• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Söker "Klockskal" för att göra klockarmband.

Hej,

Jag övar på att bli duktig på att göra klockarmband i läder. Som det är nu så har jag två olika Certinaklockor som har fått rätt många nya klockarmband :)
Det vore roligt att kunna göra lite band till diverse klassiska klockor. Jag skulle exempelvis vilja göra till Rolex Submariner och kanske ett par dressade lite tunnare klockor. Att köpa in dessa klockor är ju en rätt stor utgift. Jag har sett dessa "skal" https://i.imgur.com/6kmf8mR.jpg och undrar om någon vet om man kan köpa liknande "skal" till kända klockor, naturligtvis måste måtten vara närapå exakt samma som originalklockan.

Här är min Instagram (och nej detta är ingen reklam för jag säljer inget.)
https://www.instagram.com/danneswe/

6lC3JWL.jpg

Så himla noga måste det väl inte vara med läder? Standardbredderna är 18, 20, 22 och 24 mm på de flesta klockor som är mellan 36-45 mm i diameter. Med en länk är det viktigt att ändlänken är formad exakt efter boettens rundhet, men det behovet ser jag alltså inte på läderarmband.

Edit: Snyggt det du har på din Certina!

Håller med föregående. Du behöver ju inga case utan ha koll på bandbredd.

Är det dina tillverkningar på insta så får de övriga bandtillverkarna se upp

Riktigt fina band!!!

Verkligen fint hantverk! :)
Som de andra säger är det bara standardbredder så det är onödiga pengar att köpa tomma boetter. Om det inte är så att du typ vill formpressa mot boetten för modellspecifika passningar kanske?

Så himla noga måste det väl inte vara med läder? Standardbredderna är 18, 20, 22 och 24 mm på de flesta klockor som är mellan 36-45 mm i diameter. Med en länk är det viktigt att ändlänken är formad exakt efter boettens rundhet, men det behovet ser jag alltså inte på läderarmband.

Edit: Snyggt det du har på din Certina!

I de flesta fall så stämmer de som du säger. Men just Submarinern lockar mig för att de flesta band jag sett till dessa lämnar ett mellanrum mellan boett och band, vilket jag tycker ser estetiskt illa ut (min åsikt) så tänkte göra ett format band som tar "vanliga" sprintar. Visar en prototyp jag gjort så blir det tydligare. (mobilkamerabild)
Y4GBnpi.jpg

Sen när det kommer till "bund straps" (har dom något svenskt namn?) så påverkar ju boettens form hur designen bör se ut för att klockan ska matcha bra. Sen vill jag få en känsla rent estetiskt för hur tjock padding armbanden bör ha på olika klockor osv. Visst jag kan gå och köpa lite klockarmband till diverse klockor och mäta, men vill skapa mig en egen uppfattning för att tids nog göra en egen design.

Senast ändrad:
Verkligen fint hantverk! :)
Som de andra säger är det bara standardbredder så det är onödiga pengar att köpa tomma boetter. Om det inte är så att du typ vill formpressa mot boetten för modellspecifika passningar kanske?
Med runda springbars isf?

Jag ser gärna fler band med snabblås (quick release). En liten "komplikation" för banden, så att säga. Åh, så värdefullt för bandslampor.

Edit: du hann komma emellan och svara på första påståendet. Du verkar ha bra idéer!

I de flesta fall så stämmer de som du säger. Men just Submarinern lockar mig för att de flesta band jag sett till dessa lämnar ett mellanrum mellan boett och band, vilket jag tycker ser estetiskt illa ut (min åsikt) så tänkte göra ett format band som tar runda "sprintar" Visat en prototyp jag gjort så blir det tydligare. (mobilkamerabild)
Y4GBnpi.jpg

Sen när det kommer till "bund straps" (har dom något svenskt namn?) så påverkar ju boettens form hur designen bör se ut för att klockan ska matcha bra. Sen vill jag få en känsla rent estetiskt för hur tjock padding armbanden bör ha på olika klockor osv. Visst jag kan gå och köpa lite klockarmband till diverse klockor och mäta, men vill skapa mig en egen uppfattning för att tids nog göra en egen design.
Tänkte påstå att det räcker att veta bandbredd och diameter på respektive klocka för dina problem, men insåg sedan att positionen för sprinten kan variera och att det påverkar också. Det kanske finns några snälla medlemmar som vill träffas så att du kan prova dina prototyper på deras klockor. Men räkna med att de flesta undviker läder på dykare! :D

Med runda springbars isf?

Jag ser gärna fler band med snabblås (quick release). En liten "komplikation" för banden, så att säga. Åh, så värdefullt för bandslampor.

Edit: du hann komma emellan och svara på första påståendet. Du verkar ha bra idéer!

Nu har jag inte full koll på namnen på alla klockans delar. Men jag antar att du syftar på hålen som är borrade i bandhornen (heter det så) och i exempelvis mina Certinaklockor så är dessa hål rakt borrade. Vilket innebär att sprintarna bör vara "raka" Jag har ett par böjda som fungerar i min klocka. (Jarl Sandin har dessa) men känner spontant att dom känns lite osäkra då det är så otroligt lite kontaktyta i hålet.

BKmrKsq.jpg

Tänkte påstå att det räcker att veta bandbredd och diameter på respektive klocka för dina problem, men insåg sedan att positionen för sprinten kan variera och att det påverkar också. Det kanske finns några snälla medlemmar som vill träffas så att du kan prova dina prototyper på deras klockor. Men räkna med att de flesta undviker läder på dykare! :D

Precis, sprintens position är ju också en faktor. På exempelvis min Certina (med det svarta armbandet i första inlägget) så har jag ungefär 1mm tillgodo (alltså lädret som går runt sprinten får inte vara tjockare än 1mm. På en Submariner är detta utrymmet betydligt större (tror jag iaf, då det ser ut så på de bilder jag sett)

Ja det låter som en bra idé. Jag kan även tänka mig att göra något klockarmband gratis i utbyte mot att få ta lite bilder med armbandet på klockan, samt möjligheten att utvärdera vad som ser bra ut på olika klockor osv. Det är en klar fördel att arbeta med klockarmband framför större saker som plånböcker och väskor. För åtgången på läder är så liten till ett klockarmband så det går få tag i i princip vilket läder man vill. Ska man tillverka väskor så blir det rätt dyrt om man inte köper direkt från garverier. Och det är ett fåtal av de finare europeiska garverierna som säljer läder i mindre mängd. Men i mitt läge spelar det mindre roll om jag betalar 50 eller 200kr för en kvadratfot läder. (I asien är det bra tillgänglighet på europeiskt läder.)

I de flesta fall så stämmer de som du säger. Men just Submarinern lockar mig för att de flesta band jag sett till dessa lämnar ett mellanrum mellan boett och band, vilket jag tycker ser estetiskt illa ut (min åsikt) så tänkte göra ett format band som tar runda "sprintar" Visat en prototyp jag gjort så blir det tydligare. (mobilkamerabild)
Y4GBnpi.jpg

Läder på dykarklockor?

Nu har jag inte full koll på namnen på alla klockans delar. Men jag antar att du syftar på hålen som är borrade i bandhornen (heter det så) och i exempelvis mina Certinaklockor så är dessa hål rakt borrade. Vilket innebär att sprintarna bör vara "raka" Jag har ett par böjda som fungerar i min klocka. (Jarl Sandin har dessa) men känner spontant att dom känns lite osäkra då det är så otroligt lite kontaktyta i hålet.

BKmrKsq.jpg
Alla klockor har raka hål i bandhornen för bandstiften. De klockor som har böjda stift (inte vanligt) har ibland konformade hål men men borrningen är rätvinklig.

Här är en på sprintar med snabblås (quick release).
quick release.jpg

Här är två exempel på andra populära bandvarianter.
grandprixcontrast.jpg

20120217_fre02.jpg

Alla bilder skamlöst stulna från nätet.

