• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Salvador Dalis klockor – Yo Mido

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
The-Persisence-of-Memory.jpg

Salvador Dalis La persistencia de la memoria (Minnets beständighet), 1931
250px-Salvador_Dali_NYWTS.jpg

Spanska konstnären Salvador Dali (1904-1989)


På en auktion härom veckan lyckades jag ropa hem en hög med klockor för en liten lagom summa. Det var speciellt en klocka på de rätt bristfälliga bilderna som intresserade mig, framför allt för sitt utseende. En Mido. En klocka från en tillverkare som jag inte har i samlingen sedan tidigare heller.

I dag var jag till en speditionsfirma och hämtade paketet med klockor.
-”Ja, det bör väl inte vara ett allt för stort paket” sa killen i disken som hjälpte mig, ”några armbandsur” läste han på fraktsedeln.
Nej det borde inte vara speciellt skrymmande höll jag med honom. Snopna blev vi bägge när en flyttkartong lyftes fram som inte tycktes väga något alls. I kartongen fanns bara en massa hopskrynklat papp och mitt i låg en påse med mina klockor, sex för att vara precis. Dessa var dock inte skyddade eller inlindade utan låg och skramlade mot varandra. Bakläxa för den som packade var vi rörande ense om…
Nåväl, klockorna var ju inte direkt NOS och Midon var skitig och hade en massa grå färgstänk över hela klockan. Glaset behövde en rejäl omgång med PolyWatch också.
IMG_9368.JPG

En påse Gott o Blandat!

När jag ropat hem klockorna (upptäckte att någon annan lagt exakt samma summa som mig fast en timme senare samma dag ett par dagar innan själva auktionen!) läste jag i en gammal klockbok jag har från 1989, ”Klassiska Armbandsur” utgiven av Bokia. Där läste jag bl.a. att Mido Multifort (franska: multi=mycket, fort=stark) står för självuppdragande, vattentäta, stötsäkra samt antimagnetiska. Dessa tåliga klockor var tydligen populära under andra världskriget och användes av äventyrare runt om i världen. Där står även;
-”Salvador Dali skapade ett ur åt firman som lanserades 1952. Detta ur fick namnet Superautomatic.”
IMG_9390.JPG


Ser man på, det tycks ju stämma tidsmässigt med min samt att min heter det. Kul!
IMG_9379.JPG



Kort historia om Mido

1918 Företaget grundades i Bienne av en duktig urmakare vid namn Georges Schaeren. Mido ligger numera i Le Loce, Jurabergen. Namnet kommer från spanskans Yo mido = ”jag mäter”. Nästa år celebrerar alltså företaget 100 år!

1930 Mido utvecklar och är framgångsrika med att göra vattentäta klockor.

1934 Multifort linjen introduceras

1981 Björn Borg knyts till Mido som ambassadör för märket
1981.jpg


Källa: http://www.midowatches.com/ch-en/history

Min klocka
Midos klockor var förr relativt dyra och låg i det högre segmentet standardklockor (Omega, UG, Longines mf.) men ingen lyxtillverkare.
Klockan mäter 34mm. Tavlan och visarna (alfa-visare) är jättefina, tavlan har lite patina men jag tror de klarat sig så bra på grund av klockans täthet. Boetten är förgylld med 50um som är så pass tjockt att man kan se dings i guldet och det har inte slitits igenom någonstans. Klockan håller tiden väldigt bra så här långt och det jag gillar mest med den är den fina vackra tavlan med index som är försänkta i tavlan, minuträlsen samt de fina visarna.
IMG_9382.JPG
IMG_9398.JPG
IMG_9400.JPG
IMG_9401.JPG
IMG_9403.JPG
IMG_9404.JPG
IMG_9407.JPG
IMG_9405.JPG
IMG_9409.JPG

IMG_9393.JPG
IMG_9394.JPG


Jag har satt på ett tunt Emu-band (amerikansk variant av struts). Funderar även på att testa något svart, vi får se. Några signaturbilder som sig bör;
IMG_9386.JPG
IMG_9389.JPG


Så vad tycks? :)
//Rozzy

Lite kul samtida annonser ;
10s84t0.jpg
1945MidoSwimmersAdrsz.jpg
232214053204_1_0_1.jpg
9500059.jpg
l-sdru0yq38z46x2.jpg
s-l1600.jpg
14719633_100134770463063_1115669810139627520_n.jpg
 
Senast ändrad:

Alruts

Rolex
Pledge Member
Den var mycket fin. Har sett flera till salu här, Mido var och är fortfarande populära här. Tycker den ska på ett Bon-Klip som i annonserna. Är det 18mm? Minns jag har sätt att RTB har plätterade. Ska kolla nästa gång jag är där.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som alltid välskrivet och intressant @Rozzy
Du är en stor tillgång här på forumet !
Fin klocka med, Mido är stora här på Island förresten. Extra kul att det ju är 100 års jubileum i faggorna för märket.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den var mycket fin. Har sett flera till salu här, Mido var och är fortfarande populära här. Tycker den ska på ett Bon-Klip som i annonserna. Är det 18mm? Minns jag har sätt att RTB har plätterade. Ska kolla nästa gång jag är där.
Tack! Det är 17mm mellan bandhornen (jag klämde in en 18mm band)
Riktigt läcker Rozzy! Har tyvärr ingen Mido själv ännu men väl en gammal katalog där dom pushar hårt för sin Powerwind.

Mido1.jpg


Mido2.jpg
Kul, det är samma verk som min! Mido tycks ha varit aktiva med utveckling på den tiden. Powerwind (med bara sju delar) verkar vara något de var riktigt stolta över.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Va!? Ingen som är nyfiken på vad som mer fanns i påsen? Fem klockor till där de efter snart 24h hållit tiden ok med undantag för en som är defekt, den omärkta längst till höger, en Timex.
IMG_9422.JPG

Tissot, Record, Tissot, Tärnan samt Timex (många T-namn!).

