• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas...

wundlander

I know I look great in my Mustache
...
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu fick du igång mig! Sa någon plexi? :D
image.jpg
image.jpg


Rolex safirglas suger. Om jag får för mig att köpa en safir-Rolex igen så snälla stoppa mig!



Vad är klockan?
Vet inte, vänta lite medan jag vinklar min klocka rakt mot mig så jag kan se tiden. :wtf:

Det finns ju dock märken som kan göra safirglas som inte blir så skitiga och som ger bra betraktningsvinkel.

 

Sond

Patek
Bra tråd! Fingeravtrycken på Safir-Rolex är galet tråkigt. Var kommer de ifrån? Och varför så mycket just på Rolex? Helt ärligt drar det ned användarglädjen i botten. Just Safirglaset gör att jag drar mig för att köpa en Hulk. Annars skulle en sådan stå högt(högst på listan). Jag drar mig även för en 14270 pga detta hemska påfund.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu fick du igång mig! Sa någon plexi? :D
image.jpg
image.jpg


Rolex safirglas suger. Om jag får för mig att köpa en safir-Rolex igen så snälla stoppa mig!



Vad är klockan?
Vet inte, vänta lite medan jag vinklar min klocka rakt mot mig så jag kan se tiden. :wtf:

Det finns ju dock märken som kan göra safirglas som inte blir så skitiga och som ger bra betraktningsvinkel.


Ganska bra AR ;)
breitlingseawolfbaton033.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu fick du igång mig! Sa någon plexi? :D
image.jpg
image.jpg


Rolex safirglas suger. Om jag får för mig att köpa en safir-Rolex igen så snälla stoppa mig!



Vad är klockan?
Vet inte, vänta lite medan jag vinklar min klocka rakt mot mig så jag kan se tiden. :wtf:

Det finns ju dock märken som kan göra safirglas som inte blir så skitiga och som ger bra betraktningsvinkel.

Du likställer ljusa tavlor med svarta? Nehe du!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du likställer ljusa tavlor med svarta? Nehe du!
Klantigt av mig, det har du såklart rätt i. Dock sjuk skillnad på olika safirglas.
Några svarta:
eca31b5ef294f28f32a24b07e6bb86ec_zps424437bd.jpg

71e0e0a3265fdbd23a5b045dcabbad29_zpse4ebc578.jpg

c159efb592e0df7e759705605e2a5bc4_zpsa169cbf5.jpg

DSC_0135.jpg

DSC_0132.jpg


Enbart AR på insidan ska tilläggas. Blir ju ännu bättre på exempelvis nya Omegor med även yttre AR. Sen är ju inte safirglas bäst ur reflektionssynpunkt, men det är skillnad på safirglas och safirglas.
 
Senast ändrad:

wundlander

I know I look great in my Mustache
Klantigt av mig, det har du såklart rätt i. Dock sjuk skillnad på olika safirglas.
Några svarta:
eca31b5ef294f28f32a24b07e6bb86ec_zps424437bd.jpg

71e0e0a3265fdbd23a5b045dcabbad29_zpse4ebc578.jpg

c159efb592e0df7e759705605e2a5bc4_zpsa169cbf5.jpg

DSC_0135.jpg

DSC_0132.jpg


Enbart AR på insidan ska tilläggas. Blir julnummer bättre på exempelvis nya Omegor med även yttre AR. Sen är ju inte safirglas bäst ur reflektionssynpunkt, men det är skillnad på safirglas och safirglas.
Men AR löser väl knappast geggfaktorn?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men AR löser väl knappast geggfaktorn?
Tror det har med hårdheten på glaset att göra. Ju geggigare, ju hårdare glas.
Rolex safirglas > safirglas > mineralglas > plexi.

Det är bara en teori, men jag har sett många repade SEIKO-safirglas, även GS-glas och upplever inte att de blir kladdiga. Har dock aldrig sett ett repat Rolex-safirglas.

Edit: Sen påverkar ju såklart ljus/mörk, matt/blank -tavla upplevelsen, samt formen på glaset.
 
Topp