Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Saker som irriterar er i vardagen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mofo, 23 oktober 2015.

1. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Dom visade exakt vilka dom var.
    Ett stort gäng gnällspikar utan pondus.

Dom hade världens chans att göra något med all media uppmärksamhet.
    Dom sumpade det "vi tar det nästa vecka" och då kommer ingen bry sig eftersom alla vet att det bara är ryggradslösa gnällspikar ändå.

Mads, Strindberg och FreakyLeo gillar detta.
  2. FreakyLeo

FreakyLeo Guld Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Helt sjukt :hilarious: Köpte två bits från jula, förväntade mig ett kuvert i lådan men fick en avi istället.
    C86A71BC-BFFD-4D91-A9D9-81339C2FBDF3. 8D2B74E3-912A-4CF1-A578-B9B51D954753.

philip.eldh, Monk, alfgren och 3 andra gillar detta.
  3. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Bensinpriser –Toppen och botten
    Sammanlagt jämförs bensinpriser i 163 av världens länder. Siffrorna skrivs i kronor/liter.

Billigast

1. Venezuela 0,08
    2. Sudan 1,18
    3. Iran 2,60
    4. Kuwait 3,14
    5. Algeriet 3,22
    6. Nigeria 3,64
    7. Turkmenistan 3,91
    8. Egypten 3,94
    9. Kazakstan 4,25
    10. Azerbajdzjan 4,28
    Dyrast

11. Sverige 16,44
    10. Italien 16,50
    9. Grekland 16,99
    8. Danmark 17,04
    7. Island 17,06
    6. Barbados 17,40
    5. Nederländerna 17,62
    4. Norge 17,98
    3. Monaco 18,02
    2. Hongkong 20,24
    1. Zimbabwe 31,17
    Källa: Globalpetrolprices.com
    Det är ju inte hela listan, men om man betänker de olika ländernas ekonomier och andra förutsättningar så kanske det inte är fullt så upprörande med Sveriges nivå.
    Vad är den rätta vägen? Ingen aning, men något som verkligen irriterar mig i vardagen är hur man oftast försöker lägga både skuld och ansvar på individen.
    Det senaste exemplet "plastpåsar" diskuterades på nyheterna igår. "Vi tycker det har fungerat bra med att fråga kunden om den verkligen behöver köpa en påse, prishöjningen har också fungerat bra. Vi vill inte införa förbud, som i många andra länder". Så, man dubblar priset/påse mot kund, är nöjd med att man lyckats få färre att välja plastpåse samtidigt som tillverkaren inte tappar en krona, och därmed saknar motivation att hitta andra lösningar. En bensinskatt lär inte påverka tillverkare av bilar att utveckla miljövänliga alternativ i en tillräckligt snabb takt, man hoppas återigen att individen ska köra mindre, oavsett behov. Samma visa överallt, slopa flyget och ta tåget, slopa bilen och ta cykeln till jobbet. Exemplen bara fortsätter, men sätta någon rejäl press på de som faktiskt tillverkar allt skit törs man inte. Urk!

aximand, philip.eldh, Signature och 4 andra gillar detta.
  4. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Miljövänliga transporter... Undrar om Jula har någon miljöpolicy eller certifiering som borde ses över?

FreakyLeo gillar detta.
  5. FreakyLeo

FreakyLeo Guld Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Saxat från Julas hemsida, verkar som att de klarar sig då de inte nämner något om transport till slutkund :)

Transporter
    Alla Julas transporter från Kina går med så kallad ”Slow shipping”. Slow shipping innebär enkelt förklarat att fartyget kör långsammare vilket ger lägre bränsleförbrukning.

En hög fyllnadsgrad i containrar och på pallar är en god affär både miljömässigt och ekonomiskt.

Sedan september 2013 transporteras varorna från Göteborgs hamn till Skara centrallager med tåg.

Distributionen från centrallager till varuhus sker idag med lastbil. I upphandling av transporter ställer Jula specifika miljökrav. ”

BarbaBaba gillar detta.
  6. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Haha :hilarious: "En hög fyllnadsgrad i containrar och på pallar är en god affär både miljömässigt och ekonomiskt." Undrar just hur många bits en container rymmer :p

FreakyLeo gillar detta.
  7. Riffraff

Riffraff Titan

Fast jag tycker det är skevt att vi svenskar ska glädjas i att det ändå inte är som jävligast just här. "Det finns ändå några enstaka länder i världen som har det ännu värre". Tycker ofta det appliceras när man ska tala om skattetryck i allmänhet.

Senast ändrad: 12 maj 2019
  8. Riffraff

Riffraff Titan

Helt ärligt har jag noll koll på denna grupp. Har väl till stor del checkat ut från svenska samhället i allmänhet. Jag vet bara hur satans mycket stålar som går åt att fylla tanken.

Freakyleo, Nja Rolex är väl inte mycket att störas över, bara att stå vid sidlinjen. Den galna hajpen kommer korrigeras nästa lågkonjunktur

Minuten gillar detta.
  9. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Är det verkligen folk som gläds åt att andra har det värre när priser höjs? Låter lite skevt, men det finns folk till allt...

