• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlingens ur med sämst andrahandsvärde?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite intressant fråga då jag älskar gammal vulgolyx. Tänk gammal RR eller Lagonda...

Man får fuska när man uppskattar nypriset på uret, men fuskar man för mycket får man räkna med att man får försvara det. Nypriset är vad en motsvarande dinka kostar idag.

Min topp tre ser ungefär ut så här (inköpspris i förhållande till nypris):

12% Midas
15% DD
20% Tank Américaine

Frågan är intressant åt det andra hållet med, men den får vi spara på.
 

carlanton

Audemars
Lite OT, men vad kostade en Sub på 60-talet? Alltså i förhållande till generellt prisläge och medelinkomst. Jag antar att de var dyra även då, men fick man slänga ut tre genomsnittliga månadslöner för sin 1680 som idag?
 

max

Dancing Queen
Lite OT, men vad kostade en Sub på 60-talet? Alltså i förhållande till generellt prisläge och medelinkomst. Jag antar att de var dyra även då, men fick man slänga ut tre genomsnittliga månadslöner för sin 1680 som idag?
Har bara dollarpriser men en 1680 kostade $180 1957 vilket med inflationen motsvarar $1500 idag om jag inte är helt ute och cyklar :)
 

carlanton

Audemars
Har bara dollarpriser men en 1680 kostade $180 1957 vilket med inflationen motsvarar $1500 idag om jag inte är helt ute och cyklar :)

Nu kan jag absolut ingenting om ekonomi, men är det bara inflationen man behöver ta hänsyn till? Alltså, det intressanta är ju hur svårt det var att spara ihop till en Sub år 1965. Vad kallar man det? Generellt prisläge? Men det kanske ändå hänger ihop med inflationen?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har bara dollarpriser men en 1680 kostade $180 1957 vilket med inflationen motsvarar $1500 idag om jag inte är helt ute och cyklar :)
Tror vi pratade om prisutvecklingen på Rolle förut. Har för mig att de ökat priserna i snitt med 7% per år - tar man bort inflationen under samma period (som jag utgår har i snitt varit ca 3%) så har ju rolex blir dyrare i relativa termer år för år
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nu kan jag absolut ingenting om ekonomi, men är det bara inflationen man behöver ta hänsyn till? Alltså, det intressanta är ju hur svårt det var att spara ihop till en Sub år 1965. Vad kallar man det? Generellt prisläge? Men det kanske ändå hänger ihop med inflationen?
Inflationen är prisökningar i breda termer, dvs för alla varor och tjänster. Rolex har höjt sina priser med några procentenheter utöver inflationen varje år sen 60-talet. Så ja - det krävs fler månadslöner idag att köpa en sub jämfört med 1960
 

JayJay

Rolex
Farasan köpte en en Sub 1983. Jag har för mig att han sa att den då kostade ungefär som en halv månadslön. Vet ju dock inte om han i det skedet var högavlönad eller inte. Men att Rolex generellt drivit upp prisbilden på lyxklockor råder det väl ingen tvekan om?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nu kan jag absolut ingenting om ekonomi, men är det bara inflationen man behöver ta hänsyn till? Alltså, det intressanta är ju hur svårt det var att spara ihop till en Sub år 1965. Vad kallar man det? Generellt prisläge? Men det kanske ändå hänger ihop med inflationen?

Jo men på ett ungefär, du måste diskontera med inflationen för varje år

Olika inflationstakt gör att uträkningen blir sjukt jävla lång, en uträkning per år men går ju att förenkla genom att göra ett snitt. Även om det inte är helt rätt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jo men på ett ungefär, du måste diskontera med inflationen för varje år

Olika inflationstakt gör att uträkningen blir sjukt jävla lång, en uträkning per år men går ju att förenkla genom att göra ett snitt. Även om det inte är helt rätt.
Finns säkert en index-serie någonstans på webben över inflationsutvecklingen. Bara att ta en CAGR på första och sista punkten i den serien för en grov årlig ökning, torde ju räcka :pompus:
 
Topp