• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlingstråd för sidor att beställa mod parts

Cogline

Omega
2-Faktor
Tänkte att det kunde vara passande med en tråd där vi kan samla sidor där man kan beställa delar för moddning/byggande av klockor. Det tog en stund för mig, när jag skulle börja modda, att hitta vilka sidor som sålde delar och jag tänkte därför att vi tillsammans kunde underlätta för varandra samt personer som är på väg in i moddandets värld.
Jag har efter några månaders nördande hittat en del sidor som delats i lika grupper. Jag har enbart byggt klockor baserat på Seikos urverk och de flesta av sidorna erbjuder därför endast delar som passar till dessa, även om det finns några undantag. Har inte beställt från alla dessa så har jag tagit med någon sida som inte är att rekommendera så hojta till så tar jag bort den. Lägg gärna till fler sidor här i tråden så uppdaterar jag denna posten.

EU-baserade sidor:



https://www.vostok-watches24.com/. (Credit Rikala)

Internationella sidor:
https://usa.crystaltimes.net/ eller https://www.seikomods.com/ (seikomods är den brittiska versionen av crystaltimes. Sedan brexit slipper man dessvärre inte undan tullen därifrån numera har jag förstått)






















 
Senast ändrad:

hankok

Omega
I min bok har du fått med alla seriösa sidor! Finns några Instagram konton som är grymma också ifall man vill ha custom made insert eller oem tavlor :)

använder mig mest av Namokimods men fick hem en leverans av lucius Atelier häromdagen och kvaliten på hans produkter är tveklöst överlägsna. Vilken sida föredrar du? @Cogline
 

Cogline

Omega
2-Faktor
I min bok har du fått med alla seriösa sidor! Finns några Instagram konton som är grymma också ifall man vill ha custom made insert eller oem tavlor :)

använder mig mest av Namokimods men fick hem en leverans av lucius Atelier häromdagen och kvaliten på hans produkter är tveklöst överlägsna. Vilken sida föredrar du? @Cogline
Har också använt mig mest av namokis. Bra utbud, fin kvalitet och även utan DHL express så är frakten ganska snabb och dessutom gratis. Också använt mig av Lucius, DLW, Ajuicet och CT/seikomods. Varit nöjd med alla dem faktiskt även om seikomods customerservice är sådär tycker jag. Där kommer ju bli till och moms på dem nu också så då sjunker de lite mer. Lucius customer service däremot är guld!
Även beställt visare + dial av dialmaker på Facebook. Kommunikationen var lite svår men kvaliteten känns bra, dock inte använt dem i något bygge än.
Watch-modz verkar vara många som gillar trots att de är nya så kanske blir något från dem snart.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag har endast moddat ryska Vostok-klockor än så länge och har då beställt delar från
De har bezels, tavlor och visare, boetter m.m. Det bästa är att de skickas från eu så man slipper extra momspålägg!
Uppdaterar inlägget! Har funderat på att testa någon Vostok, de har många intressanta modeller. Tack för tips 😊
 

