• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker någon med Tag Heuer kunskap beträffande kaliber...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hmm...tack, men i detta fall så är klockan jag pratar om en automat, står 3.96 inne på urverket. Professionals var Tag heuer serie 2000 ens quartsklocka. Kan det verkligen stämma att både automat och kvarts har samma benämning.
 

Warwian

Cartier
Här hittade jag en bild på verket jag syftade på:
tagdiveyellsteel2_09.jpg


Har du någon bild att tillgå på automaten?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har ingen aning ifall det har med calibern att göra, men hittade detta på nätet.

Från nätet.
caliber396_zps40540302.jpg


Min.
DSC_8717_zps3c43dab7.jpg
 

Warwian

Cartier
Okey, nu har jag gjort ytterligare efterforskningar. Verket i din klocka är förresten sannolikt ett ETA 2824-2.
Vad gäller beteckningen 3.96 är det lite lurigare. Jag hittade exempelvis några andra exempel på skumma beteckningar använda av Tag Heuer.

Här är ett annat ETA 2824-2 med beteckningen 4.95:
$_12.JPG


Här är en annan ETA 955.112 med beteckningen 4.95:
771859d1343071307-new-addition-my-collection-soon-4000-professional-quartz-tag4000.jpeg


Hittade också en bild på ett ETA 955.11 med beteckningen 2.93:
$_57.JPG


Exakt vad beteckningarna betyder kan jag dock inte svara på. Vad gäller klockorna med beteckningarna 4.95 har de ju onekligen snarlika boetter, kanske har det någonting med boetttyp/referensnummer att göra?
 

Warwian

Cartier
Här är några ytterligare bilder på klockan vilken innehöll ett ETA 955.112 med beteckningen 3.96 (precis som din automat).

tagdiveyellsteel2_03.jpg

tagdiveyellsteel2_04.jpg

tagdiveyellsteel2_07.jpg


Finns det några gemensamma drag med din automat?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt jobbat Warwian :wideyed: .Det finns inga gemensamma drag på min automat och den Tagen som var sista bilden du la upp. Så vad har vi kommit fram till, eller rättare sagt du med dit ruggiga bra jobb på och googla. Kan vi till 99% säga att det sitter ett ETA 2824-2 verk i min klocka. tack så jätte mycket för hjälpen ;)
 

Warwian

Cartier
Härligt jobbat Warwian :wideyed: .Det finns inga gemensamma drag på min automat och den Tagen som var sista bilden du la upp. Så vad har vi kommit fram till, eller rättare sagt du med dit ruggiga bra jobb på och googla. Kan vi till 99% säga att det sitter ett ETA 2824-2 verk i min klocka. tack så jätte mycket för hjälpen ;)

Inga som helst problem! Kanske är beteckningen relaterad till batch, likt ett batchnummer, eller till produktionsdatum? Vem vet!
 
Topp