• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker som är onödigt svårt att få veta om klockor.

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ja är det bara jag som stör mig enormt på att inte få veta vad det är för färg på lume exempelvis? Kollade in Seiko 5 sports nya serie som släpptes nyligen. Inte ens i butik kände de till om alla hade samma färg på lume. Har t.ex den helsvarta med svarta index grön lume? Lumeshot borde vara obligatorisk bland bilderna.

Om det är en klocka med två språk brukar det inte stå vad andra språket är. Sånt vill man ju veta, eller?

Är det nåt speciellt med länk eller armband? Sånt brukar inte heller stå.

Tycker det skrivs ut för lite info. Gäller såklart främst klockor online. Är det något mer ni stör sig på? Eller tycker ni jag har helt fel?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag kan tycka att det är förståeligt att nätbutiker inte lägger upp jättespecifik information som färg på lume osv. som jag tror att få bryr sig om och som kräver en hel del kunskap, efterforskningar och resurser. Vill man veta de exakta specifikationerna besöker jag tillverkarens hemsida och /eller söker upp recensioner som i detalj redogör för alla egenskaper.

Nätbutikerna är mest till för att bilda sig en ungefärlig uppfattning samt eventuellt genomföra köp. Om den egna hemsidan är bristfällig i sin information är det så klart en helt annan sak. :rage:

Att de flesta tillverkare är helkassa på att ta bra produktbilder kan butikerna inte heller klandras för då det ligger utom deras kontroll även om del tar sig tid att ta egna bilder.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag kan tycka att det är förståeligt att nätbutiker inte lägger upp jättespecifik information som färg på lume osv. som jag tror att få bryr sig om och som kräver en hel del kunskap, efterforskningar och resurser. Vill man veta de exakta specifikationerna besöker jag tillverkarens hemsida och /eller söker upp recensioner som i detalj redogör för alla egenskaper.

Nätbutikerna är mest till för att bilda sig en ungefärlig uppfattning samt eventuellt genomföra köp. Om den egna hemsidan är bristfällig i sin information är det så klart en helt annan sak. :rage:

Att de flesta tillverkare är helkassa på att ta bra produktbilder kan butikerna inte heller klandras för då det ligger utom deras kontroll även om del tar sig tid att ta egna bilder.
Det finns en hel del klockor som inte finns i fysisk butik eller inte i svensk fysisk butik som har noll info. om detta.

Jag brukar också kolla upp recensioner. Men tidskrävande för att hemsidan eller tillverkaren inte orkat lägga upp info. eller en bild.

Kan ta exempel ang. en klocka jag kollade upp. En Seiko JDM. Är det kanji som andra språk? Hade ju varit kul. Fick maila och vänta några dagar på svar med risk för att den skulle sälja slut. Sen fick jag via recension veta att det var semiintegrerad länk. På sidan står bredden mellan bandhorn som 18mm trots att det är 12mm har jag för mig och bredden på länken är 20mm.

Den klockan kunde jag inte leta upp info. om förutom på recensioner och där hoppas att recensenten haft med det man vill veta.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det finns en hel del klockor som inte finns i fysisk butik eller inte i svensk fysisk butik som har noll info. om detta.

Jag brukar också kolla upp recensioner. Men tidskrävande för att hemsidan eller tillverkaren inte orkat lägga upp info. eller en bild.

Kan ta exempel ang. en klocka jag kollade upp. En Seiko JDM. Är det kanji som andra språk? Hade ju varit kul. Fick maila och vänta några dagar på svar med risk för att den skulle sälja slut. Sen fick jag via recension veta att det var semiintegrerad länk. På sidan står bredden mellan bandhorn som 18mm trots att det är 12mm har jag för mig och bredden på länken är 20mm.

Den klockan kunde jag inte leta upp info. om förutom på recensioner och där hoppas att recensenten haft med det man vill veta.
Ja, tyvärr är väldigt många tillverkare slarviga både vad gäller information men även bildmässigt men poängen var att det är tillverkarens ansvar snarare än butikernas fel då jag tolkade ditt inlägg som att du främst syftade på fysiska och nätbaserade butiker.

Gällande en JDM-modell så borde Kanji rimligtvis vara förstaspråket och att den förmodligen har engelska som alternativt språk? ;)

Men absolut, de flesta tillverkare skulle behöva rycka upp sig rejält. Det är trots allt dom som vinner något på ökad försäljning, ändå tvingas man söka upp recensioner från utomstående part för att hitta den information man eftersöker, bilder som speglar hur produkten faktiskt ser ut i verkligheten osv.

Lägger man upp en annons brukar rekommendationen vara att man ska lägga ut säljande bilder men tillverkarna själva verkar inte bryr sig nämnvärt utan slänger upp slarvigt tagna och lågupplösta bilder i sitt PR-material vilket är väldigt märkligt. Man investerar stora summor i utveckling och tillverkning men kan inte bemöda sig att ta professionella bilder.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ja, tyvärr är väldigt många tillverkare slarviga både vad gäller information men även bildmässigt men poängen var att det är tillverkarens ansvar snarare än butikernas fel då jag tolkade ditt inlägg som att du främst syftade på fysiska och nätbaserade butiker.

