Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Saker som irriterar er i vardagen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mofo, 23 oktober 2015.

1. mega

mega Silver

Jag måste bara fråga varför :)
    Kan inte riktigt släppa det innan jag får veta historien bakom.

2. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Det kan alltid vara lite strul när man byter koppling ;)

mega gillar detta.
  3. svengbg

svengbg Titan

Från:
    Lübeck/Göteborg
    Caddy Life, Multivan T6, Touran. Alla mina "reichsbilar" haft problem med svänghjulen. Irriterande och alltid kostar det lika mycket som en IWC Mark xvi.
    eller efter Marc Aurel
    "Den som lever i harmoni med sig själv levar även i harmoni med universum....klack, klack, klack, klack"

BarbaBaba och mega gillar detta.
  4. demondave

demondave Silver

Bilister. Vad får någon att tro att det är en bra idé att brakechecka 64 ton lastbil i klass 1-snöfall efter en helt osannolikt galen omkörning genom moddsträngar på omkörningsförbud. Idioten räddades bara av att jag redan hade börjat bromsa för att rädda hans omkörning, annars hade jag inte haft en chans. Inte han Gert i Hondan heller. 2 mm till på bromspedalen hade han varit invalid, men det fanns säkert någon viktig poäng där.

Får fan bli dashcams.

Strimlaren, mega, RosaCasio och 8 andra gillar detta.
  5. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Ge fan i att bromsa bara. Problemet löst ;)

6. demondave

demondave Silver

Problemet är ju bara att det drabbar mig. Men med en dashcam hade i alla fall jag haft ryggen fri. Han Gert hade haft ont i ryggen och ett körkort midre.

TobiasD gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Harsh but fair

Lastbilar, trycker sig ut för omkörning på motorvägen pga att någon lyckas få sin att gå 2 kmh snabbare än den andra... Blev två kraftiga inbromsningar på senaste turen.

Att bromstesta en lastbil är däremot ungefär då dumt det kan bli. Njöt lite när jag såg en youtubevideo när det inte gick så bra för dessa bilar...

demondave och Alberget4a gillar detta.
  8. demondave

demondave Silver

Får bara be om ursäkt där, är en av dom där som lunkar på i 80 knyck i högerfilen och ständigt blir omkörd av stressade cowboys :)

Ja, kan liksom undra över vilken poäng i trafiken som är så viktig att göra att den är värd ett liv med kroniska smärtor från en whiplash. I bästa fall..

9. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Byggarbete som pågår nära en väg. Stora lastbilar som står parkerade på vägen, går på tomgång i flera minuter osv. Får de dispens från P-bolagen?

Orson gillar detta.
  10. Adro

Adro Brons

Från:
    Malmö
    Det ingår i TA-planer mm.

spammerstakeahike gillar detta.
  11. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

ComHem´s kundtjänst.

Bredbandet strular. Ringer och får info via telesvar att telekundtjänst är stängt men att det är öppet dygnet runt på hemsidan.
    Ok, lyckas logga in på hemsidan efter ca tio minuter och hittar en chattfunktion. Stängt! Klockan har då nyss passerat 21.
    Skam den som ger sig, det finns en mail också. Hoppsan, svar kommer ”normalt inom 48 timmar”. Jesus!

Tips till ComHem. Bara för att man inte släcker ner hemsidan nattetid betyder det inte att man har öppet dygnet runt.

mega och spammerstakeahike gillar detta.
  12. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Vänsterfilsbilister - Är dom helt jävla dumma i huvudet???

Åkte från Nynäshamn in till city och låg i mina 120. Kommer ikapp en idiot i en Golf mk4 (ja ja nöjer mig med det och inte regnummret) som ligger till vänster och det är tomt säkert närmaste kilometern i högerfilen. Ljusblinkar en gång, inget händer. Ljusblinkar en gång till och inte ett skit händer. Blinkar dubbelt och idioten tokbromsar!? Vart omkörning i högerfilen och överväger allvarligt att aldrig ens igen försöka köra om i "rätt" fil för inte en enda jävel verkar veta hur man ska bete sig i trafiken.

Du i Golfen, Jag kan ditt regnummer så ser jag dig på stan får du passa dig för utflygande cyklister eller gående. ett brutet ben är inget bekymmer för att mosa till din jävla bil på din egen bekostnad! :rage:

daniel svensson och mega gillar detta.
  13. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Dagens mentalitet:
    En bilist svänger över på fel filfält genom att åka över ett övergångsställ. Väl när bilisten kör mot trafiken mitt i centrum så tar åskådare upp mobilen, inte för att ringa 112, utan för att filma.... WTF?

Ren och skär livsfara reagerae människor idag på att filma istället för att larma. Vad händer härnäst? Folk filmar ett brinnande hus istället för att kontakta brandkåren?

