• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker vi hört hos AD

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Syftet med denna tråden är roliga anekdoter som vi hört hos AD eller av AD. Vänligen håll inlägg till topic.
Inlägg som är direkt diskriminerande eller fördomsfulla kommer att anmälas och be admin att rensa bort dessa direkt då de inte hör hemma här eller på KS (för den typen av inlägg finns ”Flashback” eller andra ljusskygga forum :cool:).

Tack till @jamesfranco för idén. 👍

Min egen favorit är från AD i Stockholm när jag höll på att inhandla en klocka. Bredvid mig sitter en hyfsat nöjd kille med sin kompis som av konversationen att dömma stått i kö ett tag för sin nya sub. Nu känner jag inte kunden men i mina ögon upplevde jag mer att han var intresserad sv Rolex för hypen än av rent klockintresse.

Han sätter den belåtet på handleden, vrider lite så att lampan reflekteras i klockan samtidigt som expediten administrerar med betalningen.

Precis när han skall blippa sitt kort drar han tillbaks handen från kortläsaren innan den hunnit läsa kortet. Det lite små-dryga leendet sloknar samtidigt som han tittar lite oroligt på expediten och frågar:
Den är vattentät va?
I samma stund tystnar både konversationen där jag satt och även de bredvid mig.

Credit till expediten som lyckades hålla ett ”straigt face” till att kunden lämnat.
När denne har gått kan man lugnt säga att det spred ett stort garv genom butiken.

När jag pratade med expediten efter förklarade hon att hon blivit så paff av frågan att hon inte visste vad hon skulle säga så det enda som kom ur henne var ett enkelt: ”ja” samtidigt som hon nämnde att nästa tanke varit att säga ”nej du borde nog köpa något annat”.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Syftet med denna tråden är roliga anekdoter som vi hört hos AD eller av AD. Vänligen håll inlägg till topic.
Inlägg som är direkt diskriminerande eller fördomsfulla kommer att anmälas och be admin att rensa bort dessa direkt då de inte hör hemma här eller på KS (för den typen av inlägg finns ”Flashback” eller andra ljusskygga forum :cool:).

Tack till @jamesfranco för idén. 👍

Min egen favorit är från AD i Stockholm när jag höll på att inhandla en klocka. Bredvid mig sitter en hyfsat nöjd kille med sin kompis som av konversationen att dömma stått i kö ett tag för sin nya sub. Nu känner jag inte kunden men i mina ögon upplevde jag mer att han var intresserad sv Rolex för hypen än av rent klockintresse.

Han sätter den belåtet på handleden, vrider lite så att lampan reflekteras i klockan samtidigt som expediten administrerar med betalningen.

Precis när han skall blippa sitt kort drar han tillbaks handen från kortläsaren innan den hunnit läsa kortet. Det lite små-dryga leendet sloknar samtidigt som han tittar lite oroligt på expediten och frågar:
Den är vattentät va?
I samma stund tystnar både konversationen där jag satt och även de bredvid mig.

Credit till expediten som lyckades hålla ett ”straigt face” till att kunden lämnat.
När denne har gått kan man lugnt säga att det spred ett stort garv genom butiken.

När jag pratade med expediten efter förklarade hon att hon blivit så paff av frågan att hon inte visste vad hon skulle säga så det enda som kom ur henne var ett enkelt: ”ja” samtidigt som hon nämnde att nästa tanke varit att säga ”nej du borde nog köpa något annat”.
Denna anekdot får en ju verkligen att balansera på en hårfin linje mellan skratt och gråt. Man vet helt enkelt inte hur man ska reagera. 🤷‍♂️ 😩
 
Syftet med denna tråden är roliga anekdoter som vi hört hos AD eller av AD. Vänligen håll inlägg till topic.
Inlägg som är direkt diskriminerande eller fördomsfulla kommer att anmälas och be admin att rensa bort dessa direkt då de inte hör hemma här eller på KS (för den typen av inlägg finns ”Flashback” eller andra ljusskygga forum :cool:).

Tack till @jamesfranco för idén. 👍

Min egen favorit är från AD i Stockholm när jag höll på att inhandla en klocka. Bredvid mig sitter en hyfsat nöjd kille med sin kompis som av konversationen att dömma stått i kö ett tag för sin nya sub. Nu känner jag inte kunden men i mina ögon upplevde jag mer att han var intresserad sv Rolex för hypen än av rent klockintresse.

Han sätter den belåtet på handleden, vrider lite så att lampan reflekteras i klockan samtidigt som expediten administrerar med betalningen.

Precis när han skall blippa sitt kort drar han tillbaks handen från kortläsaren innan den hunnit läsa kortet. Det lite små-dryga leendet sloknar samtidigt som han tittar lite oroligt på expediten och frågar:
Den är vattentät va?
I samma stund tystnar både konversationen där jag satt och även de bredvid mig.

