• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker input från speedmaster ägare

Isac85

Cartier
Hallå gott folk

Rycker lite i köptarmen, en speedy uppfyller mina estetiska krav, ställer dock mig tveksam till att behöva dra upp den manuellt varje/varannan dag.
Frågan är således: hur jobbigt är det att dra upp den? En polare hävdar bestämt att huvudanledningen till att han sålde sin var just detta. "Hal liten krona som man inte fick grepp om" utvecklade han det med, (sen om han har flottigare fingrar än andra eller har greppstyrka som en tvååring låter jag vara osagt)

Automatic finns ju med, men är rädd för att den inte kommer kännas "äkta"
Har även förstått att servicekostnaderna för den är milt sagt hutlös i förhållande till anskaffningsvärde


Tacksam för lite input

Mvh
Seb
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Inga problem med att dra upp den, det är rätt så trevligt. Har haft 2st men på något konstigt sätt blev jag lite småless klockorna efter ett tag, men man måste någon gång i livet äga en Speedy;)
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Nu alternerar jag mellan olika klockor så jag brukar få dra upp den jag har på mig oavsett om den är manuell eller automatisk och för mig är detta inget problem. Klocka i sig är helt fantastisk så det är bara för dig att köpa! :)
 

Patrik J

Rolex
Inga problem, man vänjer sig och det blir lite av en ritual.

Har haft ett gäng Speedys av olika årsmodell och noterat att ju nyare Speedy – desto trögare uppdragning. Att dra upp en välsmord gammal 321 är en ren fröjd. Har dock haft nya 1861 som man nästan fått sår i fingrarna av.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Visst är kronan liten men jag har aldrig uppfattat uppdraget som besvärligt trots att jag har stora händer.
Som alla här säger det är ju en del av grejen med speedyn. Det händer jämt att jag drar upp den oftare än jag behöver[emoji4]
 

freddan

Breitling
Att dra upp den är inga problem. Det vänjer man sig vid efter ett tag.
Men den stora anledningen att skaffa speedy är att den är så otroligt mångsidig. Får den ett svart läderband är det en jättetrevlig dressare. Är man i skogen, på med ett grönt nato och den ser stenhård ut. Mesh funkar kanon för lite retro feeling eller så kör man den bara plain med länk. Mycket mer mångsidig (tycker jag) än Rolex som alltid hamnar tillbaka på sitt oyster då jag tröttnar på alternativ efter en dag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har en ny Speedy. Skön att dra upp, inte trög. Tickar skönt vid uppdragningen, och den startar ganska fort efter 4-5 varv. Ganska bra att inte ha datum också = snabbstart.

Servicekostnad genom inköpspris är mycket högre för min Seiko SARB017 än min Speedy...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Vad hände, blev lite småsugen på en Speedy (igen), saknar ritualen att skruva upp den för dagens vedermödor :)
 

Rivalen

Rolex
Svärsonen har en och ser inga problem med detta. Själv har jag en handjagad Rolex. På morgonen när man skall ta på sig klockan drar man den - tar 20 sekunder extra. Fördelen med handjagat är att man kan lägga ifrån sig utan att tänka på powerreserven, bara man drar den varje morgon när man tar på sig den.

En underbar klocka som jag gärna skulle/skall äga - passa på och lägg den mot örat när du drar upp den - njutning.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tycker speedmastern är jäkligt snygg och skulle själv kunna tänka mig en. Att dra upp klockan tycker jag bara är roligt och adderar ngt extra (gör det varje dag med min gamla Omega seamaster). Enda nackdelen med speedyn är väl vattentåligheten.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Det är halva grejen med en Speedy. Efter ett par dagar är det inget man tänker på, man gör det bara.
 

plattfot

Rolex
Trevlig stund att dra upp den på morgonen. Jag sätter bara pekfingret under kronan och drar det fram och tillbaka. Behöver aldrig pilla med fingerspetsarna
15c644b0a820d29254cb7cea70d954af.jpg
 

Otgdy

Breitling
Hade bestämt mig för speedyn sen länge, en av de få sakerna som fick mig att tveka var just handjagandet. Inga som helst problem visade det sig, och som många ovan skriver - en trevlig morgonritual! Gå och köp, jag älskar min!
 

sm2wls

Omega
Just morgonritualen med att vrida på kronan till den gör precis rätt motstånd är ju närmast meditativ - köp!
 

fc2

Rolex
Ogilllar klockor som man inte behöver dra varje dag. Om man vill ha klocka som är lättdragen ska man köpa en pre-pro. Lättare klocka att dra finns inte.
 

isbjörn

Panerai
Trevlig stund att dra upp den på morgonen. Jag sätter bara pekfingret under kronan och drar det fram och tillbaka. Behöver aldrig pilla med fingerspetsarna
15c644b0a820d29254cb7cea70d954af.jpg
+1 !
Jag brukar roa mig med att gissa hur många drag den behöver till fullt sedan förra uppdraget. Det räcker ju att dra varannan dag men jag gör det oftare "för att det är så skönt"!
Min 321 hade 53+ h gångreserv sist jag kollade.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Inga problem, man vänjer sig och det blir lite av en ritual.

Har haft ett gäng Speedys av olika årsmodell och noterat att ju nyare Speedy – desto trögare uppdragning. Att dra upp en välsmord gammal 321 är en ren fröjd. Har dock haft nya 1861 som man nästan fått sår i fingrarna av.

Jag skulle gissa att det inte har så mycket med att verket är välsmort utan mer hur "tröga" tätningarna är. Senare speedys har ju lite bättre vattentålighet och har möjligen tightare tätningar. Jag märker på min som inte går jättelätt så "fjädrar" kronan t.o.m. tillbaka något vid rotationen vilket jag misstänker beror på just töjning av tätningen.
 

Patrik J

Rolex
Jag skulle gissa att det inte har så mycket med att verket är välsmort utan mer hur "tröga" tätningarna är. Senare speedys har ju lite bättre vattentålighet och har möjligen tightare tätningar. Jag märker på min som inte går jättelätt så "fjädrar" kronan t.o.m. tillbaka något vid rotationen vilket jag misstänker beror på just töjning av tätningen.


Stämmer säkert. Har också noterat "fjädringen". Nästan så att det gått mer bakåt än framåt vid uppdragning ibland. :)
 
Som allt annat, bara en fråga om vana med manuella verk. Speedyn är, som redan nämnt, inte särskilt krävande när det gäller att vrida upp gångreserven.
 
Topp