• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samara - Vad är det för ett UFO!?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jo, en Le Phare Jean D'Eve!
image.jpg

  1. 80-tal? Jajjamensan!
  2. Tvåton? Det ser ni väl!
  3. Cool och udda? Mycket!
  4. Snygg? Se nr. 1…
Som vissa vet har jag en liten förkärlek till lite mer udda ur. Men då jag även i vanliga fall har en väldigt god smak så kan man ju nu börja undra…

Denna nyligen inropade klocka är något av det mest konstiga man kan tänka sig. Det är så mycket som en automatisk kvartsklocka. Ja, något av en Schweizisk förlaga till Kinetic klockorna faktiskt;

Le Phare Jean D’Eve - Historia
1888 grundas Le Phare (ursprungligen Barbezat Baillot) i Le Locle, Neuchatel bergen i Schweiz. Grundare är Charles Barbezat.
image.jpg

Le Phare tillverkar högkvalitativa klockor och med hög nivå på komplikationerna. Kronometrar och minute repeaters. Man vinner diverse priser för kvalité och teknikhöjd.
image.jpg

1939 flyttar La Phere till La Chaux de fonds.

1970 är man Schweiz näst största tillverkare av kronografer.

1981 Skapar La Phare varumärket Jean D’Eve

1984 byter företaget namn till Le Phare Jean D'Eve. Man satsar på och är framgångsrik med exklusiva klockor i ett högre prissegment.

1988 firar företaget 100 år med att släppa den uppmärksammade modellen Samara, den första automatiska kvartsklockan i världen.

2003 lanserar man en uppföljare till Smara, Samara 2 som fortfarande återfinns i sortimentet tillsammans med andra mer till utseendet traditionella klockor, tex 18k Tourbillon Classic.
autoresize.jpg

Sectora
image.jpg
image.jpg


http://www.jeandeve.ch/en/home.html


Jean D’Eve Smara
Jag är osäker men tror att man utvecklat verket tillsammans med Bulova, de har nämligen gjort en egen version som kom efter Samaran.
image.jpg

Det är alltså ett kvartsverk som saknar batteri men i stället har en ackumulator som drivs av den mekaniska rotorn (guldfärgad) som du kan se placerad centralt i tavlan och som syns svänga runt i glaset utanför tim-indexen (guldfärgad med romerska siffror). Rotorn sitter bakom samtliga visare men kan skymma datummarkeringarna i vissa vinklar.

När man drar igång klockan så tar man hjälp av ett ”startbatteri”, det som ser ut som en räfflad patron innehållande två knappbatterier. Med denna laddar man upp ackumulatorn för att ge initial kraft (kontakt på undersidan) men sedan drivs av klockans och rotorns rörelse väl på armen, likt en mekaniskt automatisk klocka. Rotorn sitter kopplad till en generator som laddar upp ackumulatorn som tydligen fulladdad skall kunna ge nittio dagars gångreserv!

Klockan ställer man med kronan som sitter på undersidan. Den har en liten båge man kan fälla upp för att kunna dra ut och ställa tiden. Datumet ställer man med samma krona fast då infälld. Fungerar bra! Storleken är manliga 36mm, både med och utan krona (kom ihåg, åttiotal!) och 10 mm hög.

Med denna innovativa klocka skulle man få en klocka noggrann som en kvartsklocka och som man aldrig skulle behöva byta batteri på! Fantastiskt!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Orginal presentationen, jag saknar tyvärr triangeln;
image.jpg


Så, nu är jag ägare av detta unika mästerverk. Om den går noggrant? Det vet jag inte då jag inte fått igång den. Ackumulatorn har förmodligen brakat ihop då jag inte får den at gå, varken skakandes eller med startbatteri… Tydligen ett vanligt fel med dessa.

Jag har talat med säljaren (pantbank) som vill hjälpa till att få igång klockan. Jag har hittat ackumulatorn (ser ut som ett knappcellsbatteri) men behöver hjälp att gå in i klockan för byte.
http://www.ebay.com/itm/Panasonic-K...72?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item4197bd35f4

Så jag slänger ut en vädjan till alla urmakare. Någon som kan tänka sig ett försök att öppna för ett byte på detta historiska mästerverk? Se länk; http://forums.watchuseek.com/f6/jean-d-eve-samara-servicing-707736.html

Givetvis mot ersättning!
@McGyver @Minuteman @Daniel Mathisen ?

Den kanske hör hemma mer i Vintage, men gränsen är ju 1986 enligt reglerna! :D
//Rozzy
 
Senast ändrad:
Jäklar vad cool! Jävligt ful men cool som få :D
Aldrig sett nåt liknande! Jag tar mig gärna an denna skapelse, men det blir först i höst när jag börjat skolan igen! :angel:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Underbar klocka (men kanske inte så snygg? o_O) Roligt att få ta del av märkets historia, klockan och återupplivningsförsöken! Den förtjänar ett leva vidare, så kämpa! :D
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jadu @Rozzy jag brukar ju oftast gilla det du klickar hem men denna var fan hemsk :) Cool konstruktion dock, det måste man ge den.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Den ser ut att vara både bak och fram + in och utvänd på samma gång. Fränt !!!
Torde ju vara ganska unik iochmed att den startas med defibrillator liknande manick.
 
Senast ändrad:

Simpatico

Rolex
Japp det var en udda klocka.
Snyggt fångat dock, skön historia.
Stort grattis och gillar att du vågar gå dina egna vägar.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fyfan vad ball! Men svårburen ;) Blev lite besviken i sista stycket, hoppas du får igång den!

Då har vi en värdig utmanare till dalas ghost sub om mest udda klockan på forumet?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fan, du är ju verkligen mellanmjölk... Våga se utanför (klock)boxen! :)D)
Ouch! Bara för att jag inte vill bära klockor som ser ut som skeppskompass eller öst-europeiska TV-apparater... ;) Jag kan förstå charmen, men inser att det inte är något för mig. Men så tycker jag ju inte heller om varken råmjölk eller havremjölk. Mellanmjölk skall det vara. Laktosfri :)
 
Topp