• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

jurassicjay

Cartier
Andra dagen i rad efter lÀnken Äkte pÄ. :D
KÀnns som en helt annan klocka utan lÀdret, verkligen kul att variera Alpinisten med lÀnk.

IMG_20170928_092311.jpg

IMG_20170928_092230.jpg

Ping @Feffe , supernöjd ;)
Är det sarg-lĂ€nken?
 

jenskevin

Omega
Fick hem min oysterlÀnk frÄn strapcode idag, tyvÀrr har jag ingen Sarb lÀngre. TÀnkte kolla hÀr om det var nÄgon som missade tillfÀllet att köpa, hör av er :)
 

Case

Panerai
Superoyster frÄn Strapcode kom igÄr. Monterade innan jag gick till jobbet. Min initiala reaktion Àr "fan va bra!"

Det kĂ€nns som att de hela tiden jobbar med produktutvecklingen sĂ„ att lĂ€nkarna ska vara dĂ„ bekvĂ€ma som möjligt att hĂ„lls pĂ„ med. Ny typ av skruv, vilket Ă€r bekvĂ€mt. Den nya har gĂ€ngorna i skallen, sitter som berget kĂ€nns det som. ÄndlĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ skruvade, vilket innebĂ€r mindre pill med springbars. De har Ă€ven rejĂ€la gropar pĂ„ undersidan, vilket gör det lĂ€tta att montera pĂ„ klockan. Finishen Ă€r över lag god, men inte lyxig. Jag valde det enklaste spĂ€nnet, dĂ„ jag ville ha sĂ„ liten profil som möjligt. Det kĂ€nns gediget och Ă€r snyggt. Sex hĂ„l för finjustering gör att det gĂ„r att fĂ„ lĂ€nken att sitta precis som man vill.

3D effekten pÄ ÀndlÀnken. Dvs den upphöjda mittdelen, lirar bra med bandhornens utformning. Klockan bÀrs betydligt större med lÀnken. Plötsligt kÀnns bandhornen ganska lÄnga.

Sammanfattningsvis en bra och snygg lÀnk som höjer klockans look.

IMG_0953.JPG
IMG_0954.JPG
IMG_0957.JPG
IMG_0956.JPG
 

Feffe

Cartier
Superoyster frÄn Strapcode kom igÄr. Monterade innan jag gick till jobbet. Min initiala reaktion Àr "fan va bra!"

Det kĂ€nns som att de hela tiden jobbar med produktutvecklingen sĂ„ att lĂ€nkarna ska vara dĂ„ bekvĂ€ma som möjligt att hĂ„lls pĂ„ med. Ny typ av skruv, vilket Ă€r bekvĂ€mt. Den nya har gĂ€ngorna i skallen, sitter som berget kĂ€nns det som. ÄndlĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ skruvade, vilket innebĂ€r mindre pill med springbars. De har Ă€ven rejĂ€la gropar pĂ„ undersidan, vilket gör det lĂ€tta att montera pĂ„ klockan. Finishen Ă€r över lag god, men inte lyxig. Jag valde det enklaste spĂ€nnet, dĂ„ jag ville ha sĂ„ liten profil som möjligt. Det kĂ€nns gediget och Ă€r snyggt. Sex hĂ„l för finjustering gör att det gĂ„r att fĂ„ lĂ€nken att sitta precis som man vill.

3D effekten pÄ ÀndlÀnken. Dvs den upphöjda mittdelen, lirar bra med bandhornens utformning. Klockan bÀrs betydligt större med lÀnken. Plötsligt kÀnns bandhornen ganska lÄnga.

Sammanfattningsvis en bra och snygg lÀnk som höjer klockans look.

IMG_0953.JPG
IMG_0954.JPG
IMG_0957.JPG
IMG_0956.JPG
Fy vad kul att höra! Ser riktigt bra ut :) MisstÀnker att min kommer anlÀnda idag.... Jobbet kan inte sluta tidigt nog... :D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Superoyster frÄn Strapcode kom igÄr. Monterade innan jag gick till jobbet. Min initiala reaktion Àr "fan va bra!"

Det kĂ€nns som att de hela tiden jobbar med produktutvecklingen sĂ„ att lĂ€nkarna ska vara dĂ„ bekvĂ€ma som möjligt att hĂ„lls pĂ„ med. Ny typ av skruv, vilket Ă€r bekvĂ€mt. Den nya har gĂ€ngorna i skallen, sitter som berget kĂ€nns det som. ÄndlĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ skruvade, vilket innebĂ€r mindre pill med springbars. De har Ă€ven rejĂ€la gropar pĂ„ undersidan, vilket gör det lĂ€tta att montera pĂ„ klockan. Finishen Ă€r över lag god, men inte lyxig. Jag valde det enklaste spĂ€nnet, dĂ„ jag ville ha sĂ„ liten profil som möjligt. Det kĂ€nns gediget och Ă€r snyggt. Sex hĂ„l för finjustering gör att det gĂ„r att fĂ„ lĂ€nken att sitta precis som man vill.

