• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

IMG_20171106_000412_01.jpg

Den gör mÄndagen lite lÀttare....
 

Vatsug

Breitling
Jag under en tid noterat att min Alpinist lÄter vÀldigt "rasslig" nÀr man skakar den lite lÀtt. Gör era ocksÄ det? Typ som att rotorn inte sitter sÄ tight som jag upplever att den gör pÄ min flickvÀns automatiska Longines som inte ger ifrÄn sig nÄgra konstiga ljud. Longinesen Àr Ä andra sidan lite drygt dubbelt sÄ dyr som Alipinsten.

Min Alpinist tappar ocksÄ konstant ca 15 sekunder per dag. Har annars ganska ringa erfarenhet av automatiska klockor sÄ det Àr möjligt att rasslet inte gÄr att bli av med, dÀremot kÀnns det ju spontant som att tidshÄllningen kunde varit lite bÀttre. Hur ser tidshÄllningen ut pÄ era?
 

FOQ

Audemars
Jag under en tid noterat att min Alpinist lÄter vÀldigt "rasslig" nÀr man skakar den lite lÀtt. Gör era ocksÄ det? Typ som att rotorn inte sitter sÄ tight som jag upplever att den gör pÄ min flickvÀns automatiska Longines som inte ger ifrÄn sig nÄgra konstiga ljud. Longinesen Àr Ä andra sidan lite drygt dubbelt sÄ dyr som Alipinsten.

Min Alpinist tappar ocksÄ konstant ca 15 sekunder per dag. Har annars ganska ringa erfarenhet av automatiska klockor sÄ det Àr möjligt att rasslet inte gÄr att bli av med, dÀremot kÀnns det ju spontant som att tidshÄllningen kunde varit lite bÀttre. Hur ser tidshÄllningen ut pÄ era?

Min hÄller tiden rÀtt sÄ bra pÄ +sidan. Har dock inte mÀtt. Fast -15 Àr vÀl inom spec fortfarande? Min rasslar ocksÄ enormt mycket. Googlade lite pÄ det och det verkar vara rÀtt vanligt med verket som sitter i.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag under en tid noterat att min Alpinist lÄter vÀldigt "rasslig" nÀr man skakar den lite lÀtt. Gör era ocksÄ det? Typ som att rotorn inte sitter sÄ tight som jag upplever att den gör pÄ min flickvÀns automatiska Longines som inte ger ifrÄn sig nÄgra konstiga ljud. Longinesen Àr Ä andra sidan lite drygt dubbelt sÄ dyr som Alipinsten.

Min Alpinist tappar ocksÄ konstant ca 15 sekunder per dag. Har annars ganska ringa erfarenhet av automatiska klockor sÄ det Àr möjligt att rasslet inte gÄr att bli av med, dÀremot kÀnns det ju spontant som att tidshÄllningen kunde varit lite bÀttre. Hur ser tidshÄllningen ut pÄ era?
Rasslet Àr normalt för verket. Min gick superfint i ca 1,5Är men nu har den börjat tappa ca 40sek om dagen. SÄ den fÄr Äka on till uris nÀr jag orkar gÄ förbi.
 

Psykel

Patek
Jag under en tid noterat att min Alpinist lÄter vÀldigt "rasslig" nÀr man skakar den lite lÀtt. Gör era ocksÄ det? Typ som att rotorn inte sitter sÄ tight som jag upplever att den gör pÄ min flickvÀns automatiska Longines som inte ger ifrÄn sig nÄgra konstiga ljud. Longinesen Àr Ä andra sidan lite drygt dubbelt sÄ dyr som Alipinsten.

