• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saknar du din 500.000 kronors Rolex och 145 mobiltelefoner....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

bjrn

Panerai
2-Faktor
Fick en tingsrättsdom i dag, där jag är en målsägande, då dottern blev "ficktjyvad" på sin/min mobiltelefon. Domen gäller en rumän som polisen gjorde tillslag mot. De hittade en Rolex värd 500.000 kr och sju datorer och 146 mobiltelefoner, varav en var min.......
Tingsrätten gjorde bedömningen att rumänen inte kommer att göra nya brott, så han fick villkorlig dom och 140 dagsböter à 50 kr, så han skall betala 7.000 kr till staten och 800 till brottsofferfonden. Till detta skall han ersätta de som krävt ersättning med c:a 30.000 kr med pengar han inte har........så fungerar det.......
Till detta så skall svenska staten stå för hans försvarsadvokat 97.859 kr

Är det någon annan än tingsrätten som tror att han slutar göra brott nu........

Jag kan inte se att det framgår vems Rolex det är så kolla på armen om er 500.000 kr Rolex är kvar;) Polisen har i alla fall beslagtagit en!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Fick en tingsrättsdom i dag, där jag är en målsägande, då dottern blev "ficktjyvad" på sin/min mobiltelefon. Domen gäller en rumän som polisen gjorde tillslag mot. De hittade en Rolex värd 500.000 kr och sju datorer och 146 mobiltelefoner, varav en var min.......
Tingsrätten gjorde bedömningen att rumänen inte kommer att göra nya brott, så han fick villkorlig dom och 140 dagsböter à 50 kr, så han skall betala 7.000 kr till staten och 800 till brottsofferfonden. Till detta skall han ersätta de som krävt ersättning med c:a 30.000 kr med pengar han inte har........så fungerar det.......
Till detta så skall svenska staten stå för hans försvarsadvokat 97.859 kr

Är det någon annan än tingsrätten som tror att han slutar göra brott nu........

Jag kan inte se att det framgår vems Rolex det är så kolla på armen om er 500.000 kr Rolex är kvar;) Polisen har i alla fall beslagtagit en!
Sjukt.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Man kan på något vis förstå varför fickstölderna kan fortsätta. Nu gällde denna dom häleri, så det är inte säkert att just denna rumän gjort fickstölderna själv, men ändå.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fick en tingsrättsdom i dag, där jag är en målsägande, då dottern blev "ficktjyvad" på sin/min mobiltelefon. Domen gäller en rumän som polisen gjorde tillslag mot. De hittade en Rolex värd 500.000 kr och sju datorer och 146 mobiltelefoner, varav en var min.......
Tingsrätten gjorde bedömningen att rumänen inte kommer att göra nya brott, så han fick villkorlig dom och 140 dagsböter à 50 kr, så han skall betala 7.000 kr till staten och 800 till brottsofferfonden. Till detta skall han ersätta de som krävt ersättning med c:a 30.000 kr med pengar han inte har........så fungerar det.......
Till detta så skall svenska staten stå för hans försvarsadvokat 97.859 kr
Tingsrätterna runt om i Sverige visar gång på gång att de besitter en otrolig kompetens :rolleyes:
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag hoppas att den som blivit av med sin Rolex har fått tillbaka den nu. Jag skulle bli ganska glad trots den taskiga domen, då chansen att få tillbaka en klocka inte är så stor, så jag skulle bli överlycklig bara av att få tillbaka den.

Själv hann jag köpa mig en ny telefon så jag får "ersättning" istället....:(
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Helt sjukt... Sverige i ett nötskal these days. Hoppas att klockan, datorerna och telefonerna hittar tillbaka till sina ägare.
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Kusin som blev av med sin iphone, den grabben blev plockad med 40telefoner på sig och hans dom blev X-kr i skadestånd plus utvisning.. så den där verkar ha klarat sig lindrigt.

Sen funkar det väl så att har personen i fråga inte några pengar/saker i värde så hamnar det hos brottsoffermyndigheten som i sin betalar ut skadeståndet, och så blir den dömde skyldig myndigheterna istället. Så skadeståndet kommer trilla in, fast från annat håll.
 

