• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safir ett udda Seiko märke

Rolfen

Rolex
Safir är helt klart ett riktigt udda Seiko märke. Söker man på nätet så hittar man ett par trådar på utländska klockforum där folk söker info om Safir men ingen verkar veta något. Det finns två rätt trovärdiga åsikter.
1: Att det är en namn Seiko använde i ett speciellt land av någon anledning. Schweiziska bolag har gjort på detta vis, bland annat Alpina som har använt en del olika namn på olika marknader.
2: Att Safir är något stort bolag som betalade Seiko för att få sitt namn på klockor.
Är det någon här som har info om Safir eller rent av äger någon? Posta gärna i denna tråd i så fall. Jag vet att @rogart-63 har en i alla fall.

Min Safir från 1967 är helt klart baserad på en Seiko Seahorse modell 7625 - 8031 och även tavlan är märkt med detta i nederkant. Verket är alltså ett 7625 automatverk.
Safir.jpg


SafirBak.jpg
 

rogart-63

Patek
Stämmer det. Dock inte blivit så mycket mer än så här. Tror detta är nån tidigare modell då det sitter ett seikosha 17 juvelers verk. Samma verk som i Orient 11N4B7. Skulle gissa att min är från 65 och framåt.
Sett några på Ebay till salu.
Zvxno6Y.jpg
 
Topp