Gällande en JDM-modell så borde Kanji rimligtvis vara förstaspråket och att den förmodligen har engelska som alternativt språk? ;)

Men absolut, de flesta tillverkare skulle behöva rycka upp sig rejält. Det är trots allt dom som vinner något på ökad försäljning, ändå tvingas man söka upp recensioner från utomstående part för att hitta den information man eftersöker, bilder som speglar hur produkten faktiskt ser ut i verkligheten osv.

Lägger man upp en annons brukar rekommendationen vara att man ska lägga ut säljande bilder men tillverkarna själva verkar inte bryr sig nämnvärt utan slänger upp slarvigt tagna och lågupplösta bilder i sitt PR-material vilket är väldigt märkligt. Man investerar stora summor i utveckling och tillverkning men kan inte bemöda sig att ta professionella bilder.
Jo som du beskriver är det tillverkaren som bär huvudansvaret.

Men en butik (speciellt de som tar egna bilder) borde ju kunna lägga upp extra relevant information. Men den borde såklart komma från tillverkarna från början. När jag var inne hos AD ang. nya Seiko 5 sports och frågade om färg på lume var svaret att han inte visste trots att han kunde massa om dem i övrigt.

Mitt exempel var ju ovanligt men väldigt konstig info. om lug width som inte stämde alls.

Nope språken är arabiska och engelska. Möjligtvis att den bara är "made in Japan" snarare än JDM, känner inte till skillnaden där. Även K-versionerna är arabiska.

Ja när det gäller bilder undrar man ofta vad tusan de håller på med. Men olika bilder går iaf. att söka fram enkelt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jo som du beskriver är det tillverkaren som bär huvudansvaret.

Men en butik (speciellt de som tar egna bilder) borde ju kunna lägga upp extra relevant information. Men den borde såklart komma från tillverkarna från början. När jag var inne hos AD ang. nya Seiko 5 sports och frågade om färg på lume var svaret att han inte visste trots att han kunde massa om dem i övrigt.

Mitt exempel var ju ovanligt men väldigt konstig info. om lug width som inte stämde alls.

Nope språken är arabiska och engelska. Möjligtvis att den bara är "made in Japan" snarare än JDM, känner inte till skillnaden där. Även K-versionerna är arabiska.

Ja när det gäller bilder undrar man ofta vad tusan de håller på med. Men olika bilder går iaf. att söka fram enkelt.
Gällande bredden så är nog båda måtten korrekta om jag förstått det hela rätt men att det större måttet inkluderar hela bredden medan det kortare måttet anger bredden innanför den integrerade ändlänken. Detta kallas vanligtvis för integrerad länk och är ett jäkla bök då man måste kapa till alternativa band för att de ska passa.

Har dock aldrig hört talas om semi-integrerad länk. Skulle du kunna bifoga en bild? Det låter snarare som att någon tagit fel på måtten och att det är 12 resp. 18/20mm som gäller.

JDM står för Japanese Domestic Market och innebär att produkten endast är avsedd för den japanska marknaden och då brukar Kanji av förståeliga skäl vanligtvis vara det huvudsakliga språkvalet. Att något är tillverkat i Japan innebär bara just det och säger egentligen ingenting om språk osv. men en del tolkar det som att det innebär högre kvalitet än motsvarande klockor tillverkade i bl.a. Malaysia eller Kina.
 
Senast ändrad:

San15

Cartier
2-Faktor
Jo som du beskriver är det tillverkaren som bär huvudansvaret.

Men en butik (speciellt de som tar egna bilder) borde ju kunna lägga upp extra relevant information. Men den borde såklart komma från tillverkarna från början. När jag var inne hos AD ang. nya Seiko 5 sports och frågade om färg på lume var svaret att han inte visste trots att han kunde massa om dem i övrigt.

Mitt exempel var ju ovanligt men väldigt konstig info. om lug width som inte stämde alls.

Nope språken är arabiska och engelska. Möjligtvis att den bara är "made in Japan" snarare än JDM, känner inte till skillnaden där. Även K-versionerna är arabiska.

Ja när det gäller bilder undrar man ofta vad tusan de håller på med. Men olika bilder går iaf. att söka fram enkelt.


Jag kollade på den här videon häromdan och han gick igenom det mesta t.o.m. färg på lume.

 

skyseeker

Rolex
Tänka sig då när man går in hos en AD för att köpa en dinka för 40 k eller mer, och de inte heller har svaret på basala frågor...
(Har hänt mer än en gång tyvärr).
 
Senast ändrad:

Baramats

Audemars
2-Faktor
1. Absolut, lug-2-lug borde vara obligatoriskt, håller med.

2. Bild från sidan. För mig är intrycket av hur klockan ser ut i profil jätteviktigt, framförallt om det handlar om en tjockis.

3. Eftersom man ibland visar upp sina klockköp på t ex Klocksnack så vore det fair att alla tillverkare listade alla möjliga kommentarer man kommer få om på vilket sätt den aktuella klockan snott designelement från Rolex. Typ en varning för extrem diss, exempelvis i form liknande de där Disclaimer-lapparna som fanns på CD-skivor med fult språk.
 
Senast ändrad:
Topp