10. ante_77

ante_77 Tantal

Andras motgång är mer värt än egen framgång.
    Helt normal mentalitet brand folk generellt

11. Owaysis

Owaysis Tantal

Jag tycker det är helt rätt med bensinupproret.. Hade det kostat 16-17 kr att pumpa upp oljan, ta oljan till ett raffinaderi, framställa bensin, köra ut till mackar och sedan att mackägaren ska ha en viss förtjänst på det osv så hade jag utan tvekan kunnat acceptera det. Men när 10 kr av bensinpriset är skatt så känns det oerhört surt att betala så pass mycket. Speciellt när det redan är ett så pass högt skattetryck på oss svenskar, bilskatten är ju inte helt gratis den heller.

Minuten, Riffraff, Tactical trader och 1 annan gillar detta.
  12. Equilibrium

Equilibrium Diamant

Från:
    Munkgruvan
    Oärlighet, falskhet och självgodhet.

Scipio gillar detta.
  13. MartinGFX

MartinGFX Tantal

Från:
    Stockholm
    Att man måste använda sin gamla bankdosa för att skaffa nytt mobilt BankID varje gång man byter lur... I mitt fall går det två år mellan byten så hinner glömma koden varje gång.

mega och Tactical trader gillar detta.
  14. Alberget4a

Alberget4a Silver

Hyrbilsfirmor som försöker fä en att betala för skador som inte finns.

spammerstakeahike gillar detta.
  15. Hippokrates

Hippokrates Titan

Alternativt betala för skador som redan fanns då man hyrde fordonet. Tragiskt att man ska behöva inspektera med lupp och dokumentera varje millimeterstor skråma i lacken. Men med tiden lär man sig att inte vara naiv när det gäller bilbranschen.

16. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Det låter lätt att bestrida om ingen skada finns, eller?

17. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Var hyr ni då? Hyr bil rätt ofta och har aldrig haft problem.

18. Alberget4a

Alberget4a Silver

Inte helt lätt med en icke-engelsktalande fransman som försökte hävda någon slags ”matthet” i lacken av en handflatas storlek. Jag försökte tipsa om tvätt och vax men det förstod han inte.

humlegarden och BarbaBaba gillar detta.
  19. Scipio

Scipio Diamant

Att när Riksbanken säger att man kan planera sin ekonomi utifrån prisökningar på 2% per år, då lyssnar inte klockbranschen.

Equilibrium gillar detta.
  20. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Företag som använder domänen .nu på sina sajter. Ser så oseriöst ut.

no16, RosaCasio och TobiasD gillar detta.
  21. INSANE

INSANE Brons

Fick mig ett gott skratt :D
    Dogan, vilken skön snubbe!

BarbaBaba gillar detta.
  22. MaziK

MaziK Silver

Betalade 18.04/L för 98 i lördags ....

23. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Fast listan är nog billigaste bensinen, alltså 95 oktan antar jag?

24. LI0N

LI0N Tantal

Hur fan är inte Finland med i toppen på den listan? Betalade 18.22/L igår!

25. mega

mega Silver

Gjorde exakt det i helgen, hade tur som kom ihåg koden.

26. Martin.

Martin. Titan

Från:
    Stockholm / Tyskland
    Vet inte om denna platsar i "Vad som gör mig glad..." eller "..irreterar er.." tråden.
    Var sen till ett möte idag och det var helt sjukt mycket bilar i rörelse. Visade sig att någon matvarubutik hade utförsäljning, så mycket folk att polisen var där och dirigerade trafiken.
    När jag väl lyckas hitta en parkering såg jag denna hjälte, dubbelparkera med entusiastbil köper jag men det här är enbart ett stort "F**k you" :)

IMG_1255 2.
    Vänligen,
    Martin

27. Heinrich.a

Heinrich.a Silver

Från:
    Vintern
    Detta satans jääävla skitpissväder med bidragande huvudverk, rynkor, hudcancer och illaluktande kommunal-trafik... Hur satans jävla svårt ska det vara för modernanatur att låta oss leva med vintern minst en månad längre... Jag avskyr dettttttaaaaa jäääääääääääääääävla skitväder med fuktig luft och 20grader med starka cancer strålar från ovan....

Senast ändrad: 22 maj 2019
    B Wooster och Träff gillar detta.
  28. FreakyLeo

FreakyLeo Guld Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Farligt att ta upp sånt här, så många som blir upprörda. Den allmänna åsikten här på KS är att det är helt okej att parkera så... fast det kanske bara gäller om man har en Rålex och kör en Messa.

HSK och Heinrich.a gillar detta.
  29. Träff

Träff Brons Friends Of KS

Från:
    Gryt
    +1

Heinrich.a gillar detta.
  30. snoozarn

snoozarn Diamant Premium

Från:
    Stockholm
    Drick vatten och skaffa ett annat färdmedel.

Heinrich.a gillar detta.