• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlarserien "Berömda klockmodeller som varit i rymden"

denjohan

Rolex
Pledge Member
Min lilla samling har, faktiskt utan vidare eftertanke, fått en klar slagsida åt "rymdklockor", d v s klockmodeller som burits av astronauter/kosmonauter på jobbet. Så här ser det ut i min låda idag:

vscocam-photo-1.jpg


Först ut i samlingen är ju då rymdklockan numero uno, Speedmaster Professional, även känd som månklockan. Den enda klockan godkänd av NASA för EVA:
vscocam-photo-4.jpg


Här buren av Buzz Aldrin på jobbet:
news-101303a-lg.jpg


Nummer två i samlingen är Omega Flightmaster ref 911, som var Aleksei Leonovs val:
vscocam-photo-3.jpg


Och här är mannen himself, poserandes med sin Flightmaster:
Aleksey_Leonov_ASTP_-_cropped.jpg


Vad jag förstått det som hade aldrig den sovjetiska motsvarigheten till NASA någon officiellt utfärdad klocka, utan man körde lite på vad som fanns till hands. Och Flightmastern tycker i alla fall jag var ett rätt coolt val.

Nummer tre är Seiko 6139-6002, även känd som "Pogue" efter William Pogue som tog med sig sin privata klocka för att använda under sitt Skylabuppdrag:
vscocam-photo-2.jpg


Här är Pogue själv, komplett med skägg och klocka:
william_pogue.jpg


Vad vill jag då egentligen ha sagt med detta inlägg? Tja, jag har inte riktigt bestämt mig själv, men det hade kunnat vara en kul idé att utveckla samlingen med lite fler "rymdklockor". Vad mer ska man satsa på att få tag i i så fall? Jag vet att Gagarin hade någon enklare Sturmanskie på sin tripp, jag vet också att Sinn 140 har varit officiell klocka i något sammanhang. Poljot Okeah har också använts under Soyuzuppdrag, tydligen då under Soyuz 23 som i viss mån är den sovjetiska motsvarigheten till Apollo 13.

Har ni koll på några fler modeller man i så fall borde hålla koll på? Och för förtydligande, vi tar bara sådant som är vintage. Modernare varianter som Fortis (även om det är en trevlig klocka) lämnar vi därhän.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Visst är det kul med rymdklockor! Har en Pouge, men jag kan fylla på med Shturmanskien och Okeah! Som denjohan skriver så användes dessa inom ryska rymdprogammet under 50-taletm, men även ryska flygindustrin. Okehan något senare (sent 70 tal till mitten av 80 talet). Vet att isbjörn har några roliga i rymdlådan!:)

DSCF1205.JPG


DSCF1450.JPG
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Trevlig tråd! Rymdklockor är ballt. Breitling Cosmonaute står på min "En sån ska jag ha nån gång"-lista.
image.jpg

Bars av den här coole killen på Aurora 7, Scott Carpenter.
image.jpg

Har för mig att jag läst om Cosmonauten här på KS, men jag hittar inte tråden nu. Däremot denna rymdtråd, som bumpades på nytt för inte så länge sedan:
https://klocksnack.se/threads/första-klockan-i-rymden.6348/
 

fc2

Rolex
Intressant att Aleksei bar en flightmaster med röda visare och inte gula. För er som undrar så såldes gula visare till piloter medan allmänheten utan pilotcert fick köra med röda. Anledningen till de gula var för att få en kontrast mot den röda instrumenteringen i planet. Nu utgår jag från att Aleksei var pilot/testpilot som många astronauter var.
 

Jonaz

Rolex
Visst är det kul med rymdklockor! Har en Pouge, men jag kan fylla på med Shturmanskien och Okeah! Som denjohan skriver så användes dessa inom ryska rymdprogammet under 50-taletm, men även ryska flygindustrin. Okehan något senare (sent 70 tal till mitten av 80 talet). Vet att isbjörn har några roliga i rymdlådan!:)

DSCF1205.JPG


DSCF1450.JPG
Okehan var ju riktigt fin!
 

Patrik J

Rolex
Intressant att Aleksei bar en flightmaster med röda visare och inte gula. För er som undrar så såldes gula visare till piloter medan allmänheten utan pilotcert fick köra med röda. Anledningen till de gula var för att få en kontrast mot den röda instrumenteringen i planet. Nu utgår jag från att Aleksei var pilot/testpilot som många astronauter var.


Japp, Alexej Leonov var stridspilot. Däremot verkar det en aning oklart om han faktiskt bar sin Flightmaster i rymden eller bara på träning. Bilden nedan är från Apollo 18/Soyuz 19–dockningen och det är ju ganska tydligt vad han hade på armen. Men enligt Omega var Flightmastern med i rymden, så i får väl lita på dom. :D
sHJQeGm.jpg
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Japp, Alexej Leonov var stridspilot. Däremot verkar det en aning oklart om han faktiskt bar sin Flightmaster i rymden eller bara på träning. Bilden nedan är från Apollo 18/Soyuz 19–dockningen och det är ju ganska tydligt vad han hade på armen. Men enligt Omega var Flightmastern med i rymden, så i får väl lita på dom. :D


Om man tittar i Sothebyskatalogen i länken ovan verkar det som om Leonovs kollega Artyukhin som bar Flightmaster, under Soyuz 14 och Salyut 3. Så nog verkar det som om Flightmastern har befunnit sig i omloppsbana någon gång.
 

nikkar07

Breitling
Har för mig att Fuglesang hade något klassiskt svenskt(schweiziskt) märke i ny tappning. Någon som har koll?
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Halda var det ja, läste en artikel för ett tag sedan om denna. Har för mig att den levererades med safirglas men skulle man mot förmodan lämna atmosfären byttes glaset kostnadsfritt ut mor plexi (motsv)
Det stämmer bra det! Står lite om det på Haldas hemsida, anledningen påstås vara att om glaset skulle gå sönder skulle det göra det på ett sätt som skulle vara en fara för astronauterna. :):D
 
Topp