• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Saknaden efter min Explorer 1016...

Sond

Diamant
Då var man utan sin nyinköpta Explorer 1016. Säg den lycka som varar... Jag tog den till Rob Engström för kontroll. Det blev ett mycket trevligt besök. Klockan väckte viss uppmärksamhet. Enligt deras bedömning ett riktigt fint exemplar av en ovanlig och eftertraktad modell.

Utöver det som jag själv uppskattar med klockan blev det en hel del snack om armbandet(?). Enligt urmakaren så är det extrem ovanligt att se ett så fint orginalarmband från den tiden. Han påpekade mycket tydligt att jag inte bara skulle vara rädd om klockan utan även ta hand om armbandet på bästa sätt. Jag berättade att jag hade köpt ett läderarmband som kommer att användas en hel del så länken kommer nog bevaras i fint skick. Då såg han ut att må illa... Han tyckte att en så fin länk skulle användas. Och om jag rengör det väl så håller det minst i 20 år.

Bedömningen var också att klockan måste legat oanvänd under mycket lång tid. Troligen väl förvarad och skyddad. Den var också väldigt lite öppnad och skruvad i berättade urmakaren. Det såg han som ytterligare ett plus då en hel del klockor som är 45 år har utsatts för en del skruvande. Allt detta stämmer helt med vad säljaren berättade.

Men, och här kommer dock ett men... Klockan var i desperat behov av en service och byte av balansaxel. Så nu är den inlämnad för service och reparation och jag är utan min vansinnigt vackra klocka för en längre period. Det känns sådär om jag ska vara ärlig. Samtidigt är jag lite glad över tanken att få tillbaka en klocka i toppskick.

Jag ska också säga att säljaren har varit helt fantastik att ha att göra med när vi diskuterat klockans behov av service och lagning. Det kundbemötandet måsta sägas vara fantastiskt.Säljare? Uretvintage.se

Kul med positiva omdömen.

Klockan kommer att kännas mycket bättre när du får tillbaka den, få saker känns då bra som att skruva på en halvsekelsgammal klocka som känns som ny.

Det är inte så förfärligt dyrt att byta balansaxeln, så just den delen är nog inget att oroa sig för. När jag gjorde det på en av mina Rolex för ett par år sedan tror jag att själva delen kostade 700 kr, dvs rätt överkomligt.

Kul att höra ett sådant omdöme av sin klocka! Passa på att köpa ett värderingsintyg när du ändå är där. I försäkringssyfte, en fin är värd mer också så det kan det nog vara värt. 650:-.

Jag funderade på det där. Är ju min första Rolex och lite osäker på vad som är klokast.

Jag har aldrig sett en polering som jag tycker har varit helt ok. Det är alltid nåt som stör. Antingen smala bandhorn eller ojämnheter, eller rundade kanter så att boetten liksom tappar skärpan. Detta inkluderar poleringar gjorda av AD. Personligen avråder jag från polering i allt annat än extremfall. Svårt att göra en polering ogjord...

Jag läste någnstans att Rolex hade jackat upp reservdelspriserna rätt ordentligt (från ganska låga nivåer tidigare) men jag visste inte det var så stora prisökningar.

Hur fungerar det med grundkostnader för en normal fullservice? Dikterar Rolex även dem eller väljer AD:n själv?

Hur fungerar det med grundkostnader för en normal fullservice? Dikterar Rolex även dem eller väljer AD:n själv?

Det är inte särskilt stora skillnader, men jag kan inte svara på om det beror på att Rolex dikterat priset eller inte. Nu ligger det på ca 5300 kr förutsatt att inga dyra delar måste bytas.

Det är inte särskilt stora skillnader, men jag kan inte svara på om det beror på att Rolex dikterat priset eller inte. Nu ligger det på ca 5300 kr förutsatt att inga dyra delar måste bytas.
Detta stämmer till 100% med kostnadsförslaget: 5300 för service och 1700 för balansaxeln.

Det jag funderade på lite var om det är värt 5300 hos en AD? Vad skulle typ Farfars Klocka tagit? Men nu blev ju min ett garantiärende och det gjorde det mindre viktigt att kolla runt.

Skönt sen att ha en klocka i bra skicka och veta att den är genomgången. Den tanken gör ju det ändå värt att vänta. ;)

Jag antar att det är 5300 kr för en helservice inklusive polering. Kan poleringen väljas bort med reducerat pris? Finns det några riktlinjer från Rolex om huruvida polering skall ingå? Jag får intrycket att det är bra att Sverige är ett för litet land för ett rolexägt servicecenter - ad:na verkar smidigare att ha göra med. Fel?

Jag antar att det är 5300 kr för en helservice inklusive polering. Kan poleringen väljas bort med reducerat pris? Finns det några riktlinjer från Rolex om huruvida polering skall ingå? Jag får intrycket att det är bra att Sverige är ett för litet land för ett rolexägt servicecenter - ad:na verkar smidigare att ha göra med. Fel?

Polering ingår, men kan väljas bort. Däremot ger det inte automatiskt reducerat pris, men det är förstås en förhandlingsfråga.

Tillbaka
Topp