hankok

Omega
Dina upplevelser hos dem olika leverantörerna speglar i princip exakt min upplevelse också. Fick hem ett svart case från Seikomods som hade en rejäl hairline på sidan av boetten. Skrev och skickade bilder till dem och sa att detta är ju oacceptabelt. Fick ett ganska "kaxigt" svar tillbaka men dem skickade iallafall ett nytt case utan problem. Har nog handlat av Dialmaker 6-7 gånger nu, och ja kommunikationen är lite tvetydig. Men även han bryr sig väldigt mycket om sina kunder, och ifall något inte stämmer så löser han det, no questions asked. Watch-modz har jag aldrig testat men var precis inne och kikade lite. Får känslan att dem har gått in på alibaba/aliexpress och lagt en order på de första delarna som kommit upp. Kollar man deras insert så är dem förvisso billiga men somliga går att hitta på aliexpress. Sen är jag även livrädd för tull/moms när man handlar från USA. @Cogline
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Dina upplevelser hos dem olika leverantörerna speglar i princip exakt min upplevelse också. Fick hem ett svart case från Seikomods som hade en rejäl hairline på sidan av boetten. Skrev och skickade bilder till dem och sa att detta är ju oacceptabelt. Fick ett ganska "kaxigt" svar tillbaka men dem skickade iallafall ett nytt case utan problem. Har nog handlat av Dialmaker 6-7 gånger nu, och ja kommunikationen är lite tvetydig. Men även han bryr sig väldigt mycket om sina kunder, och ifall något inte stämmer så löser han det, no questions asked. Watch-modz har jag aldrig testat men var precis inne och kikade lite. Får känslan att dem har gått in på alibaba/aliexpress och lagt en order på de första delarna som kommit upp. Kollar man deras insert så är dem förvisso billiga men somliga går att hitta på aliexpress. Sen är jag även livrädd för tull/moms när man handlar från USA. @Cogline
Ja det är min upplevelse av seikomods också. Både på frågor jag ställt och angående fel i beställning uppfattade jag tonen som dryg och på gränsen till otrevlig.
Har inte heller handlat från watch-modz. Men i seikomods gruppen jag är med i på Facebook så har deras sub case fått väldigt bra kritik. Är lite sugen på att testa den men är osäker på länken som de rekommenderar att den passar bra. Även den ser ut att vara Aliexpress kvalitet på trots att den är från en annan site. Så jäkla viktigt med bra länk.
Och jag är också rädd för tullen från US. Trodde alla skulle ha samma moms och tull men det dyraste paketet (rent postmässigt) jag tagit emot var från barton watchbands. Har USA andra avgifter osv?
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ja det är min upplevelse av seikomods också. Både på frågor jag ställt och angående fel i beställning uppfattade jag tonen som dryg och på gränsen till otrevlig.
Har inte heller handlat från watch-modz. Men i seikomods gruppen jag är med i på Facebook så har deras sub case fått väldigt bra kritik. Är lite sugen på att testa den men är osäker på länken som de rekommenderar att den passar bra. Även den ser ut att vara Aliexpress kvalitet på trots att den är från en annan site. Så jäkla viktigt med bra länk.
Och jag är också rädd för tullen från US. Trodde alla skulle ha samma moms och tull men det dyraste paketet (rent postmässigt) jag tagit emot var från barton watchbands. Har USA andra avgifter osv?

Det beror kanske på hur mycket de deklarerar varuvärdet?

Vad gäller erfarenheter av leverantörer så har jag aldrig fått något defekt/skadat från seikomods men vid två tillfällen fått fel. Fått snabbt svar bägge gångerna ganska sent på kvällen och bara "ber om ursäkt, vi skickar imorgon". Haft då haft kontakt direkt med Alex. Det dåliga med de är ju att de använder postverket så särskilt nu efter brexit tar det flera veckor och blir dyrare.

Namokimods har aldrig skickat fel till mig och är blixtsnabba samt erbjuder DHL express som är bäst på alla plan när det gäller frakt. Bra lume på deras visare.

Luciusatelier är också väldigt snabba och trevliga att ha att göra med.

DLW har också funkat problemfritt. Noterat att när de flesta andra med "gold" menar vanligt rödguld så är deras mer gulguld. Lumen är sådär...

Dagaz har ju också C1 så det är väl inte wow. Annars är jag nöjd med det jag handlat där.

Hos Yobokies så kanske det skiljer mellan olika produkter i sortimentet men det jag sett har inte imponerat på mig och dyrt är det också.

Monsterwatches har inte så många men trevliga modeller på visare och bra lume.

Finns några bra säljare på bukten också som säljer riktigt bra visare...
 
Jag har beställt från Lucius och Watch & Style. Snabb, problemfri leverans och bra kvalité i bägge fallen. Rätt fantastiskt ändå att du kan få varor från Asien hem till dörren snabbare än vad Postnord behöver för att ta det mellan Stockholm och Göteborg. :) Watch & Style har i mina ögon bättre/större utbud men kan rekommendera båda.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Det beror kanske på hur mycket de deklarerar varuvärdet?

Vad gäller erfarenheter av leverantörer så har jag aldrig fått något defekt/skadat från seikomods men vid två tillfällen fått fel. Fått snabbt svar bägge gångerna ganska sent på kvällen och bara "ber om ursäkt, vi skickar imorgon". Haft då haft kontakt direkt med Alex. Det dåliga med de är ju att de använder postverket så särskilt nu efter brexit tar det flera veckor och blir dyrare.