Credit till expediten som lyckades hålla ett ”straigt face” till att kunden lämnat.
När denne har gått kan man lugnt säga att det spred ett stort garv genom butiken.

När jag pratade med expediten efter förklarade hon att hon blivit så paff av frågan att hon inte visste vad hon skulle säga så det enda som kom ur henne var ett enkelt: ”ja” samtidigt som hon nämnde att nästa tanke varit att säga ”nej du borde nog köpa något annat”.
Denna kille får köpa en sub och jag kommer inte ens med på listan :shifty:
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Lägger in min:
Kanske lite OT men när jag var inne med min sambo hos en AD i somras så kom det in en kvinna och frågade om dom hade någon klocka för 120 000:-. När de sen tog fram ett par så fråga hon om champagne, varpå de frågade om hon menade champagnefärgad tavla, och hon svarar "-nej nej, drycken".

Edit: Jag vill alltså dissa henne som kund.
Kanske skulle ha en tråd där vi hissar och dissar andra kunder vi tjuvlyssnat på hos AD's...
 
Har i mina dagar i klockbranschen sett en man komma in, kika på en IWC 5007 i roséguld och sa, vad jag förstod det som fullaste allvar, att den var till hans frus pojkvän.
Ingen vidare förklaring kom, vi såg aldrig kunden igen och det uppstod några få men rejäla frågetecken.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
När jag skulle hämta ut band från kassan hos Nymans så stod det en mor (50 ish, riktig whiskeyröst, klädd i både det ena å andra till synes exklusiva kläder/smycken) och son vid kassan för att prova Ulysse Nardins dykare. Hon frågar om de är vattentäta bland annat, innan hon köper den (någon diver såklart, för iaf över 100k) till sin son som är runt 20 bast med becknarväska och guccikepan bakåfram. Sonen var dessutom inte alls till synes särskilt intresserad av just UN... Sen frågar hon om de har såna där.. filpek med diamanter, till sig själv.

-Filpek? Frågade expediten
-ja, Filpek, du vet de där fina klockorna...
-menar du patek philippe? Svarar expediten
-ja, juste! Såna! Har ni några såna inne som vi kan köpa?
-njaaae.... ni kan nog börja med gå över gatan till Bo Bergren i såna fall och titta...
-Morsan: ringer och skriker på något annat språk

Jag: 🥴

Sen fick jag mitt band, och pös iväg. Inget supermärkvärdigt kanske, men det har iaf fastnat i minnet hur lätt vissa har att bränna stålar, och på sånt som de inte har en aning om 😄
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Måste fråga om just Champagnen vid köp, det är alltså orimligt att det finns på tapeten vid försäljning hos AD? Jag vet att det är långt från ovanligt bland exempelvis auktoriserade bilhandlare att kunna lämna en bra flaska druvjuice i bilen vid ett nyköp....
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Mest anmärkningsvärda jag varit med om var hos en AD i Sthlm och när en nysnyten och för tillfället uppklädd 20-åring helt allvarligt ställde en seriös fråga till butikssäljaren hur folk tänker när de köper begagnade klockor och framförallt ”gamla klockor” istället för nya, typ som att det var ohygieniskt och lite äckligt och sen försökte han ställa sig på listan för en ny Sub.
Det gick sådär…..

(Själv stod jag vid sidlinjen och väntade på en urmakare och log i smyg.)
:cigar:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Syftet med denna tråden är roliga anekdoter som vi hört hos AD eller av AD. Vänligen håll inlägg till topic.
Inlägg som är direkt diskriminerande eller fördomsfulla kommer att anmälas och be admin att rensa bort dessa direkt då de inte hör hemma här eller på KS (för den typen av inlägg finns ”Flashback” eller andra ljusskygga forum :cool:).

Tack till @jamesfranco för idén. 👍

Min egen favorit är från AD i Stockholm när jag höll på att inhandla en klocka. Bredvid mig sitter en hyfsat nöjd kille med sin kompis som av konversationen att dömma stått i kö ett tag för sin nya sub. Nu känner jag inte kunden men i mina ögon upplevde jag mer att han var intresserad sv Rolex för hypen än av rent klockintresse.

Han sätter den belåtet på handleden, vrider lite så att lampan reflekteras i klockan samtidigt som expediten administrerar med betalningen.

Precis när han skall blippa sitt kort drar han tillbaks handen från kortläsaren innan den hunnit läsa kortet. Det lite små-dryga leendet sloknar samtidigt som han tittar lite oroligt på expediten och frågar:
Den är vattentät va?
I samma stund tystnar både konversationen där jag satt och även de bredvid mig.