3D effekten pÄ ÀndlÀnken. Dvs den upphöjda mittdelen, lirar bra med bandhornens utformning. Klockan bÀrs betydligt större med lÀnken. Plötsligt kÀnns bandhornen ganska lÄnga.

Sammanfattningsvis en bra och snygg lÀnk som höjer klockans look.

IMG_0953.JPG
IMG_0954.JPG
IMG_0957.JPG
IMG_0956.JPG
Det Àr rejÀla spÀnnen pÄ dom dÀr. Hur bygger det pÄ höjden?
 

Fyren

Breitling
Superoyster frÄn Strapcode kom igÄr. Monterade innan jag gick till jobbet. Min initiala reaktion Àr "fan va bra!"

Det kĂ€nns som att de hela tiden jobbar med produktutvecklingen sĂ„ att lĂ€nkarna ska vara dĂ„ bekvĂ€ma som möjligt att hĂ„lls pĂ„ med. Ny typ av skruv, vilket Ă€r bekvĂ€mt. Den nya har gĂ€ngorna i skallen, sitter som berget kĂ€nns det som. ÄndlĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ skruvade, vilket innebĂ€r mindre pill med springbars. De har Ă€ven rejĂ€la gropar pĂ„ undersidan, vilket gör det lĂ€tta att montera pĂ„ klockan. Finishen Ă€r över lag god, men inte lyxig. Jag valde det enklaste spĂ€nnet, dĂ„ jag ville ha sĂ„ liten profil som möjligt. Det kĂ€nns gediget och Ă€r snyggt. Sex hĂ„l för finjustering gör att det gĂ„r att fĂ„ lĂ€nken att sitta precis som man vill.

3D effekten pÄ ÀndlÀnken. Dvs den upphöjda mittdelen, lirar bra med bandhornens utformning. Klockan bÀrs betydligt större med lÀnken. Plötsligt kÀnns bandhornen ganska lÄnga.

Sammanfattningsvis en bra och snygg lÀnk som höjer klockans look.

IMG_0953.JPG
IMG_0954.JPG
IMG_0957.JPG
IMG_0956.JPG
Perfekt!
 

Case

Panerai
Fy vad kul att höra! Ser riktigt bra ut :) MisstÀnker att min kommer anlÀnda idag.... Jobbet kan inte sluta tidigt nog... :D
SpÀnnande vÀrre. Blir kul att se om du ocksÄ gillart..
Det Àr rejÀla spÀnnen pÄ dom dÀr. Hur bygger det pÄ höjden?
Inte mer Ă€n nĂ„got annat. Det Ă€r mest handleden som Ă€r klen. Är nog ungefĂ€r lika högt som tvĂ„ lĂ€nkbitar ovanpĂ„ varandra, bygeln under medrĂ€knad.
Riktigt grymt, men beads of rice skulle nog vara bÀttre...
Är den 20mm över spĂ€nnet?
LÀnken smalnar av till 18, men spÀnnet Àr sÀkert 20mm. Det bygger ju pÄ sidan av lÀnkbitarna.
 

Feffe

Cartier
Har fÄtt hem lÀnken nu och jag mÄste bara sÀga att skruvarna Àr riktigt irriterande. Ser ut som att kan gÄ sönder hur lÀtt som helst dessutom. Lyckats skruva ut 2 hittills men den tredje fastnade och gÄr inte att ta ut sÄ jag var tvungen att skruva tillbaka den igen.

Annars Àr den ju schysst.....

Edit: Har lyckats fÄ rÀtt storlek nu men eftersom att en av skruvarna inte lossnar oavsett vad jag gör sÄ Àr spÀnnet helt ocentrerat pÄ undersidan. Sicken otur man ska ha med alla dessa stÄlband... :D

Edit 2: Har lugnat ner mig lite nu och... Tjohoooooj jag lyckades fixa det genom att byta plats pÄ hela "ÀndlÀnkarna" nÀrmast spÀnnet! Vilken berg-och dalbana senaste timmarna har varit... NÄgra halvsabbade skruvgÀngor och en liten repa pÄ sidan av en lÀnkbit men det skiter jag i, nu sitter den som en smÀck!
LRM_EXPORT_20171005_172346.jpg

Sjukt nöjd!
 

