• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas mineralglas plexiglas? >>>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Upplys oss alla hur många olika typer av glas det existerar till armbandsur.

Vad har de tex för egenskaper? Hårdhet? Materialpris? Osv osv

Trevlig kväll




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Mohs_scale_of_hardness

Sen finns det ju andra egenskaper att uppskatta med de olika typerna. Saffirglas krossas, det gör inte de andra, saffirglas blir geggigt lätt till skillnad från de andra, ljusbrytningen är sämst på saffirglas jämfört med de andra, men kan bli riktigt bra med bra AR.

Personligen är jag inte så mycket för saffirglas. Hellre någon repa än gegga på glaset. :)
Edit: Sen chippas och repas de andra materialen lättare såklart.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Mohs_scale_of_hardness

Sen finns det ju andra egenskaper att uppskatta med de olika typerna. Saffirglas krossas, det gör inte de andra, saffirglas blir geggigt lätt till skillnad från de andra, ljusbrytningen är sämst på saffirglas jämfört med de andra, men kan bli riktigt bra med bra AR.

Personligen är jag inte så mycket för saffirglas. Hellre någon repa än gegga på glaset. :)
Edit: Sen chippas och repas de andra materialen lättare såklart.

Gegga?
 

Rookien

Panerai
Har ju endast 2 klockor (Explorer 114270 & AT Skyfall) med safirglas, men upplever stor skillnad mellan dessa.
Explorern "geggar" mycket mer än vad At:n gör.
Beror detta på slipning eller val av safirglas, är Rolex allmänt "geggigare" än övriga tillverkare?
Någon annan som upplevt denna skillnad?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
? Tycker jag får torka av saffirglas hela tiden. Har aldrig haft det problemet på plexi eller mineralglas.
Pfff

Är ju bara för att safiren är klarare än plast eller härdat glas vilket gör att kladdet syns mer.

Safir alla dagar om jag har ett val, dock får jag erkänna att man riskerar att sabba urverket på ett sätt man kanske inte gör med vanligt glas.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Man kanske skall tillägga att antireflektionsbehandling på safirglas oftast handlar om att glaset har lite andra brytningsegenskaper än vanligt glas och plast som gör att du får reflektioner från ljuset som reflekteras på urtavlan och tillbaks ut vilket anses som estetiskt icke tilltalande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mineralglas tål inget och blir därför mjölkiga....
Äh! Detta händer bara på saffirglas:
P1060148-1.jpg

3445918784_70d5d342d6_b.jpg


Lite smårepor på glaset har ingen klocka dött av.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har läst flera trådar från folk som fått uppleva detta. En av dem "tappade" klockan från ett bord. En dörrkarm räcker ju knappast, men ett hårt slag med en sten eller dylikt kan ju räcka.

P1010906.jpg

Källa: http://forum.tz-uk.com/showthread.p...-sapphire-crystal-on-my-Sinn-356-Devastated-(
Känns ju inte så jäkla kul, jag är ju rätt klumpig men att krossa ett safirglas trodde jag skulle vara omöjligt. Ska försöka att inte tappa min klocka från ett bord.. Får gå tillbaka till Seiko igen!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har läst flera trådar från folk som fått uppleva detta. En av dem "tappade" klockan från ett bord. En dörrkarm räcker ju knappast, men ett hårt slag med en sten eller dylikt kan ju räcka.

P1010906.jpg

Källa: http://forum.tz-uk.com/showthread.p...-sapphire-crystal-on-my-Sinn-356-Devastated-(

Hörru knäppgök, är det något som blir mjölkigt så är det mineralglas. Har ett gäng gamla Seiko och annat junk där glaset är vitt.. Fan Yonsson om jag inte visste att du var försiktig med spriten hade jag trott du var full..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är inte mineralglas lika "krossbart" som safir?
Med tanke på hur lätt det chippas så kan det väl även spricka/krossas?
Nja lite mindre krossbart, safir är hårdare men sprödare, dock skulle jag påstå att slår du i ditt safirglas så det krossas skulle troligen även ditt mineralglas krossas. Plast är segare men den största skillnaden ligger i att det inte splittras lika lätt utan bara spricker utan småskärvor som trillar in och sätter sig i urverket.

Att man hör mer om krossade safirglas beror på att många tror att det är ett odödligt glas och blir förvånade över att det krossas när klockan blir hårt islagen i något eller tappad, vågar kanska sturskt säga att de skador som visas ovan troligen skulle inträffat även om det var mineralglas eller hardlex, det som skulle kunna klarat sig är plast, och även om plasten spruckit skulle det inte se ut sådär.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hörru knäppgök, är det något som blir mjölkigt så är det mineralglas. Har ett gäng gamla Seiko och annat junk där glaset är vitt.. Fan Yonsson om jag inte visste att du var försiktig med spriten hade jag trott du var full..
Visa gärna bilder på dina vita mjölkiga Seikos för oss som inte upplevt det :) Har faktiskt inte upplevt det på någon av mina äldre Seikos.
 
Topp