Edin gillar detta.
  14. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Reality check? Tragiskt nog är vi sedan ganska länge redan där.

15. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    Kockar som inte silar bort pepparkornen i sina såser.
    Vem fan vill tugga sönder pepparkorn?

16. TobiasD

TobiasD Diamant Friends Of KS

Kan slå vad om att detta redan hänt någonstans i landet

17. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Sånt är ju tyvärr vardagsmat. Vuxna människor som plockar fram mobilen och börjar filma när t ex en olycka har skett / någon har skadat sig allvarligt. Ringa ambulans skulle de aldrig få för sig att göra. Eller flytta på sig när blåljuspersonal kommit till olycksplatsen. Borde vara straffbart att stå och filma!

BarbaBaba, mega och TobiasD gillar detta.
  18. Lutte

Lutte Titan

Det är straffbart nu.

BarbaBaba gillar detta.
  19. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Nja, ett fotoförbud råder tyvärr inte. Än.

20. Lutte

Lutte Titan

Det kan fortfarande gå under olaga integritetsintrång som kränkande fotografering. Finns några pågående (eller kanske avslutade) rättsfall som gäller filmande av olyckor.

21. Adro

Adro Brons

Från:
    Malmö
    Du kanske ska åka kommunalt framöver. Låter inte så bra det där

22. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Förhoppningsvis kommer det fortsatt vara lagligt. En sån lagparagraf som förhindrar människor att dokumentera händelser på allmän plats där blåljuspersonal befinner sig på kan missbrukas. Tänk situationen att polis begår övervåld och sedan beslagtar bild/video som sedan inte får användas som bevismaterial vid en rättegång då det tillskaffats på olagligt vis.

Nää. Hellre att några idioter är idioter och att vi andra har rättigheten att fota och filma fritt. Det är i stort det enda sättet vi privatpersoner kan säkerställa vår sida hörd vid eventulla rättsprocesser. Tre polismäns uttalande mot en privatperson vet vi alla utgången till. En videofilm på händelsen kan helt ändra den utgången.

Clark Kent, Frazze70 och Torsten gillar detta.
  23. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Det är när filmerna publicerats offentligt på sociala medier. Vilket jag kan förstå. Men att förbjuda att dokumentera händelser på allmän plats ser jag som direkt farligt för privatpersonens frihet.

Clark Kent och Torsten gillar detta.
  24. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Poliser i Sverige begår mycket sällan övervåld (och nej Hannes Westberg, polisen använde inte övervåld mot dig).
    Och det är inte främst polisingripanden jag tänkte på utan olyckor där folk ligger skadade på marken och ett gäng pantade individer flockas kring dem och börjar filma olycksplatsen. Och hindrar blåljuspersonal att komma fram. Såna ska lagföras oavsett om filmsnuttarna är för deras FB sajt eller nåt annat.
    Det är givetvis av allmänintresse att filma upplopp, pågående brott och dylikt för att ev användas under rättegångar. Men nej, jag står fast vid att det ska vara förbjudet att filma en olycksplats för filmandets skull.

TobiasD gillar detta.
  25. Lutte

Lutte Titan

Det ska vara när de publiceras, men det finns anmälningar innan det hänt :)

26. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Varför skulle du vilja dokumentera en trafikolycka där föraren sitter fastkilad och blöder och är i chocktillstånd? Ge mig ett skäl?

BarbaBaba och TobiasD gillar detta.
  27. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Var det inte du som var både förskräckt och tydligen ovetandes om fenomenet "Ren och skär livsfara reagerar människor idag på att filma istället för att larma. Vad händer härnäst? Folk filmar ett brinnande hus istället för att kontakta brandkåren?"? Nu tycker du det istället är "direkt farligt" att inte låta privatpersoner filma händelser på allmän plats? Det känns lite svårt att ta dina reflektioner kring dagens samhällsutveckling på allvar.

28. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Lite grisigt av dig att lägga så laddade ord i munnen på mig för att det skall passa ditt narrativ. Väx upp, kom tillbaka sen och diskutera.

29. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Som sagt. Det går inte att skapa lagar mot idioti. Idioterna kommer fortsätta finnas. Absolut ska personer som förhindrar blåljuspersonals arbete straffas. Men att förbjuda att filma oavsett hur idiotisk det är, speciellt vid trafikolyckor ser jag som problematiskt. Just av den anledningen att det är så svårt att skriva och tillämpa en lag på de viset.

Däremot tror jag att ett sådant beteende kan arbetas mot genom sociala påfrestningar såsom att omgivningen säger från på platsen där det inträffar. På sociala media där det kan läggas upp på. Etc.

30. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Jag pratade om trafikolyckor om du minns. Du vurmar för privatpersonens frihet att dokumentera. Jag kanske drar fel slutsatser, då ber jag om ursäkt.

BarbaBaba gillar detta.