Namokimods har aldrig skickat fel till mig och är blixtsnabba samt erbjuder DHL express som är bäst på alla plan när det gäller frakt. Bra lume på deras visare.

Luciusatelier är också väldigt snabba och trevliga att ha att göra med.

DLW har också funkat problemfritt. Noterat att när de flesta andra med "gold" menar vanligt rödguld så är deras mer gulguld. Lumen är sådär...

Dagaz har ju också C1 så det är väl inte wow. Annars är jag nöjd med det jag handlat där.

Hos Yobokies så kanske det skiljer mellan olika produkter i sortimentet men det jag sett har inte imponerat på mig och dyrt är det också.

Monsterwatches har inte så många men trevliga modeller på visare och bra lume.

Finns några bra säljare på bukten också som säljer riktigt bra visare...
Har faktiskt aldrig vågat testa Ebay. Känns som ett lotteri om man får bra grejer eller inte. Antar att man kan lära sig vilka säljare som är bra men jag har dålig koll.
Samtidigt har jag handlat verktyg på Aliexpress så Ebay borde ju vara säkrare. Det där med att vara konsekvent är nog inte riktigt min grej 😁
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag har beställt från Lucius och Watch & Style. Snabb, problemfri leverans och bra kvalité i bägge fallen. Rätt fantastiskt ändå att du kan få varor från Asien hem till dörren snabbare än vad Postnord behöver för att ta det mellan Stockholm och Göteborg. :) Watch & Style har i mina ögon bättre/större utbud men kan rekommendera båda.
Ja jag har hört gott om watch & style. Kanske ska beställa lite från dem. Tänkte faktiskt testa deras delar nu men de hade ingen clear ar crystal utan bevel edge. Orkar inte beställa bara kristall från någon annan så lutar åt Namoki när de får in den i lager igen.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Får lägga till att One second closer har väldigt fina grejer med hög finish och lite udda egen stil. Mycket är lite för vilt för just mina byggen men jag har hans coinedge bezel på min SRP777a och underbara svärdsvisare på min SNK809a.
Skickar grejerna väldigt snabbt också, alltid dagen efter de gånger jag beställt sedan beror det ju lite på vilket fraktalternativ man väljer hur fort de kommer fram.
Bilder är ju kul ibland:

20210116_133053.jpg


20210108_081414.jpg
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Får lägga till att One second closer har väldigt fina grejer med hög finish och lite udda egen stil. Mycket är lite för vilt för just mina byggen men jag har hans coinedge bezel på min SRP777a och underbara svärdsvisare på min SNK809a.
Skickar grejerna väldigt snabbt också, alltid dagen efter de gånger jag beställt sedan beror det ju lite på vilket fraktalternativ man väljer hur fort de kommer fram.
Bilder är ju kul ibland:

20210116_133053.jpg


20210108_081414.jpg
Ja jag känner lite samma sak, deras final fantasy visare är något som jag funderat på men vet inte om de är lite för vågade för mig. Kanske i något framtida bygge 😊
 

hankok

Omega
Det beror kanske på hur mycket de deklarerar varuvärdet?

Vad gäller erfarenheter av leverantörer så har jag aldrig fått något defekt/skadat från seikomods men vid två tillfällen fått fel. Fått snabbt svar bägge gångerna ganska sent på kvällen och bara "ber om ursäkt, vi skickar imorgon". Haft då haft kontakt direkt med Alex. Det dåliga med de är ju att de använder postverket så särskilt nu efter brexit tar det flera veckor och blir dyrare.

Namokimods har aldrig skickat fel till mig och är blixtsnabba samt erbjuder DHL express som är bäst på alla plan när det gäller frakt. Bra lume på deras visare.

Luciusatelier är också väldigt snabba och trevliga att ha att göra med.

DLW har också funkat problemfritt. Noterat att när de flesta andra med "gold" menar vanligt rödguld så är deras mer gulguld. Lumen är sådär...

Dagaz har ju också C1 så det är väl inte wow. Annars är jag nöjd med det jag handlat där.

Hos Yobokies så kanske det skiljer mellan olika produkter i sortimentet men det jag sett har inte imponerat på mig och dyrt är det också.

Monsterwatches har inte så många men trevliga modeller på visare och bra lume.

