• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker råd om köp av gråhandlare!

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Hej KS! :)

Söker lite råd angående ett köp jag gjort av en gråhandlare. Klockan i fråga är en omega och köptes av mig för ca 2 veckor sedan. Väl vid ankomst märkte jag att kronans funktion inte riktigt funkade som den skulle, gängade på krontuben väldigt dåligt och skruvade bara in ca ett kvarts varv. Tog den till två olika urmakare som kom med samma dom, krona/krontub är slut och behöver bytas. Att byta krontub skulle enbart omega kunna göra då tuben är inpressad i boetten och detta jobb är enbart något som Omega själva gör.

Har ju som sagt garanti på klockan och handlaren vill gärna titta på den. Klockan såldes med beskrivningen att funktionen är 100%. Vilket den iofs är då den faktiskt gängar och håller tätt men funktionen är väldigt dålig, en tidsfråga innan gängningen går sönder helt enkelt.
Då till min frågeställning, handlaren vill att jag ska skicka till deras urmakeri som ska ta sig en titt på den. Dock är jag rätt övertygad att själva klockan fortfarande måste skickas till Omega för översyn. Dom vill även att jag står för frakten dit vilket jag finner lite märkligt.

Hur borde jag agera i ett sånt här läge, tycker att jag borde kunna skicka in den till Omega via urmakare här i min hemstad istället och låta handlaren stå för pistolerna? Känns som att en någorlunda seriös aktör borde acceptera en sådan lösning då detta problem knappast var okänt när handlaren sålde klockan till mig. Sen att jag ska stå för frakt när klockan sålts med ett uppenbart fel tycker jag är lite knasigt. :bored:

Hjälp och moraliskt stöd uppskattas gärna, hur hade ni agerat? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Verkar vara det uppenbara svaret men om klockan har mer än undersökts är det ju inte tillämpligt att åberopa ångerrätten utan då handlar det om reklamation.
Om man ”Väl vid ankomst märkte jag att kronans funktion inte riktigt funkade som den skulle” så bör man ju vara snabbare än 2 veckor med att påpeka det. Är man inte det så får man ju lite skylla sig själv faktiskt. Kronor går ju att gänga sönder.
 
Om man ”Väl vid ankomst märkte jag att kronans funktion inte riktigt funkade som den skulle” så bör man ju vara snabbare än 2 veckor med att påpeka det. Är man inte det så får man ju lite skylla sig själv faktiskt. Kronor går ju att gänga sönder.
Vet inte varför du citerade mig men så fungerar inte lagstiftningen. Man har 2 (eller 3) år på sig att reklamera ursprungliga fel men bara två veckor på sig att ångra sig.
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Förstår vad ni menar. Tvärtom är jag faktiskt nöjd med klockan och hade gärna behållt den. Vad jag mest ställer mig frågande till är att jag ska stå för frakt för att åtgärda ett fel som fanns på klockan redan innan den var i min ägo.

Detta påpekade jag till handlaren dagen jag fick den. Varför det blivit en utdragen process att skicka tillbaka är pga av resor och skiftjobb som ställt till det. Men mest troligt får jag väl reklamera och kräva återköp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte varför du citerade mig men så fungerar inte lagstiftningen. Man har 2 (eller 3) år på sig att reklamera ursprungliga fel men bara två veckor på sig att ångra sig.
Jag vet! Menade bara att man bör märka felet och hinna agera i om 2 veckor, speciellt utifrån hur han formulerade sig.
 
Förstår vad ni menar. Tvärtom är jag faktiskt nöjd med klockan och hade gärna behållt den. Vad jag mest ställer mig frågande till är att jag ska stå för frakt för att åtgärda ett fel som fanns på klockan redan innan den var i min ägo.

Detta påpekade jag till handlaren dagen jag fick den. Varför det blivit en utdragen process att skicka tillbaka är pga av resor och skiftjobb som ställt till det. Men mest troligt får jag väl reklamera och kräva återköp.
Nu ska jag vara tråkig. Ångerrätten har du försuttit i och med att det har gått mer än två veckor (right?).
Men:
Lite förenklat gäller: Reklamationsrätten vid ursprungligt fel är ovillkorlig och du har rätt att sända tillbaka klockan får åtgärd på säljarens bekostnad. Dom har rätt att försöka avhjälpa felet tre gånger innan du har rätt att häva köpet. Jag tycker att du ska kontakta säljaren och hänvisa till eurooeisk konsumentlagstiftning.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Vad jag mest ställer mig frågande till är att jag ska stå för frakt för att åtgärda ett fel som fanns på klockan redan innan den var i min ägo.
Jag skulle säga att företag som regel kräver att själva få titta på produkten innan de sänds till tillverkare för reparation/ersättningsprodukt. Så funkade det när jag jobbade med sälj iallafall.

