• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker information om omega fickur.

Dollarhierta

Breitling
Jag har ett gammalt fickur som min farfars far hade i tjänst när han jobbade som stins. Jag har endast hittat snarlika modeller. Denna har i vart fall ett urverk av 900 silver. Den öppnas på framsidan genom att skruva bort glaset, dra ut tidställaren och sedan fälla upp urtavlan. Och av serienumret 6046384 har jag förstått att den är tillverkad 1923. Baksidan är fullgraverad, men med ett unisont och enkelt mönster. I mitten på baksidan finns dock ett runt, blankt och silvrigt parti som vad till synes inte är samma stycke som resten av baksidan. Vad gäller urtavlan har den moderna siffror 1-12 + ett yttervarv 13-24. Samtliga är svarta, vilket jag inte sett tidigare då yttervarv oftast verkar vara i röd kulör. Det finns även ett mindre sekunderur under mittpunkten på tavlan. Visarna är ytterst detaljerade, mycket tunna och vackra krusiduller.
Finns det någon som kan hjälpa mig med ta reda på mer om detta fickur så är jag djupt tacksam.
 
Topp