Credit till expediten som lyckades hålla ett ”straigt face” till att kunden lämnat.
När denne har gått kan man lugnt säga att det spred ett stort garv genom butiken.

När jag pratade med expediten efter förklarade hon att hon blivit så paff av frågan att hon inte visste vad hon skulle säga så det enda som kom ur henne var ett enkelt: ”ja” samtidigt som hon nämnde att nästa tanke varit att säga ”nej du borde nog köpa något annat”.
Samma kille? 🙃

7EB9237A-37BF-48B8-8639-6793913DAF21.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Detta hände innan jag gick bananas på klockor.
Plats: London, Panerai butiken i Selfridges.

En kinesisk familj (såklart) kikade på en Panerai. Mamman sa, den tar vi!
Säljaren frågade hur de ville betala.
Mormor som satt i en fåtölj tog fram sin ryggsäck. Öppnade den och började hiva ut buntar med cash.

Jag stod en bit ifrån och skakade på huvudet, undrandes hur man kunde lägga så mycket pengar på en klocka.

Resten är historia... 🙃
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är det mest faktafel jag stör mig på.

Bergströms GBG
”Breitling Superocean har ett verk utvecklat av Tudor och Breitling Chronomat har ett verk utvecklat tillsammans med Tudor”.
-Nej, där har du fel, men du kom någorlunda nära.

Seiko-butiken London
Denna Kronografen (med 8R-verk) ”har i princip ett Grand Seiko-verk”.
- Inte ens nästan faktiskt.

Denna är lite kul också
Magnussons Ur
Kund: Min klocka (automatisk) byter inte datum som den ska. Vissa månader missar den att det är den första och visar 31a.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Måste fråga om just Champagnen vid köp, det är alltså orimligt att det finns på tapeten vid försäljning hos AD? Jag vet att det är långt från ovanligt bland exempelvis auktoriserade bilhandlare att kunna lämna en bra flaska druvjuice i bilen vid ett nyköp....
Espresso har man ju fått med beklaganden över att Skumpan dessvärre inte är ok mer 😆
 

burner

Panerai
2-Faktor
Jag va på en klockbutik/AD för att hämta ut en klocka för något år sedan. Medans jag va i butiken kom det in en man i vad jag skulle uppskatta 40års åldern. Han påminde lite om comic book guy i Simpsons.
Han tittade runt lite och efter ett tag började han stolt visa upp sitt fickur för både säljaren och mig som tydligen hade varit ett riktigt fynd. Det såg lite ut som något man köper i en souvenirbutik på Ayia Napa men men det kanske va något väldigt speciellt. Han hittade i alla fall en klocka i butiken som han blev väldigt förtjust i. Efter ett tag lämnade han butiken för att sedan komma tillbaka. Då pratade han i telefon ganska högljutt. Den fantastiska klockan beskrevs med diverse klyschor för personen i andra änden "Det är inte en klocka utan ett konstverk", "Klockan är mannens enda smycke" osv. Det man tänkte då va att han uppenbarligen försökte motivera att få köpa den för sin partner.
Redan där hade personen i fråga gett både mig och säljaren ett gott skratt men då kom det. Det va inte någon partner han pratade med utan sin mamma som han nästan desperat försökte övertala 🤣
Han skulle fundera några dagar och återkomma. Nästa gång jag är där och träffar samma säljare måste jag fråga om han lyckades övertala sin mamma.
 

Brogin

Rolex
Har i mina dagar i klockbranschen sett en man komma in, kika på en IWC 5007 i roséguld och sa, vad jag förstod det som fullaste allvar, att den var till hans frus pojkvän.
Ingen vidare förklaring kom, vi såg aldrig kunden igen och det uppstod några få men rejäla frågetecken.
Hans kanske snubblade på orden och sa fel i hastigheten. Tror han menade att klockan va till pojkvännens fru.... 🤔
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag har fått det vid de senaste 5 klockköpen.
Jag fick inte ett skit när jag köpte Rolex hos AD, varken vatten,kaffe,skumpa eller någon form av giveaway.
Personligen tycker jag att en kaffe är väl det minsta man kan begära medans länken kortas? Det är ju ändå en "lyxprodukt" för 100k vi pratar om, jag menar en kaffe får man ju tom när man besiktigar bilen...
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Jag fick inte ett skit när jag köpte Rolex hos AD, varken vatten,kaffe,skumpa eller någon form av giveaway.
Personligen tycker jag att en kaffe är väl det minsta man kan begära medans länken kortas? Det är ju ändå en "lyxprodukt" för 100k vi pratar om, jag menar en kaffe får man ju tom när man besiktigar bilen...
Man ska vara glad att man "får" köpa Rolex hos AD... 😉
 
Topp