Bilagor

  • LRM_EXPORT_20171005_172907.jpg
    LRM_EXPORT_20171005_172907.jpg
    176.2 KB · Visningar: 51
Senast Àndrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Hur gÄr era alpinister? Min gÄr löjligt bra, tillsammas med min Tag Aquaracer den exaktaste klockan jag haft. MÀtte upp den över en mÄnad bÄde buren och liggande horisontellt, ca 37 dygn och ligger pÄ +0,8sek/dygn.
Har nu mÀtt i en vecka, liggandes horisontellt med tavlan upp och ligger pÄ +0,5sek/dygn!
 

Feffe

Cartier
Hur gÄr era alpinister? Min gÄr löjligt bra, tillsammas med min Tag Aquaracer den exaktaste klockan jag haft. MÀtte upp den över en mÄnad bÄde buren och liggande horisontellt, ca 37 dygn och ligger pÄ +0,8sek/dygn.
Har nu mÀtt i en vecka, liggandes horisontellt med tavlan upp och ligger pÄ +0,5sek/dygn!
Jag Àr en aning avis. Min gick ca -8 i början men nu gÄr den -15.
 

jurassicjay

Cartier
Hur gÄr era alpinister? Min gÄr löjligt bra, tillsammas med min Tag Aquaracer den exaktaste klockan jag haft. MÀtte upp den över en mÄnad bÄde buren och liggande horisontellt, ca 37 dygn och ligger pÄ +0,8sek/dygn.
Har nu mÀtt i en vecka, liggandes horisontellt med tavlan upp och ligger pÄ +0,5sek/dygn!

Avis. Min gĂ„r stadigt +10-12/dygn. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att rucka den och se hur exakt den kan bli. Har dock ingen timegrapher och anser det inte riktigt vĂ€rt att lĂ€mna till urmakare för att fĂ„ det mer precist. Eller sĂ„ testar man bara sjĂ€lv, gĂ„r det Ă„t helvete sĂ„ fĂ„r man vĂ€l lĂ€mna in den och förhoppningsvis fĂ„r tillbaka den mer exakt Ă€n innan.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag Àr en aning avis. Min gick ca -8 i början men nu gÄr den -15.
Aj fan, -15 Àr inte roligt, men ligger vÀl precis inom spec?
Avis. Min gĂ„r stadigt +10-12/dygn. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att rucka den och se hur exakt den kan bli. Har dock ingen timegrapher och anser det inte riktigt vĂ€rt att lĂ€mna till urmakare för att fĂ„ det mer precist. Eller sĂ„ testar man bara sjĂ€lv, gĂ„r det Ă„t helvete sĂ„ fĂ„r man vĂ€l lĂ€mna in den och förhoppningsvis fĂ„r tillbaka den mer exakt Ă€n innan.
Jag hade inte lÀmnat in den, +10 Àr ju ok iaf.
 

johnz

Rolex
IMG_3081.JPG
Skramlar era Alpinister mycket? Jag har en ny och en beggad och de lÄter olika mycket men Àr ÀndÄ bÄda tvÄ högljudda. Den anvÀnda lÄter liite mindre. Eller Àr det de olika rösterna i pallet som spökar?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
IMG_3081.JPG
Skramlar era Alpinister mycket? Jag har en ny och en beggad och de lÄter olika mycket men Àr ÀndÄ bÄda tvÄ högljudda. Den anvÀnda lÄter liite mindre. Eller Àr det de olika rösterna i pallet som spökar?
Det lĂ„ter en del nĂ€r rotorn snurrar pĂ„ min. Var samma pĂ„ min sdgm003. Är vĂ€l sĂ„ pĂ„ 6R15 verket.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Hej pÄ er!
Denna lÀnk Àr sÄ rÀtt. Hur kan en klocka som egentligen inte tilltalar mig, locka mig sÄ mycket? Klockan designades tydligen för japanska bergsbestigare kallade yama-otoko, vilket pÄ engelska översÀtts till "mountain man". DÄ undertecknad Àr geolog till yrket, med behov av navigering i fÀlt, och begÄvats med efternamnet "Bergman" (mao direktöversÀttningen av "mountain man"), anser jag motiverar dragningen till uret bara dÀr.

Jag har plÄgats av detta men plÄgas nu mer av en annan anledning nÀmligen "nÀr kommer paketet med den nyinköpta alpinisten att anlÀnda?!!". Nu jÀklar blir det grönt pÄ handleden!
 
Senast Àndrad:

FOQ

Audemars
IMG_3081.JPG
Skramlar era Alpinister mycket? Jag har en ny och en beggad och de lÄter olika mycket men Àr ÀndÄ bÄda tvÄ högljudda. Den anvÀnda lÄter liite mindre. Eller Àr det de olika rösterna i pallet som spökar?

Min lÄter ganska mycket. Blev lite orolig i början men förstod snart att det Àr ganska vanligt för urverket som sitter i.
 
Topp