• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker information om min Tissot

Hej,
Ny på detta forum och väldigt intresserad utav klockor. Speciellt äldre.
Har för en tid sedan kommit över en äldre Tissot klocka som jag nu söker lite information om.
Jag köpte den billigt via Tradera och då fungerade den ej. Via en kontakt som kände en tidigare urmakare fick jag den rengjord för en liten slant och då började den ticka på som den ska igen när man skruvar upp den.

Vet ni vilken tid denna är ifrån och har den något eget modellnamn? Står tyvärr ej så mycket mer än Tissot logan på urtvalan. Och vad jag har förstått så är det den äldre logan?

Tack på förhand!


Med Vänlig Hälsning
Andreas
MinTissot.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svårt att säga så mycket, en trevlig "vanlig" klocka från Tissot, som ser ut att vara i ett helt ok skick. Vet inte om den har något speciellt modellnamn då det inte alltid var självklarhet på den här tiden. Troligtvis en variant av urverket kaliber 27 och årtal skulle jag gissa till första halvan av 50- talet.

Årtal kan du få fram mer exakt genom den här listan, om du hittar ett serienummer. Det kan stå på boettlocket eller urverket.

mBhCiwd.jpg
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hejsan!

Jag hade en identisk bortsett från att jasg hade vanlig sekund istället för subsekund, men likadana visare färg och boett. Min var daterad till 1954.

Tjusig liten sak som dock bär lite bättre på ett tunt läderarmband tycker jag ;-)

Mvh Robin

Ps välkommen!
 

_jonte

Patek
Hej!
Kan tyvärr inte hjälpa dig i frågan, men det var en mycket fin klocka! Tissot tillverkade välbyggda och läckra klockor på den tiden.
 
Topp