. Sjöö Sandström Royal Steel kan också vara aktuella. Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Tidlös klocka... 100% behåll. Köp något annat du själv gillar. Vill du ha något klassiskt hade jag gått på en Submariner eller en Datejust.

Kommer snart få ärva en klocka från min bortgångna morfar. Klockan i fråga är en Tag Heur Monaco. En speciell och klassisk klocka men är tyvärr ingenting för mig... Har svårt för kvadratiska ur. Klockan ska vara ett minne från min morfar som jag vill bära med mig. Därför vill jag ha en klocka som jag verkligen gillar och använder men som samtidigt är starkt förknippat med morfar! Jag överväger därför att sälja klockan och köpa en annan klassiker som faller mig bättre i smaken. Det viktiga för mig är som sagt att klockan ska användas och att jag ska trivas med den. Alternativen är att behålla Tagen och låta den ligga lite orörd i samlingen, alternativt sälja den och köpa en ny klocka och sedan självklart gravera in morfars namn. Men vilken klocka ska man då välja för att få en så tidlös och klassisk klocka som möjligt? Hade varit kul om den kunde vandra vidare till andra i släkten längre fram. Så vad har vi för tips? Jag har sneglat på en SMP eftersom jag tycker det är en tidlös klocka med bra funktionalitet! Även gott åt andra håll såsom en mer klassisk IWC Pilot. Sjöö Sandström Royal Steel kan också vara aktuella. Vad tycker ni?
Kul att få ärva en så fin klocka! Vet du vilken modell av Monaco det är? Tycker själv att de är riktigt fräna, men vi har ju alla olika smak.
Personligen skulle jag spara den om du kan, då du kanske kommer ångra dig framöver annars. Det kommer nog en dag i framtiden när du verkligen är glad över att du har den kvar i samlingen, även om den kanske inte används så ofta.

Gällande val av ny tidslös klocka kan jag slå att starkt slag för Sjöö Sandström😊 Hår dessutom att få tag i till en billig peng om du köper begagnat

Att sälja morfars klocka och köpa en ny som samtidigt är förknippad med morfar?
Låter befängt. Självklart ska du behålla monacon och använda den, att morfar gillade den måste väl betyda något?
Självklart! Förstår dig. Men på ett sätt vill jag använda en klocka och "ha honom" på handleden och jag är väldigt tveksam på om så är fallet med Monacon... Är kluven... Samtidigt är det ingen stress, kanske ska ge den en chans att växa innan jag bestämmer mig.

Kul att få ärva en så fin klocka! Vet du vilken modell av Monaco det är? Tycker själv att de är riktigt fräna, men vi har ju alla olika smak.
Personligen skulle jag spara den om du kan, då du kanske kommer ångra dig framöver annars. Det kommer nog en dag i framtiden när du verkligen är glad över att du har den kvar i samlingen, även om den kanske inte används så ofta.

Gällande val av ny tidslös klocka kan jag slå att starkt slag för Sjöö Sandström😊
Har inte den hemma ännu så har inte kunnat göra en närmare check men om inte minnet sviker mig så tror jag att det är en Monaco Calibre 12. Du kan absolut ha rätt angående att låta den ligga. Den kanske växer i mina ögon så småningom.

Omega Aqua Terra tycker jag har ett klassiskt/tidlöst utseende för hyfsad peng.
Jag hade dock behållt Monacos ett tag och övervägt beslutet, alltid kul med en historia bakom en klocka.

Att sälja morfars klocka och köpa en ny som samtidigt är förknippad med morfar?
Låter befängt. Självklart ska du behålla monacon och använda den, att morfar gillade den måste väl betyda något?
Ja för om morfar gillade den så måste ju ts gilla den,eller?

Jag förstår inte varför så många insisiterar på att behålla... varför ska man behålla något man inte tycker om?

Affektionsvärdet är ju noll om klockan bara ligger i en låda i en garderob...

Nej jag hade också sålt och köpt något jag tyckt om och kunnat använda dagligen istället!

Ja för om morfar gillade den så måste ju ts gilla den,eller?

Jag förstår inte varför så många insisiterar på att behålla... varför ska man behålla något man inte tycker om?

Affektionsvärdet är ju noll om klockan bara ligger i en låda i en garderob...

Nej jag hade också sålt och köpt något jag tyckt om och kunnat använda dagligen istället!
Ändrade min original text. Jag håller med dig och tänker därför i dem banorna samtidigt som jag också kan hålla med @yonsson. Tror därför det lutar mer åt att behålla Monacon men att köpa en annan klocka dedikerad för just morfar som man använder mer! Då får man bägge delarna.

EE8DB06B-2FF5-413E-BFB8-B79401DE9465.jpeg

Är du sugen på en flieger så kolla in Stowa. Kostar 1/4 av en IWC och har lika bra verk och finish. Man kan dessutom beställa gravyr på både boettsida, baklock och rotor direkt från hemsidan vid nyköp.

Hade sparat den om du har råd med det.

De kan gå väldigt fort mellan att ogilla en modell till att älska den..

Skulle som flera säger behåll morfars klocka. I värsta fall låta den gå i arv till egna barnen eller så kanske smaken ändras med tiden och du kommer bära den mer senare. Som komplement skulle jag köra på en Speedmaster eller en Datejust. Olika klockor men mångsidiga och lika fina om 50år.

Jag har också lite svårt för kvadratiska ur och aldrig tänkt tanken att köpa en Monaco. Men i det här fallet skulle jag ge den en chans, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig och faktiskt gilla den. Komplement? Köp det du gillar i den prisklass du har råd med helt enkelt. Det lär ju bli ett runt ur.

Skulle som flera säger behåll morfars klocka. I värsta fall låta den gå i arv till egna barnen eller så kanske smaken ändras med tiden och du kommer bära den mer senare. Som komplement skulle jag köra på en Speedmaster eller en Datejust. Olika klockor men mångsidiga och lika fina om 50år.
Har både en datejust och en speedy...

Beklagar sorgen. Sälj absolut inte Monacon!!! Ser nu att du verkar bestämt dig för det, bra!

Om du gillar pilot håller jag med Yonsson. Stowa! Då får du en klocka som slår över sin prisklass (vad jag läst typ överallt, har inte sett någon irl) och från en av tillverkarna som var med om att skapa denna klassiska design. Det var förvisso IWC med men de har ingen som är lika lik originalet och deras priser är rätt höga pga. marknadsföring osv. Det är en design som hållt i 80år och lär hålla i minst 80år till.

Tillbaka
Topp