Finns några bra säljare på bukten också som säljer riktigt bra visare...
Ja exakt, det beror på vad för varuvärde som dem deklarerar. För momssatsen är densamma. Vet inte ifall dem generellt är mer riskbenägna i Asien eller ifall det helt enkelt blir tuffare konsekvenser för företagen i USA ifall den blir påkomna med tull/momsfusk... är nog en blandning av båda skulle jag tro! Dialmaker skickar alltid produkterna som ”gift” så slipper alltid avgifter när man handlar ifrån honom 😎
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Ja exakt, det beror på vad för varuvärde som dem deklarerar. För momssatsen är densamma. Vet inte ifall dem generellt är mer riskbenägna i Asien eller ifall det helt enkelt blir tuffare konsekvenser för företagen i USA ifall den blir påkomna med tull/momsfusk... är nog en blandning av båda skulle jag tro! Dialmaker skickar alltid produkterna som ”gift” så slipper alltid avgifter när man handlar ifrån honom 😎
Tror nog precis som du att det är lite av båda. Egentligen är nog mottagaren skyldig att säga ifrån om inte värdet stämmer men antar att tullen inte är sådär jättemycket på hugget för privatköp av klockdelar 😊
 
Finns det någon EU sida som tillhandahåller kompletta case osv så man kan bygga en klocka från scratch? Arcticmods har en del men antar att man måste betala moms pga att det skickas från Norge?
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Finns det någon EU sida som tillhandahåller kompletta case osv så man kan bygga en klocka från scratch? Arcticmods har en del men antar att man måste betala moms pga att det skickas från Norge?
Menar du helt kompletta case där allt är installerat eller så du kan beställa helt case i delar? Isf har både one second closer och arctic det i europa. Ska inte vara någon moms eller tull på varor köpta i EU (tror detsamma gäller länder som är medlemmar i EES, d.v.s. Norge men inte helt säker). Inte köpt något från dem men köpt från seikomods innan brexit och då var det varken moms eller tull.

Edit Kollade tullverkets hemsida och moms och tull gäller i Norge så då är det bara OSC du kan handla från utan tull och moms
 

hankok

Omega
Finns det någon EU sida som tillhandahåller kompletta case osv så man kan bygga en klocka från scratch? Arcticmods har en del men antar att man måste betala moms pga att det skickas från Norge?
Namokimods och DLW är annars i min bok ganska säkra kort för att slippa stora avgifter. Fick hem 3 paket idag. Det enda jag fick betala tull+moms på var visserligen DLW men en blygsam summa på 60 spänn (paketets värde 1000kr) Men kan ju haft ren tur också
Bara... ifall det är någon som har åkt på en stor avgift när dem beställt hos DLW alt Namokimods så får ni gärna dela med er! Hade vart kul och veta :)
 
Namokimods och DLW är annars i min bok ganska säkra kort för att slippa stora avgifter. Fick hem 3 paket idag. Det enda jag fick betala tull+moms på var visserligen DLW men en blygsam summa på 60 spänn (paketets värde 1000kr) Men kan ju haft ren tur också
Bara... ifall det är någon som har åkt på en stor avgift när dem beställt hos DLW alt Namokimods så får ni gärna dela med er! Hade vart kul och veta :)
Ah det låter lovande! Får kanske chansa. Skriver dom ner värdet på paketet?

Edit, är DLW Dagaz?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Namokimods och DLW är annars i min bok ganska säkra kort för att slippa stora avgifter. Fick hem 3 paket idag. Det enda jag fick betala tull+moms på var visserligen DLW men en blygsam summa på 60 spänn (paketets värde 1000kr) Men kan ju haft ren tur också
Bara... ifall det är någon som har åkt på en stor avgift när dem beställt hos DLW alt Namokimods så får ni gärna dela med er! Hade vart kul och veta :)

Det är min upplevelse också. Har beställt flera gånger från bägge. 👍
Någon gång har det inte kommit något betalningskrav alls när jag beställt hos Namoki men vanligtvis runt 60-70kr.
Med DHL express alltså.

Ah det låter lovande! Får kanske chansa. Skriver dom ner värdet på paketet?

Edit, är DLW Dagaz?

Två helt olika företag. Dagaz håller till i Hongkong och DLW i Singapore.

