• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Salt+bakpulver+diskmaskin=underverk

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har en riktig rishög vars öde jag grunnat på en tid, gillar modellen men tycker den är lite för möglig till och med för min smak. Har synat tavlan under lupp och konstaterat att det är inget jag kan förbättra. Fick av en medlem här på KS tips om att det i Lindesberg finns en urmakare som ska vara grym på taveltvätt. Efter en del påstötningar fick jag kontakt och vi bokade tid för träff i hans verkstad.

ac336420-fcda-4f22-9922-a7b4b644b35e_zpsa18d59dd.jpg


Väl där så började han efter artighetsfraserna klarats av att syna klockan, lite hummande vred och vände han på den och poppade bort glaset som om han inte gjort annat om dagarna sen begynnelsen. Inga problem, sa han efter att han luppundersökt tavlan. Snabbt tryckte han i glaset och styrde stegen mot pentryt och jag var inte riktigt med på vad som skulle ske.

Fram med de speciell ingredienserna, måtten vill han hålla hemligt men jag vet nu att salt, bakpulver och milt diskmedel ingår i brygden.

IMG_6813_zps8e43bde9.jpg


Efter att han rört ihop blandningen stegade han fram till diskmaskinen och fyllde facket för diskmedel med häxblandningen. Erkänner att jag var lätt oroad över vad han sysslade med, både band och glas lät han sitta kvar. Slappnande av något när han valde det svalaste programmet (35 grader).

IMG_6815_zps96c65dab.jpg


Beep. Spänd av förväntan så såg jag honom glänta på dörren och släppa ut ångprna, kände mig lugn och aningen omtumlad när jag såg resultatet.

IMG_6817_zps844da1b9.jpg


IMG_6819_zpse8e9ca5c.jpg


Helt otroligt, jag bad honom poppa av glaset för en närmare koll och jag kunde knappt tro vad jag såg. Detta hade inte ens ett snabbt dopp i Mr Muscle fixat, både tavla och visare hade nu en helt annan lyster. Rent och fint, index var helt oskadade.

Jag frågade om han inte behövde öppna klockan och torka verket för att sedan smörja det. Nej, det sköter bakpulvret om, sa han och såg stött ut.

IMG_6820_zps36d7e776.jpg


Vad kan jag säga, är toknöjd och har burit den i en vecka i sträck nu. Den håller tiden perfekt och känns som den fick en ansiktslyftning som tog bort 30 år av dess hårda leverne.
Vill någon ha numret till häxmästaren så hör av er.

True story, not. :) Detta är ett skämt, testa inte detta hemma. Men visst vore det kul OM det fungerade.

IMG_6822_zpsbce481d5.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:lol: Det bästa med kuren måste nästan varit att uret polerades och bandet ändrade struktur. Skall genast slänga in Midasen i diskmaskinen. Följer receptet men toppar med lite klorin.
 

Viking

Cartier
Häftigt! nästan som magi!
Tror du det funkar på min gamla PP i vitguld? som du ser är tavlan rätt tråkig.
Patek-1_zpsb6b81203.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
:lol: Det bästa med kuren måste nästan varit att uret polerades och bandet ändrade struktur. Skall genast slänga in Midasen i diskmaskinen. Följer receptet men toppar med lite klorin.
;)...ett par droppar babyolja så har du smörjningen kirrad - Midas meets Barnängen!
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Salt+bakpulver+diskmaskin=underverk

Haha, trodde faktiskt halvvägs in att du var allvarlig! :grin: Men va grymt om detta skulle funka. Faktiskt så verkar många använda just bakpulver för att göra rent tavlor.
 

mikklos

Omega
2-Faktor
Re: Sv: Salt+bakpulver+diskmaskin=underverk

Var tvungen att kasta ett öga på Sea-Dwellerns datumruta - är det 1 april? Men icke.

Vad hände med smutsen på tavlan? Ligger den längs kanten nu, för den kan väl rimligtvis inte bara ha runnit ut?
 

max

Dancing Queen
mikklos skrev:
Var tvungen att kasta ett öga på Sea-Dwellerns datumruta - är det 1 april? Men icke.

Vad hände med smutsen på tavlan? Ligger den längs kanten nu, för den kan väl rimligtvis inte bara ha runnit ut?
Du får nog läsa slutet igen :D

Tack för ett gott skratt ariste även om det känns som stor risk att någon inte ser skämtet och provar själv :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Haha vafan. När jag läste igår så fanns inte de sista raderna text och bilder?! Trodde för en sekund på dig...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viking skrev:
Häftigt! nästan som magi!
Tror du det funkar på min gamla PP i vitguld? som du ser är tavlan rätt tråkig.
:) Din Patek kommer att kännas som ny efteråt, kanske lämpligt att öka till 55-gradersprogrammet när det gäller vitguld och romerska siffror. ;)

Tack till er som uppskattade skämtet och förlåt till er som trodde på mig, jag lovar att vara tydligare om det blir en nästa gång.

Visst vore det coolt om det skulle fungera.
 

Rättidig

Omega
Det går naturligtvis även utmärkt att köra klockan i tvättmaskin (OBS! använd det skonsamma ylleprogramet utan centrifugering!). ;)

/Micha
 
Topp