Alla klockor har raka hål i bandhornen för bandstiften. De klockor som har böjda stift (inte vanligt) har ibland konformade hål men men borrningen är rätvinklig.

Okej :) Jag testade att böja vanliga standardstift själv en gång, det var ingen bra lösning för det var ett projekt som resulterade i att jag fick såga isär stiftet för att få loss det utan att skada klockan.

Här är en på sprintar med snabblås (quick release).
quick release.jpg

Här är två exempel på andra populära bandvarianter.
grandprixcontrast.jpg

20120217_fre02.jpg

Alla bilder skamlöst stulna från nätet.

Ja, jag tänkte köpa ett verktyg för att göra hålen till quick release. Visst jag kan göra dom utan verktyget, men på ett band med taper och padding är det väldigt tidskrävande att göra hålen före bandet "monteras" ihop.

Den modellen du visar är väldigt tacksam då dom är relativt lätta att göra. Tjockare padding gör det helt klart med komplicerat, speciellt om du vill ha bra passning mot klockan. Är måttet 20mm så vill du inte ha ett band som är 19.5mm med en glipa.

Okej :) Jag testade att böja vanliga standardstift själv en gång, det var ingen bra lösning för det var ett projekt som resulterade i att jag fick såga isär stiftet för att få loss det utan att skada klockan.
Om klockan har 20mm mellan bandhornen så kan du ta 21mm bandstift och klämma dem mellan två matskedar. Då får du 20mm böjda bandstift. Bandstift finns i storpack på eBay och liknande, bara att testa. :)

Om klockan har 20mm mellan bandhornen så kan du ta 21mm bandstift och klämma dem mellan två matskedar. Då får du 20mm böjda bandstift. Bandstift finns i storpack på eBay och liknande, bara att testa. :)

Precis jag har testat detta, men dom ville fastna. De stiften från Jarl Sandin fungerar dock fint då delen som går in i bandhornen är kortare.

Borde i dag vara en enkel sak att 3D printa lite olika boetter om du vill ha för ”stilstudie”. Har precis börjat läsa in mig på denna teknik och det verkar bara vara fantasin som sätter gränserna:woot:

Där får du nog nattgoogla själv. Letar delar till mina RC bilar & båtar och visst finns det godis att hitta. Annars får du leta i efter någon i bekantskapskretsen som har en sub (alla känner någon som har en:p) och scanna klockan.

Där får du nog nattgoogla själv. Letar delar till mina RC bilar & båtar och visst finns det godis att hitta. Annars får du leta i efter någon i bekantskapskretsen som har en sub (alla känner någon som har en:p) och scanna klockan.

Äh man kanske skulle överväga att köpa sig en Submariner. Nu är jag alldeles för dåligt insatt men om jag har förstått det rätt så sjunker dom inte så mycket i värde, och kan till och med stiga i värde om det är en liten upplaga?

Now you’r talking:) Men köp inte för att tjäna pengar, det blir så trist. Köp, njut och med den modellen vet du i vilket fall att den har ”ett värde” den dag du ev. vill/måste flippa. Finns bättre sätt att investera i spekulationssyfte:cigar:

Now you’r talking:) Men köp inte för att tjäna pengar, det blir så trist. Köp, njut och med den modellen vet du i vilket fall att den har ”ett värde” den dag du ev. vill/måste flippa. Finns bättre sätt att investera i spekulationssyfte:cigar:

Nej absolut inte för att tjäna pengar. Jag resonerar lite som jag gör med bilar. Nu bor jag i Göteborg utan något eget privat garage, men hade jag haft ett eget garage så hade jag kunnat tänka mig en gammal Porsche 911. För i min värld är det väldigt stor skillnad på att ha råd med en klassisk 911 eller en helt ny premium Bmw, Audi eller liknande. Och absolut om jag kan köpa en klocka (som jag inte använder som "daily beater") och den håller sitt värde så har jag lite lättare att motivera inköpet :)

Tillbaka
Topp