Edit: Vill bara klargöra att jag inte uppmanar till momsfusk. Det är inte okej på forumet. Man har nog skyldighet att anmäla till Tullverket om man misstänker att det inte stämmer.
Men det är såklart upp till var och en. 🤭
 
Senast ändrad:

Cogline

Omega
2-Faktor
Det är min upplevelse också. Har beställt flera gånger från bägge. 👍
Någon gång har det inte kommit något betalningskrav alls när jag beställt hos Namoki men vanligtvis runt 60-70kr.
Med DHL express alltså.
Sån tur har minsann aldrig jag haft! Jag brukar dock snåla med frakten och ta gratisalternativet så är väl därför :) Men du har väl inte sluppit DHLs "hanteringsavgift" som de så fint kallar det? :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Sån tur har minsann aldrig jag haft! Jag brukar dock snåla med frakten och ta gratisalternativet så är väl därför :) Men du har väl inte sluppit DHLs "hanteringsavgift" som de så fint kallar det? :)

Jag är helt 100 på att jag inte fick något alls att betala från DHL åtminstone en gång men det kanske bara var en miss från deras sida. 🤷

Tycker oftast det är värt en extra slant att slippa vänta typ en månad och PNs hanteringsavgift är ju 75 spänn bara den. 🙂
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag är helt 100 på att jag inte fick något alls att betala från DHL åtminstone en gång men det kanske bara var en miss från deras sida. 🤷

Tycker oftast det är värt en extra slant att slippa vänta typ en månad och PNs hanteringsavgift är ju 75 spänn bara den. 🙂
Ja men precis, jag tyckte DHL hade samma sak när jag har använt mig av dem. Tycker t.o.m. det blivit dyrare med DHL. Även när jag valt express. Men jag kanske har fel.
Grymt om man kan slippa betala.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ja men precis, jag tyckte DHL hade samma sak när jag har använt mig av dem. Tycker t.o.m. det blivit dyrare med DHL. Även när jag valt express. Men jag kanske har fel.
Grymt om man kan slippa betala.

Ja DHL har ju också en hanteringsavgift men jag menar att för mig har det för det mesta om inte alltid blivit billigare/samma kostnad totalt även att betala någon 100ing extra för expressfrakt med DHL istället för gratisalternativet med vanlig post. Och dessutom kommer grejerna på 2-3 dagar istället för 3-4 veckor. 🙂
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Ja DHL har ju också en hanteringsavgift men jag menar att för mig har det för det mesta om inte alltid blivit billigare/samma kostnad totalt även att betala någon 100ing extra för expressfrakt med DHL istället för gratisalternativet med vanlig post. Och dessutom kommer grejerna på 2-3 dagar istället för 3-4 veckor. 🙂
I så fall måste jag ha sett fel på fakturan från DHL när jag kollade för som jag kommer ihåg det var deras avgift högre än PN. Har lite grejer på väg in så får kolla när de kommer 😬
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
I så fall måste jag ha sett fel på fakturan från DHL när jag kollade för som jag kommer ihåg det var deras avgift högre än PN. Har lite grejer på väg in så får kolla när de kommer 😬

Jag vill minnas att den varit 35kr. Totalen har iallafall för det mesta legat på 60-80kr.
 
Jag kan väl prova att blåsa liv i den här tråden såhär på vårkanten.
Har ni något bra tips på var jag kan hitta en oysterboett, vridning, bezel, verk etc som man kan plocka ihop själv?

Jag har skummat nätet och EBay lite lätt men inte hittat något som lirar lite.
Det är väldigt mycket Seiko-mod men jag skulle vilja ha en oysterboett där jag kan sätta in någon skön tavla med vidare osv själv.
Kanske fejka en skön patina och lite så.

Har ni något tips? 😊

Obs! Nu snackar jag gamla Rolex Oysterboetten.

EDIT: Nu beställde jag en massa grejer ändå. Svinlång leveranstid bara.
Utmaningen blir att patinera tavla och vidare så de matchar.
Det var ett helvete att hitta tavlan jag var ute efter (vintage Tudor Sub-inspirerad).
 
Senast ändrad:
Någon som har koll på om man kan beställa bra lume inom EU nånstans?

Hittade "Watch lume" som verkar bra men skickar från UK så då blir det väl massa trista avgifter?
 
Topp