• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Söker klocktillverkare

Hej,
Jag har för avsikt att starta ett nytt klockmärke och är i det läge där jag vill ta kontakt med klocktillverkare som kan tillverka helt efter mina ritningar och spec.
Syftet med denna tråd och vad jag söker är lite tips på vad man bör tänka på och var man kan hitta klocktillverkare.
Att hitta klocktillverkare i Kina och få hjälp med den delen ser jag inte som ett större hinder med tanke på det stora antalet tillverkare i Kina samt konsulter som är insatta i ämnet och kan hjälpa till med detta. Det jag söker är dock främst tillverkare i Europa eller Japan. Specen på klockan är inte riktigt klar än men japanskt urverk och en prislapp mot konsument runt 2-3tkr. Förstår att tillverkare i Europa och Japan inte har samma prislapp som Kina vilket så klart påverkar valet av tillverkare.

Tack för du tog dig tid att läsa! Tips på tillverkare i Europa eller Japan samt övriga synpunkter mottages gärna!

Tack på förhand!

Det finns några på forumet som har startat egna märken. Söner of Sweden, Bolm, Knut Gadd, m fl. Sök på de namnen så får du kanske lite inspiration.

Tyvärr är nog marknaden för micromärken samt sk kickstarter-märken idag ganska mättad, finns på för tok för många, men det kanske bara är min uppfattning :)
Tillverkarna i asien vet att det finns ett stort intresse för detta och priserna har därför gått upp kraftigt så det är nog svårt att få en förtjänst på att starta ett klockmärke idag.

Kan du inte satsa ist. Skapa något som.Går ut till kund för 20k och uppåt och faktiskt är Något att ha.. Trötta kapelser för runt 2k är Rätt uttjatat..

@sideral japp många som delar din mening, men jag tror att jag har hittat ett segment, design och marknadsstrategi som kan bli intressant. Det jag undrar är dock lite mer specifikt om någon känner till klocktillverkare utanför Kina.

Watchmakers.ch
Dessa skapar klockor utifrån egen design och kan hjälpa till med allt från produktion till distribution.
De gör lite bättre grejer dock, klockorna sätts ihop i deras fabrik i Schweiz och brukar ha rätt så nice finish och tillgängliga urverk. Du kan fixa ETA, Selitta osv hos dom.

Däremot kräver det en större satsning på 20-30k CHF för att komma igång. Men de är definitivt the real deal, so Det rekommenderas. Kul med lite högkvalitativa klockor istället för dussinur av skev kvalitet.

@Windowmaker - Jag förstår vad du menar men som nytt märke med begränsad budget för marknadsföring tror jag det blir svårt att börja sälja i den prisklassen. Vad tror du?

@TobiasD - Tack för tipset, såg ju intressant ut. Man undrar ju såklart hur tillverkningspriserna ser ut.
@StellanA - Tack! Ja att få en möjlighet att jobba med en produkt man tycker om hade varit riktigt kul. Vilket typ är fortfarande inte helt bestämt, en analog klocka blir det i alla fall så mycket är bestämt.

@TobiasD - Tack för tipset, såg ju intressant ut. Man undrar ju såklart hur tillverkningspriserna ser ut.
@StellanA - Tack! Ja att få en möjlighet att jobba med en produkt man tycker om hade varit riktigt kul. Vilket typ är fortfarande inte helt bestämt, en analog klocka blir det i alla fall så mycket är bestämt.
Tror att du får ganska goda marginaler. Men som sagt, de satsar mer på klockor som kostar iallafall 4-5k och uppåt.

Tillbaka
Topp