• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker vintage Rolex, förslag på modeller?

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Är på jakt efter en gammal Rolex med fin patina, först var det 1680 red som gällde men efter mycket om och men vet jag inte. Har nu hittat en fin gmt från -68. Tänkte dock höra om ni har några trevliga förslag, alternativt något ni vill bli av med:)

/Velig
 

thomastheswede

Audemars
Otroligt svårt att svara på så generell frågeställning (inget ont menat, såg ju att du skrev under med "Velig"...).

Är du HELT öppen för alla vintage-modeller eller är det sport eller dressat som gäller?

Tänker du dig det som en investering eller går du bara på känsla?

Med datum eller utan datum?

Budget? (du kan hitta vintage-rollar för för 35tkr eller 300tkr).

Ge oss lite mer info så kommer det massor av smaskiga förslag, det är jag övertygad om.

Och bara för att du ska få nåt mer och fundera på säger jag: 1665!

;)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Hade jag varit i dina skor hade jag letat efter en 1680+1675/16753 (matt) alternativt 1680+1803, beroende på hur du är lagd mot guld :)

Blir roligare med bilder, så jag lånar skamlöst från google:

1680
1680+blanche+site.jpg


1675
DSC06247_zps95bc66f6.jpg


16753 matte dial
oQDtYFp.jpg


1803
Rolex1803.jpg
 

OBRKV

Cartier
Alltid tyckt att Datejust är rätt schysst, men på senare dagar har jag verkligen uppskattat en 1601 på rasslig jubilée-länk mer än någonsin. Säkert en sån period. Annars tycker jag ocså att 1680 är najs, eller 5512 om man vill ha utan datum. 5513 är givetvis också riktigt trevlig men oftast tycker jag att 5512 med fler textrader är snyggare, roligare och på något sätt lite mäktigare.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Otroligt svårt att svara på så generell frågeställning (inget ont menat, såg ju att du skrev under med "Velig"...).

Är du HELT öppen för alla vintage-modeller eller är det sport eller dressat som gäller?

Tänker du dig det som en investering eller går du bara på känsla?

Med datum eller utan datum?

Budget? (du kan hitta vintage-rollar för för 35tkr eller 300tkr).

Ge oss lite mer info så kommer det massor av smaskiga förslag, det är jag övertygad om.

Och bara för att du ska få nåt mer och fundera på säger jag: 1665!

;)



Jag är mer åt sporthållet i detta fall. Kombination av känsla och investering. både datum och utan är intressant. budget är väl upp till 100 men får gärna vara hälften, det viktiga är att det är ett fint ex av en modell som står.

Har helt tänkt 1680 tidigare men vill nu gärna ha lite alternativ. Är helt enkelt ganska velig. Ingen här som har något att sälja?
 

thomastheswede

Audemars
Vintagemarknaden är väldigt mycket större om du söker dig utanför Sverige även om det dyker upp fina objekt bl.a. Här på klocksnack då och då. Chrono24 är bra om du vill ha en känsla för priser på de olika modellerna. Näthandlarna sheartime, 10pastTen och hqmilton är vassa (alla tre i USA).

Mitt tips kvarstår, kolla in 1665 dvs en Great White SeaDweller. Din budget kommer att räcka till ett fint ex och deras relativa sällsynthet gör det till en ganska säker investering. Du får datum med "slipper" datumbubbla om du stör dig på den.

image.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Svanis115 - snyggt jobbat! Där var det inte långt från tanke till handling! Det gillas!
Grattis till 2 (!!!) fina klockor!

Som sagt; vart hittade du dessa "off the street"?

Hade tänkt erbjuda dig min 5513 annars... Den KAN vara till salu...
-77:a (har jag för mig), således matt/målad tavla. Med lite yngre länk. Hör av dig om du "behöver" en till... För visst snodde frugan Daytonan direkt? :D
 
Topp