Min Alpinist tappar ocksÄ konstant ca 15 sekunder per dag. Har annars ganska ringa erfarenhet av automatiska klockor sÄ det Àr möjligt att rasslet inte gÄr att bli av med, dÀremot kÀnns det ju spontant som att tidshÄllningen kunde varit lite bÀttre. Hur ser tidshÄllningen ut pÄ era?
TidshÄllningen Àr inom spec. Tror det Àr -15/+20 som gÀller. Rasslet Àr typiskt för Seiko.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
TidshÄllningen Àr inom spec. Tror det Àr -15/+20 som gÀller. Rasslet Àr typiskt för Seiko.
Har t.o.m. sett siffran -15/+25 för tidshÄllningen.

Har nu aldrig gjort detta sjÀlv sÄ jag talar i lite okunnskap men de 40sek som @Dennta nÀmner borde kunna ruckas rÀtt. Proceduren för detta ser inte sÀrskilt komplicerad ut pÄ t.ex skx007 (visserligen annat verk men seiko i alla fall). NÄgon som har erfarenhet av alpinisten hÀr?
 

Psykel

Patek
Har t.o.m. sett siffran -15/+25 för tidshÄllningen.

Har nu aldrig gjort detta sjÀlv sÄ jag talar i lite okunnskap men de 40sek som @Dennta nÀmner borde kunna ruckas rÀtt. Proceduren för detta ser inte sÀrskilt komplicerad ut pÄ t.ex skx007 (visserligen annat verk men seiko i alla fall). NÄgon som har erfarenhet av alpinisten hÀr?
Tror inte det Àr nÄn skillnad alls i att rucka olika Seikoverk, iallafall deras standardverk. Dock Àr det inget man ska ge sig pÄ sjÀlv utan timegrapher.
 

jurassicjay

Cartier
Tror inte det Àr nÄn skillnad alls i att rucka olika Seikoverk, iallafall deras standardverk. Dock Àr det inget man ska ge sig pÄ sjÀlv utan timegrapher.

om klockan i frÄga Àr helt ute och cyklar Àr det bara att köra. jag har hemmaruckat klockor som har gÄtt flera minuter fel per timme och fÄtt ner dem till +/-10sek. Det gÄr, men det tar lÄng tid och bygger pÄ trial and error. Dock hade jag inte gett mig pÄ en klocka som ska trimmas ner frÄn 20sek/dygn utan timegrapher..
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
om klockan i frÄga Àr helt ute och cyklar Àr det bara att köra. jag har hemmaruckat klockor som har gÄtt flera minuter fel per timme och fÄtt ner dem till +/-10sek. Det gÄr, men det tar lÄng tid och bygger pÄ trial and error. Dock hade jag inte gett mig pÄ en klocka som ska trimmas ner frÄn 20sek/dygn utan timegrapher..
Det Àr dock sÀllan en hemmaruckning faktiskt fungerar. En reglering görs i olika positioner för att den ska gÄ sÄ rÀtt som möjligt vid anvÀndande, man pillar alltsÄ inte bara pÄ spaken för att fÄ den gÄ mer eller mindre +/-. Det kan sÄklart funka, men det kan lika vÀl bli sÄ att den gÄr superbra i en position och dÄligt i andra.
 

Psykel

Patek
om klockan i frÄga Àr helt ute och cyklar Àr det bara att köra. jag har hemmaruckat klockor som har gÄtt flera minuter fel per timme och fÄtt ner dem till +/-10sek. Det gÄr, men det tar lÄng tid och bygger pÄ trial and error. Dock hade jag inte gett mig pÄ en klocka som ska trimmas ner frÄn 20sek/dygn utan timegrapher..
Lite det jag var inne pÄ ocksÄ. Har hemmaruckat vintageklockor som diffat ett par minuter per dygn och fÄtt ner dom pÄ en vettig tid, men att rucka frÄn -15 spd till 0 utan timegrapher kommer ta flera dagar, minst, innan man kan se om man lyckats.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Har t.o.m. sett siffran -15/+25 för tidshÄllningen.

