• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker info om Lemania

Andsan

Rolex
Jag har visat denna tidigare, en chronograph , manuell, ca 1965. Nu är den hos urmakaren i Vadstena och enligt honom är det en 815 A med urverk 321. Har ni någon info om denna?

Tack på förhand

/Anders.S
 

fc2

Rolex
Är otroligt udda modell. Kan det varit något beställt av något lands militär? Lemania 817 är ju "Viggen"-klockan och den fanns nästan enbart som SwAF och SAAF med ett fåtal undantag av Benytone, Tissot och Chronographe Suisse. När slutade Lemania använda 2310 (321)? De använde väl 1277 mfl mellan det att de gick från 2310 till 1872/1873?
 

fc2

Rolex
Har läst den länken men klockan ser inte ut att vara från 50-talet - min gissning är ~-65. Kan det vara en prototypklocka? Jag skulle fortf inte vara förvånad om det är en motsvarighet till 70-talets 817, dvs en modell besälld av militär gren och där man sedan sålt av resterande delar som en egen modell.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den ser ut att dela boett med:

2715111gross.jpg

http://www.chrono24.se/zenith/chron...s&urlSubpath=/zenith/index-4.htm&watchTypes=U
 

frere

Audemars
2-Faktor
Håller helt med. Med lite fler bilder kan jag jämföra med min movado som har samma boett som zenith a277. Min är från c:a -65 men jag har sett i princip samma modell med andra visare från -60.

Edit: ser nu att zenithen på bilden också dateras till -60 av handlaren. Trodde att de visarna kom senare.
 

Johan M

Cartier
Ser ut som Lemanias speedmastermodell. Jag minns att Lemania satte ihop en del av Omegas speedmasters men minns inte om det är på urverket eller på tavlan som det skulle stå Lemania.
 

fc2

Rolex
Många Speedmaster sattes ihop av Lemania men det stod inte Lemania på varken tavla eller urverk. Många Extract of Archive till gamla Speedys har referens till Lemanias fabrik.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Har inget att tillföra mer än ett spontant - skitfin!

Hojta till om du vill sälja eller byta.
 

Andsan

Rolex
Tack

Den var ganska lik
Närmaste hittills. Klockan är nu med den svenke urmakaren i Italien för att där få nya tryckknappar. Det har varit väldigt svårt att hitta rätt tryckknappar till den men urmakaren har en kontakt i Italien som har ett stort lager av Lemania delar så det är bara att hoppas att han har rätt tryckknappar.
 

fc2

Rolex
Fortsätt uppdatera. Lemania är favoritmärket efter Omega så jag är väldigt nyfiken på all info som kommer fram.
 
Topp