Edin

Panerai
Det är ju inte konstigt att småbrott inte försvinner när straffen är så larviga. Det ska fan i mig kännas om man begår så små brott i så stor omfattning. Helt otroligt..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja den där domen hade säkerligen en förebyggande effekt; nu vet berörd brottsling och för all del andra brottslingar att det verkligen inte lönar sig att begå brott här i Sverige. Med ett sånt hårt straff i ryggen är denne brottsling garanterat reformerad till vad som närmast kan beskrivas som en ängel och kommer således givetvis inte att begå fler brott...
Systemet må vara en sak, straffsatser en annan.. Ett hån
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Alltså, du vet att tingsrätterna dömer enligt lag?
Absolut, men lag är en tolkningsfråga och först i hovrätten är samtliga i domstolen jurister. I tingsrätten kan domstolens ledamöter bestå av lekmän, dvs politiskt tillsatta personer som saknar juridisk utbildning. I det här fallet har tingsrätten kommit fram till den minst sagt underliga slutsatsen att rumänen inte tros återfalla i brott.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu har jag inte läst domen, så lite svårt att veta exakt varje TS pratar om, men jag får utgå ifrån att domstolen dömt i enlighet med gällande lag och praxis och att domen således är korrekt. Om straffet anses för lågt får man ge sig på politikerna och inte domstolarna.

Om straffvärdemätningen inte renderar ett fängelse i mer än 11 månader (grovt förenklat) döms du som huvudregel (ej artbrott, ej återfall, ej vårdbehov etc.) till villkorlig dom, ofta i förening med dagsböter, samhällstjänst.

Att staten står för kostnaderna för försvararen har att göra med att vi vill ha balans i det svenska rättssystemet. Det vore inte så roligt att vara åtalad/misstänkt för ett brott och ha hela statsapparaten mot sig genom åklagaren och inte kunna ha någon som helst hjälp till sitt försvar om man var medellös. Är det däremot så att man har medel så får man givetvis återbetala hela eller delar av kostnaden för försvaret.

I aktuellt fall har personen uppenbarligen åtminstone inte lagliga tillgångar eftersom han dömdes till lägsta mängd dagsböter (50 kr), varför kostnaden för försvaret också stannar på staten.
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Fick en tingsrättsdom i dag, där jag är en målsägande, då dottern blev "ficktjyvad" på sin/min mobiltelefon. Domen gäller en rumän som polisen gjorde tillslag mot. De hittade en Rolex värd 500.000 kr och sju datorer och 146 mobiltelefoner, varav en var min.......
Tingsrätten gjorde bedömningen att rumänen inte kommer att göra nya brott, så han fick villkorlig dom och 140 dagsböter à 50 kr, så han skall betala 7.000 kr till staten och 800 till brottsofferfonden. Till detta skall han ersätta de som krävt ersättning med c:a 30.000 kr med pengar han inte har........så fungerar det.......
Till detta så skall svenska staten stå för hans försvarsadvokat 97.859 kr

Är det någon annan än tingsrätten som tror att han slutar göra brott nu........

Jag kan inte se att det framgår vems Rolex det är så kolla på armen om er 500.000 kr Rolex är kvar;) Polisen har i alla fall beslagtagit en!
Livstids utvisning är det enda rätta
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är farligt att bilda sig uppfattningar utan vara riktigt insatt. Lagen ska säkerställa att ingen blir felaktigt dömd. Går det inte att leda i bevis att han gjort alla brott själv så ska han naturligtvis inte bli straffad för det. Det finns tillräckligt många länder som straffar oskyldiga. Att vi är lika inför lagen är bland det viktigaste vi har kvar att försvara i vår demokrati. Jag skulle inte vilja bli dömd för dessa brott om någon annan begått dem, inte ens om folket tyckte jag skulle halshuggas för att tillfredsställa deras aggression. Sen vet vi att verkligheten sannolikt ser annorlunda ut och det gör oss förbannade, men lika inför lagen är en viktigare princip än mitt vrede.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Den här tråden lär ju hålla sig rumsren i ungefär en kvart till. Gillar inte expressen, men den här artikeln borde alla läsa och fundera lite över vad som gör att människor kommer hit och begår brott. Fundera också över hur ni själva skulle försökt ta er ur en situation liknande den de boende i Livzilor befinner sig i.

http://www.expressen.se/nyheter/lon...zilor-bukarest--en-plats-for-de-levande-doda/
Nu är ju fattigdom ingen ursäkt till brottslighet..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur funkar det igentligen med utvisning inom EU? Låter ju väldigt konstigt då vi ska kunna röra oss fritt inom unionen.

Om någon blivit av med en Rolex i 500' klassen så lär den väl vara polisanmäld?! Eller den är kanske inte ärligt anskaffad från första början?!
Blir väl isf klirr i kassan för staten istället.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Den här tråden lär ju hålla sig rumsren i ungefär en kvart till. Gillar inte expressen, men den här artikeln borde alla läsa och fundera lite över vad som gör att människor kommer hit och begår brott. Fundera också över hur ni själva skulle försökt ta er ur en situation liknande den de boende i Livzilor befinner sig i.
http://www.expressen.se/nyheter/lon...zilor-bukarest--en-plats-for-de-levande-doda/
Sverige och EU öser in massor av pengar i Rumänien. Rumänska medborgare är Rumäniens ansvar.

Se gärna de här dokumentären om du inte redan gjort det:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp