Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Saker som irriterar er i vardagen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mofo, 23 oktober 2015.

1. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Jag kan inte tycka jag var otydlig i min text, men jag ville problematisera fallgropen:
    "Förbjud, lagför och straffa". Rent juridiskt finns det flera fallgropar när sådanna saker ska definieras inom ett lagrum. Och att säga att polisens övervåld är liten, den händer fortfarande och enda sättet för en privatperson att få upprättning är videofilm. Ord mot ord är svåra i dessa rättsfall. Och återigen till idioter som filmar trafikolyckor, ja. Det är här jag vill vara vaksam för en sådan lag kan tillämpas för andra ändamål också.

Så jag har svårt att förstå varför jag ska förklara mig kring den uppmålade bilden av en trafikolycka. Min ståndpunkt är att det går inte skapa lagar för att idioter inte skall vara idioter. Och att lagar är svårskriva och komplexa situationer är svåra att tillämpa på de sätt som är tänkt. Plus att rent ideologiskt gillar jag inte när staten skall mikrostyra befolkningen genom lagar. Vissa saker borde samhället styra genom normer.

2. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    I ljuset av dina senaste poster kanske du kan belysa dina första funderingar? ”Folk filmar ett brinnande hus istället för att kontakta brandkåren?”. Där du skrev ett frågetecken sätter vi andra ett utropstecken då det redan sker. Och har så gjort till den grad att som @Lutte skrev, det kan beivras. Var du verkligen irriterad på beteendet som du nu absolut vill försvara? Jag ber om ursäkt om jag verkar trög, jag får inte ihop det hela bara...

3. phyx

phyx Titan

Från:
    Trollhättan
    Okej. jag fattar mig kort. Ja, jag blir verkligen irriterad på det. men jag tycker inte man skall förbjuda det (om det inte uppenbart stör räddningsarbete). Det finns massa saker jag hatar och irriterar mg över, men vill inte förbjuda. Dock skall sådanna människors sociala status stympas!

4. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Missade du, likt källan till mitt irritationsmoment i morse, att lära er om filval när ni tog körkort?

alfgren gillar detta.
  5. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    Beteendet verkar ingå när man köper Kia eller Toyota. Ingen uppsikt bakåt, släckt belysning i mörker, vänster fil 15 km/h långsammare än alla andra eller i BÄSTA fall mittfil. Aldrig till höger. Nånsin. Givetvis kastar man sig ut från påfarten första metern spärrlinjen upphör trots att man kör 30 km/h långsammare än trafiken.

Nissenutz, demondave, Edin och 2 andra gillar detta.
  6. mega

mega Silver

Du glömde, blinkers, annars tycker jag bilden är ganska fullständig :banghead:

Edin gillar detta.
  7. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Det är ju extrautrustning numera på alla bilar...

mega gillar detta.
  8. blackcoffee

blackcoffee Brons

Postorderfirmor (jaja, "näthandel" då) som inte kan skicka en vettig spårningslänk eller kollinummer i mail när de skickat ens vara.

Istället kom ett SMS från "Early Bird" som sade att nåt var på väg, ett orimligt långt kollinummer och en bit.ly-länk. Bit.ly-länken gick till nedladdning av nån jävla app. Vad är det för fel på folk? Kan ni inte skicka ett kollinummer eller en spårninglänk i mailet ni ändå skickar? Och varför detta ständiga SMS-spammande och alla jämrans appar. Jag vill inte ha fler appar och SMS!

Pah!

dräpdrulle, mega, M.L. och 2 andra gillar detta.
  9. blackcoffee

blackcoffee Brons

Som lök på laxen lade jag ut samma klagomål i ett mer internt forum på annat håll på nätet, och en bekant berömde mig tusenfalt. Han är nämligen handikappad med lite muskelproblem och stora synproblem. Mail på en datorskärm går ofta bra, liksom en webbläsare som går att anpassa. SMS och appar funkar mycket sämre, generellt sett.

Man tänker inte alltid på de personer som inte funkar fullt ut, men det finns rätt många sådana bland oss.

BarbaBaba gillar detta.
  10. laketwig

laketwig Platina

Från:
    Schaffhausen
    Direktadresserade tiggarbrev från organisationer jag aldrig haft något med att göra. Hur fan har dom fått tag på mitt namn och adress? Brevlådan har innehållit minst ett varje dag den här och förra veckan, till mig eller till min fru. Antar att dom spänner musklerna nu när julen närmar sig, då breven ibland innehåller julkort eller julmärken så man ska få dåligt samvete om man inte ger något ... :banghead:

Jag väljer själv vad jag vill backa upp och när jag vill backa upp dom. Barncancerfonden och Erikshjälpen t ex.

TobiasD gillar detta.
  11. HSK

HSK Brons

mega gillar detta.
  12. laketwig

laketwig Platina

Från:
    Schaffhausen
  13. HSK

HSK Brons

laketwig gillar detta.
  14. laketwig

laketwig Platina

Från:
    Schaffhausen
    Strimlaren, Ninen79, ante_77 och 3 andra gillar detta.
  15. TobiasD

TobiasD Diamant Friends Of KS

Känner en som donerade en gång till en organisation. Några hundralappar. Sedan dess har han fått ca 2 brev i månaden där de tackar och ber om mer. Efter några månader är hans donation bortslösad på att skicka ut dessa förbannade brev...
    Vad tänker de med egentligen?

Ninen79, dräpdrulle, Equilibrium och 2 andra gillar detta.
  16. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Black Friday.

Den dummaste dagen på året där alla idioter skall spendera hela månadslönen på skit dom inte behöver för att sedan dagen efter fortsätta sitta på Facebook och dela Greta Thunbergs tal till världen.
    Jävla krims krams dag.

Strimlaren, Ninen79, dräpdrulle och 10 andra gillar detta.
  17. RosaCasio

RosaCasio Tantal

Från:
    Malmö
    Tacka vet jag cyber monday, det är kvalitet det.

ante_77, INSANE och mega gillar detta.
  18. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Vindrutetorkare som står på Auto men sällan fungerar som de ska. :)

Ninen79, HSK, humlegarden och 1 annan gillar detta.
  19. demondave

demondave Silver

November. Satan så grå och regnig den har varit i år.

Hirtius, Vesper, dräpdrulle och 3 andra gillar detta.
  20. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Hemskt!

21. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Ja, när det duggregnar är det inte lönt att låta bladen gå kontinuerligt så auto kan ju vara käckt ju, typ var tredje sekund. Men det fungerar sällan.

HSK gillar detta.
  22. HSK

HSK Brons

Jag tänkte på precis samma sak när jag nyligen var ute och åkte en sväng. När det regnar så väntar den in i det sista med att torka så att man knappt ser något men när det väl avtar, då jävlar drar den igång! o_O

Jag har alltid trott att det varit något fel på min sensor men det kanske är vanligt förekommande att de inte kan bete sig på autoläget, åtminstone inte vid lättare regn.

spammerstakeahike gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Harsh but fair

Fungerar ju oftast vid en sorts regn. Är ju en sensor så förmodar det är svårt att få den så smart. Vet inte vad de använder för logaritmer...

HSK gillar detta.
  24. HSK

HSK Brons

Ja, den känner säkert av trycket mot rutan eller liknande och anpassar hastigheten på torkarna efter det och det fungerar som sagt bra så länge det är lite kraftigare regn. Men ändå, vi har idag självkörande bilar med alla möjliga sensorer och man tycker att de skulle klara av en så enkel sak som att anpassa sig efter lite regn. Det kanske fungerar bättre på bilar som är lite nyare än min gamla häck. :)

25. Aurum

Aurum Harsh but fair

Kör ofta min halvmanuell då det finns justering på automatiken men tycker ändå den fungerar bra på min 15 år gamla bmw. Håller dock med om att automatik som inte levererar 100% är störande.

HSK gillar detta.
  26. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

På en del omoderna bilar kunde man manuellt ställa in i 4 lägen. Fungerade alldeles utmärkt vid duggregn. Screw auto.

HSK gillar detta.
  27. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Halvmanuell fungerar inte på Kia iaf.

28. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    När annonser på KS innehåller en returpolicy i stil med "Ja, om ej äkta".
    Finns det någon som köper via en sån annons?

Makkanxd, Ninen79 och Strindberg gillar detta.
  29. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

25-åriga damer i stilettklackar som parkerar på handikappsparkering och slänger upp ett tillstånd i rutan för att sedan halvspringa iväg över gatan.

demondave, Torsten, Träff och 3 andra gillar detta.
  30. B Wooster

B Wooster Brons

+1 samt alla andra som uppenbarligen missbrukar detta.

Torsten och Clark Kent gillar detta.