Hej KS!
Söker lite råd angående ett köp jag gjort av en gråhandlare. Klockan i fråga är en omega och köptes av mig för ca 2 veckor sedan. Väl vid ankomst märkte jag att kronans funktion inte riktigt funkade som den skulle, gängade på krontuben väldigt dåligt och skruvade bara in ca ett kvarts varv. Tog den till två olika urmakare som kom med samma dom, krona/krontub är slut och behöver bytas. Att byta krontub skulle enbart omega kunna göra då tuben är inpressad i boetten och detta jobb är enbart något som Omega själva gör.
Har ju som sagt garanti på klockan och handlaren vill gärna titta på den. Klockan såldes med beskrivningen att funktionen är 100%. Vilket den iofs är då den faktiskt gängar och håller tätt men funktionen är väldigt dålig, en tidsfråga innan gängningen går sönder helt enkelt.
Då till min frågeställning, handlaren vill att jag ska skicka till deras urmakeri som ska ta sig en titt på den. Dock är jag rätt övertygad att själva klockan fortfarande måste skickas till Omega för översyn. Dom vill även att jag står för frakten dit vilket jag finner lite märkligt.
Hur borde jag agera i ett sånt här läge, tycker att jag borde kunna skicka in den till Omega via urmakare här i min hemstad istället och låta handlaren stå för pistolerna? Känns som att en någorlunda seriös aktör borde acceptera en sådan lösning då detta problem knappast var okänt när handlaren sålde klockan till mig. Sen att jag ska stå för frakt när klockan sålts med ett uppenbart fel tycker jag är lite knasigt.
Hjälp och moraliskt stöd uppskattas gärna, hur hade ni agerat?
Söker lite råd angående ett köp jag gjort av en gråhandlare. Klockan i fråga är en omega och köptes av mig för ca 2 veckor sedan. Väl vid ankomst märkte jag att kronans funktion inte riktigt funkade som den skulle, gängade på krontuben väldigt dåligt och skruvade bara in ca ett kvarts varv. Tog den till två olika urmakare som kom med samma dom, krona/krontub är slut och behöver bytas. Att byta krontub skulle enbart omega kunna göra då tuben är inpressad i boetten och detta jobb är enbart något som Omega själva gör.
Har ju som sagt garanti på klockan och handlaren vill gärna titta på den. Klockan såldes med beskrivningen att funktionen är 100%. Vilket den iofs är då den faktiskt gängar och håller tätt men funktionen är väldigt dålig, en tidsfråga innan gängningen går sönder helt enkelt.
Då till min frågeställning, handlaren vill att jag ska skicka till deras urmakeri som ska ta sig en titt på den. Dock är jag rätt övertygad att själva klockan fortfarande måste skickas till Omega för översyn. Dom vill även att jag står för frakten dit vilket jag finner lite märkligt.
Hur borde jag agera i ett sånt här läge, tycker att jag borde kunna skicka in den till Omega via urmakare här i min hemstad istället och låta handlaren stå för pistolerna? Känns som att en någorlunda seriös aktör borde acceptera en sådan lösning då detta problem knappast var okänt när handlaren sålde klockan till mig. Sen att jag ska stå för frakt när klockan sålts med ett uppenbart fel tycker jag är lite knasigt.
Hjälp och moraliskt stöd uppskattas gärna, hur hade ni agerat?