Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Samla på Stoppur hur hett är det?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 26 februari 2016.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 X-Wing Pilot

Hej KS!

Jag har samlat endel på stoppur, men intresset verkar svalt på detta område, nån som har erfarenheter? Man kan ju få fina fungerade märkes stoppur till bra peng.. Men på ebay ibland ligger de väldigt högt och stor spridning i prisbilden.

Nån med lite mer erfarenhet av stoppur? kanske lite historia till och med? var det skoltävlingar som fick dem till Sverige?

2. mega

mega AT-ST driver

Jag har ingen som helst erfarenhet, men tycker det är kul att fundera lite på hur väldigt viktigt det var ex. vis på ett OS med korrekt tidtagning. Det måste ha legat mycket prestige i att bli utvald som oficiell tidtagare på ett OS "förr i tiden". All tidtagning skedde ju med mekaniska ur, på tiondels sekunder, kanske även hundradels ?
    Hur gick uttagningarna av tillverkarna ens till ?

Jag röstar på hett!

3. tdn-dk

tdn-dk Y-Wing pilot

Från:
    Danmark
    Jeg samler på Omega Stoppur. Der fins så manga olika modeller. De anvendt til sport, industri, medicinal m.v.

P1080830.JPG P1080850.JPG MG 1174.jpg MG 6301.jpg MG 6309.jpg P1050677.JPG

JaTack, Weasel, Palenkovich och 16 andra gillar detta.
  4. Matts

Matts X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att det är lite kul men har bara köpt ett än då länge. Har bjudit på både Omegor och Heuers på kaplans men alltid fått stryk. Minns att det låg ett Heuer på blocket för hundra kronor och när jag ringde så sa ägaren att jag fick lägga ett bud men att de brukade gå för 7-8000. Han hörde av sig med jämna mellanrum och prutade ned sitt eget pris. Tror han var nere på 1500 när han slutade höra av sig. Sammantaget så tror jag inte att stoppur är lika hett som armbandsur från samma märken.

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Riktigt läcker!

6. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Grym! Visarna är helt underbara. Skulle däremot må bra av en liten rengöring?