• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlarvärde på guldklockor?

rogman

Breitling
Hej!
Behöver forumets hjälp kring en fråga.

Kort bakgrund: Vi är ett antal kusiner som fått ärva en avliden släkting, i dödsboet finns bl. a. dessa 3 guldklockor som ska avyttras då ingen verkar vara intresserad av dessa. Vi har nu fått dessa 3 klockor värderade av en urmakare, och han värderar dessa till endast guldvärdet. Longinesen är den klocka som han möjligtvis kunde se att det kunde vara någon som helst idé att lägga pengar på att renovera urverket på. Men alla 3 klockorna är helt torra på oljor, och i longinesen finns dessutom rost på verksbrygga och rotor, servicehistoriken är helt okänd på samtliga klockor. Inga papper eller originalboxar finns till någon av klockorna, inte heller originallänkar utan det är "no-name" 18k guldlänkar till samtliga.

Nu ställer då en av kusinerna frågan: detta är ju bara skrotvärdet, men vad är samlarvärdet?
Vad säger ni om det? Finns det ett samlarvärde utöver guldvärdet när skicket på klockorna är som det är?
Trevlig lördag!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    111.3 KB · Visningar: 549
  • image.jpeg
    image.jpeg
    118.9 KB · Visningar: 534
  • image.jpeg
    image.jpeg
    131 KB · Visningar: 539

JohnDoe

Rolex
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
De andra hittar jag inte något speciellt om. Fast helguldsklockor brukar man få bättre betalt för om man säljer dem som klockor än bara guld. Kolla att de är i guld och inte double. Likaså med armbanden. Sälj dem oservade så är det upp till köparen att fixa dem. Finns ju en hel del hemmafixare här.
 

rogman

Breitling
Alla är i 18k guld, ingen doublé. Farhågan ligger i longinesen som har ett cal.431, det är ett högfrekvensverk som går i 36000 bph. Urmakaren lämnade oss med orden "verket får inte gå i det skick det är nu, då slits det ner snabbt" samt att tillgången på eventuella reservdelar till verket beskrevs som "kanske". Prislappen för att renovera verket fick jag naturligtvis, från 3500-4000 till att börja med, men att det kan dra iväg ordentligt. Jag har googlat runt och de jag hittar har verk som servats och med originalläderband med originalspänne eller originallänk, och dessa ligger mellan 15-20tkr. Vad kan vara ett rimligt samlarvärde för en longines ultra-chron (se bilden i tråden) i det skick den är? Någon av er därute måste väl veta mer än jag kring detta? Nu får Sveriges bästa klockforum visa vad dom kan ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Alla är i 18k guld, ingen doublé. Farhågan ligger i longinesen som har ett cal.431, det är ett högfrekvensverk som går i 36000 bph. Urmakaren lämnade oss med orden "verket får inte gå i det skick det är nu, då slits det ner snabbt" samt att tillgången på eventuella reservdelar till verket beskrevs som "kanske". Prislappen för att renovera verket fick jag naturligtvis, från 3500-4000 till att börja med, men att det kan dra iväg ordentligt. Jag har googlat runt och de jag hittar har verk som servats och med originalläderband med originalspänne eller originallänk, och dessa ligger mellan 15-20tkr. Vad kan vara ett rimligt samlarvärde för en longines ultra-chron (se bilden i tråden) i det skick den är? Någon av er därute måste väl veta mer än jag kring detta? Nu får Sveriges bästa klockforum visa vad dom kan ;)

Jag tyckte den var snygg och är möjligen intresserad av köp, så vad är den värd?
 
Topp