Första Tissoten med gubbkedja är mullig, 31mm. Recorden är väl min favorit i gruppen, en knubbig sak på 34,5mm med ett tjockt plexi. Waterproof, shock resistant samt anti mag. Fin Pie Pan liknande tavla. Supersnygga visare i bra skick. Den skall jag lägga ner lite tid på. Vidodaten har snygga visare, 34mm. Tärnan tycks vara förgylld men inget som nöts igenom. Skruvboett, antimag, stötsäker samt vattentät (ganska likt Midon!), 34mm. Timexen får hamna i övningsobjekt-lådan, har dock ett juste grisläderband som kan komma till användning.

IMG_9423.JPG



Edit: Voilà!
IMG_9425.JPG
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Va!? Ingen som är nyfiken på vad som mer fanns i påsen? Fem klockor till där de efter snart 24h hållit tiden ok med undantag för en som är defekt, den omärkta längst till höger, en Timex.
IMG_9422.JPG

Tissot, Record, Tissot, Tärnan samt Timex (många T-namn!).

Första Tissoten med gubbkedja är mullig, 31mm. Recorden är väl min favorit i gruppen, en knubbig sak på 34,5mm med ett tjockt plexi. Waterproof, shock resistant samt anti mag. Fin Pie Pan liknande tavla. Supersnygga visare i bra skick. Den skall jag lägga ner lite tid på. Vidodaten har snygga visare, 34mm. Tärnan tycks vara förgylld men inget som nöts igenom. Skruvboett, antimag, stötsäker samt vattentät (ganska likt Midon!), 34mm. Timexen får hamna i övningsobjekt-lådan, har dock ett juste grisläderband som kan komma till användning.

IMG_9423.JPG



Edit: Voilà!
IMG_9425.JPG
Tissot är aldrig fel men Recorden var riktigt trevlig, mkt bra fångat! :)
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lysande trevligt Rozzy! Jo, några Mido har passerat genom åren! Dock ingen så gammal. Vilket bra skick! Tycker den va lagom sliten och patinerad!
 

Psykel

Patek
Alltså... Inte nog med att du är idol och guru när det kommer till klockarmband, du är dessutom rena blodhunden när det kommer till att hitta fantastiska klockor!
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis till en påse bättre löst.
Underbar Mido.
Tackar för infon och läsningen som vanligt ett kvalitetsinlägg.
 

ilu05191

Omega
Grattis till en schysst gottochblandat påse!
Som en ordningens man vill jag dock bara få sagt att Emun bor i Australien till skillnad från Strutsen som bor i Afrika ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kvalitétsinlägg som vanligt, Rozzy. Mycket trevlig påse. Midon är skön, gillar särskilt "p" i "powerwind" ( som f ö låter som ett hårdrocksband som @Gummo skulle uppskatta)! Har du kunnat hitta något mer om kopplingen till Dali?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Va!? Ingen som är nyfiken på vad som mer fanns i påsen? Fem klockor till där de efter snart 24h hållit tiden ok med undantag för en som är defekt, den omärkta längst till höger, en Timex.
IMG_9422.JPG

Tissot, Record, Tissot, Tärnan samt Timex (många T-namn!).

Första Tissoten med gubbkedja är mullig, 31mm. Recorden är väl min favorit i gruppen, en knubbig sak på 34,5mm med ett tjockt plexi. Waterproof, shock resistant samt anti mag. Fin Pie Pan liknande tavla. Supersnygga visare i bra skick. Den skall jag lägga ner lite tid på. Vidodaten har snygga visare, 34mm. Tärnan tycks vara förgylld men inget som nöts igenom. Skruvboett, antimag, stötsäker samt vattentät (ganska likt Midon!), 34mm. Timexen får hamna i övningsobjekt-lådan, har dock ett juste grisläderband som kan komma till användning.

IMG_9423.JPG


Edit: Voilà!
IMG_9425.JPG

Pansarlänken är ball! Det är fan svårt att hänga med i ditt tempo. Som att få reda på att nån öppnat sin 25e burköl och man själv inte ens stämplat ut från jobbet. Du måste vada fram i kuppglockor mellan 31-34mm snart :D:D:D
Kvalitétsinlägg som vanligt, Rozzy. Mycket trevlig påse. Midon är skön, gillar särskilt "p" i "powerwind" ( som f ö låter som ett hårdrocksband som @Gummo skulle uppskatta)! Har du kunnat hitta något mer om kopplingen till Dali?
Powerwind är väl ok låter som nåt @MKRGG lyssnar på men "Mulitfort" det låter lite väl mycket tofsloafers tycker jag...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis till en schysst gottochblandat påse!
Som en ordningens man vill jag dock bara få sagt att Emun bor i Australien till skillnad från Strutsen som bor i Afrika ;)
IMG_9449.JPG


Kvalitétsinlägg som vanligt, Rozzy. Mycket trevlig påse. Midon är skön, gillar särskilt "p" i "powerwind" ( som f ö låter som ett hårdrocksband som @Gummo skulle uppskatta)! Har du kunnat hitta något mer om kopplingen till Dali?
Nej, har inte hittat något mer om det, har dock inte sökt så mycket mer.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Midon är tvärkool!

Vad gäller min musiksmak så får jag lite Heartbreak Ridge-vibbar (ni som förstår, ni förstår). Har @Gummo kollat min spotify från mina ineffektiva gympass och sett att jag just nu är inne i en period av musklerpälsochsvärd-powermetal?
 
Topp