Hoppas det löser sig för dig!
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Visst, men det försvårars ju om säljaren är en gråhandlare utomlands.
Gäller en svensk säljare så det är väl inga större problem att skicka egentligen. Känns bara drygt att behöva kosta på en värdefrakt själv för något som borde varit fixat från början :) Nåväl, har iallafall lite mer kött på benen, tack för all feedback.
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att företag som regel kräver att själva få titta på produkten innan de sänds till tillverkare för reparation/ersättningsprodukt. Så funkade det när jag jobbade med sälj iallafall.

Hoppas det löser sig för dig!

Tack! Jo jag tänker samma, dom måste ju få en chans att få titta på klockan men att jag ska behöva lägga 350 kr eller vad det nu kostar med värdefrakt känns lite märkligt, borde inte behöva betala en krona kan jag tycka o_O
 

Omega87

Rolex
Gäller en svensk säljare så det är väl inga större problem att skicka egentligen. Känns bara drygt att behöva kosta på en värdefrakt själv för något som borde varit fixat från början :) Nåväl, har iallafall lite mer kött på benen, tack för all feedback.
Är det en godkänd reklamation så skall du stå skadelös och alla kostnader i samband med din reklamation skall ersättas av näringsidkaren. Klart, kan vara tråkigt att ligga ute med pengarna men kan vara bra att följa reklamationsreglerna i annat fall för framtida reklamationsärenden med samma vara och säljaren.
 
Senast ändrad:

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Är det en godkänd reklamation så skall du stå skadelös och alla kostnader i samband med din reklamation skall ersättas av näringsidkaren. Klart, kan vara tråkigt att ligga ute med pengarna men kan vara bra att följa reklamationsreglerna i annat fall i för framtida feklamationsärenden med samma vara och säljaren.

Så jag tänker också, nåväl får fortsätta min kontakt med säljaren. Förhoppningsvis kan jag få den lagad då är ju allt frid och fröjd, men känns skumt att stå för frakt för ett problem jag inte orsakat :bored:
 

Omega87

Rolex
Så jag tänker också, nåväl får fortsätta min kontakt med säljaren. Förhoppningsvis kan jag få den lagad då är ju allt frid och fröjd, men känns skumt att stå för frakt för ett problem jag inte orsakat :bored:
Det är så enligt lag så det behöver du inte oroa dig över :) Förstår det. Men ingen vet ju vad felet beror på innan undersökningen är gjord: om det är ursprungligt eller felhandhavande (säger inte att det är det). Eftersom klockan är din efter köp så får du stå för kostnaden tills undersökningen visat att felet var ursprungligt och då skall du ha ersättning för dina omkostnader.
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Det är så enligt lag så det behöver du inte oroa dig över :) Förstår det. Men ingen vet ju vad felet beror på innan undersökningen är gjord: om det är ursprungligt eller felhandhavande (säger inte att det är det). Eftersom klockan är din efter köp så får du stå för kostnaden tills undersökningen visat att felet var ursprungligt och då skall du ha ersättning för dina omkostnader.

Tack för infon, det visste jag inte. Nejdå jag förstår, faktum var att jag märkte det direkt jag skulle dra upp klockan för första gången så ploppade kronan ut utan att jag knappt behövde gänga ut den.

Jäkligt synd och det blir säkert lång väntan men den som väntar på något gott.. :)
 

Omega87

Rolex
Tack för infon, det visste jag inte. Nejdå jag förstår, faktum var att jag märkte det direkt jag skulle dra upp klockan för första gången så ploppade kronan ut utan att jag knappt behövde gänga ut den.

Jäkligt synd och det blir säkert lång väntan men den som väntar på något gott.. :)
Ibland blir det inte som man tänkt sig. Bara att bita i det sura äpplet och finna sig i situationen. Tur att vi har så bra konsumentskydd så det gör ju saken lite lättare :)
 
Topp