• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglaset tålde inte tandborsten

Obarth

Basic
2-Faktor
Godkväll.
Fick feeling att ge min Seiko Sarb033 en tvätt, vilket tyvärr ledde till misär. Efter en snabb googling om tips kom jag fram till att varmt vatten, mjuk tandborste samt lite tvål skulle göra susen. Klockan blev superb efter tvätten, men efter ett gäng minuter såg urtavlan grumlig ut.

Hur kan detta vara möjligt, med tanke på att klockan har repskyddat safirglas? Är klockans era över, eller finns det någon quickfix?
Tacksam för att hjälp jag kan få, bifogar några bilder

Bilagor

• A37592E3-B57F-4DD2-A598-81BD9EF4F7AA.png
    A37592E3-B57F-4DD2-A598-81BD9EF4F7AA.png
    359.2 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
Godkväll.
Fick feeling att ge min Seiko Sarb033 en tvätt, vilket tyvärr ledde till misär. Efter en snabb googling om tips kom jag fram till att varmt vatten, mjuk tandborste samt lite tvål skulle göra susen. Klockan blev superb efter tvätten, men efter ett gäng minuter såg urtavlan grumlig ut.

Hur kan detta vara möjligt, med tanke på att klockan har repskyddat safirglas? Är klockans era över, eller finns det någon quickfix?
Tacksam för att hjälp jag kan få, bifogar några bilder
Om det bara är glaset som det konstigt ut kan jag inte tänka mig att det är annat än flott. Nog ingen fara med den om du inte känner att glaset är repigt. Gör rent den igen och kör lite yes eller dyl. denna gången.

Det skumma är att det börjar ordna upp sig nu.. Frågan är om det är klocka som inte är 100% tät och släppte in lite tvål och vatten som sedan blev som en beläggning på glaset på insidan. Beläggningen verkar försvinna mer och mer nu.

På ena bilden ser man fingeravtryck, har du testat med såpa eller diskmedel. Känns helt orimligt att tandkräm skulle repa glaset oavsett slipmedel i tandkrämen.

Det skumma är att det börjar ordna upp sig nu.. Frågan är om det är klocka som inte är 100% tät och släppte in lite tvål och vatten som sedan blev som en beläggning på glaset på insidan. Beläggningen verkar försvinna mer och mer nu.
Men på bilderna ser glaset ordentligt skitigt ut, har det kommit in fukt i klockan skall du lämna in den för översyn ASAP.

Tvekar på att plastpartiklarna från tandkrämen repat glaset, antagligen bara kommit in lite under glaset.

Det underliga i att om det vore smuts, är att klockan förmodligen aldrig varit lika ren som då. Men ni kan säkert ha rätt..

Nu verkar det inte ha varit nåt problem, men jag tänkte bara påminna om att tandkräm inte bara är smak- och färgämnen, det är främst ett slipmedel. Något att tänka på när man använder gamla tandborstar på saker. (Sedan vet jag inte om det verkligen biter på safirglas, det kanske det inte gör, men jag tänker inte testa... ;) )

För er som funderar på hur tåligt eller ömtåligt ett safirglas är rekommenderas läsning (och bilder) här: :nailbiting:
Tvättmaskinen var upptagen, tydligen viktigare med rena kläder enligt vissa i vårt hushåll. ;)
Vi ger inte upp så lätt. Kör den här uppställningen istället.

WP_20160904_003.jpg

Tumlaren krävde lite uppsmörjning efter fjolårets olycka med natoblekning i saltvattentumling, se Natoblekningstråden i hemslöjdsdelen om ni är nyfikna.
Hursomhelst, i med klockan o en näve grus och låt det snurra en timme.

WP_20160904_004.jpg

Tillbaka
Topp