Har nu aldrig gjort detta sjÀlv sÄ jtag talar i lite okunnskap men de 40sek som @Dennta nÀmner borde kunna ruckas rÀtt. Proceduren för detta ser inte sÀrskilt komplicerad ut pÄ t.ex skx007 (visserligen annat verk men seiko i alla fall). NÄgon som har erfarenhet av alpinisten hÀr?
Tack för att ni spred lite ljus i Àmnet om ruckning, @Dennta, @jurassicjay och @Psykel! Som jag uppfattade var det dock ingen som hemmaruckat just Alpinisten. MÄste vara för att klockan generellt hÄller sÄ hög kvalité :) (och att det dÄ Àr bÀttre att ta den till urmakare om det blir dags...)
 

jurassicjay

Cartier
Tack för att ni spred lite ljus i Àmnet om ruckning, @Dennta, @jurassicjay och @Psykel! Som jag uppfattade var det dock ingen som hemmaruckat just Alpinisten. MÄste vara för att klockan generellt hÄller sÄ hög kvalité :) (och att det dÄ Àr bÀttre att ta den till urmakare om det blir dags...)
Jag har ruckat flera 7s26 och 6r15 borde inte vara sÀrskilt annorlunda. Hur som helst hade jag inte gjort det pÄ en klocka som gÄr +/-20 och som inte var vintage. SÄ, nej, jag har aldrig pillat i alpinisten, Àven om jag varit bra sugen mÄnga gÄnger..
 

RonJeremy

Cartier
Dubbelpostar denna. Strapcodes lÀnk Äkte pÄ igÄr, nÀstan lite nykÀr i klockan efter detta. Vet inte om jag vill tycka om lÀder eller lÀnk bÀst pÄ denna eller bara konstatera att den gör sig vÀldigt bra pÄ bÄda alternativen.
IMG_20171108_084614.jpg
 

Feffe

Cartier
Har suktat efter den i flera Är men idag slog jag till pÄ en begagnad hÀr pÄ KS, hurra!! Ser fram emot att fÄ den och att Àntligen bli medlem i SARB017-klubben :) NÄgra bra tips pÄ lÀderband btw?
Antar att det var du som knep den av @leiden ? :D Grattis till en grym deal! SARX-lÀnken Àr ju riktigt snygg, men om man vill ha annat Àn lÀnk sitter den enligt mig bÀst pÄ ett brunt lÀderband av bra kvalitet. Alla har olika preferenser dock vilket du nog kan se om du skrollar igenom denna trÄd :)

Edit: SÄg nyss att du skrev tips om bra lÀderband (lÀste först bara "band"). Jag tycker att Hirsch har en hel del fina band. Min favorit Àr Hirsch Highland men jag vet inte hur det ser ut pÄ Alpinisten.

SjÀlv har jag ett band frÄn TwoStitchStraps som jag tycker Àr riktigt snyggt och av bra kvalitet. Bifogar en bild som jag tidigare har delat hÀr om du vill ha lite inspiration :)
 

Bilagor

  • Seiko Alpinist.jpg
    Seiko Alpinist.jpg
    335.9 KB · Visningar: 28
Senast Àndrad:

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Antar att det var du som knipte den av @leiden ? :D Grattis till en grym deal! SARX-lÀnken Àr ju riktigt snygg, men om man vill ha annat Àn lÀnk sitter den enligt mig bÀst pÄ ett brunt lÀderband av bra kvalitet. Alla har olika preferenser dock vilket du nog kan se om du skrollar igenom denna trÄd :)

Japp jag högg den! FÄr testa först med lÀnken och original-bandet. Ska gÄ igenom den hÀr trÄden ikvÀll och se vad folk har pÄ sina.
 

SK91

Omega
NÀr vi Àr inne och snackar band/lÀnkar tÀnkte jag passa pÄ att frÄga vilka lÀnkar ni rekommenderar?
Sarx har nÀmnts, nÄgon som sitter pÄ info vart man hittar den?
Andra förslag pÄ passande lÀnkar, lÀder och band Àr vÀlkomnande. ;)
 

Carhan

Breitling
Hej alla. Jag Ă€r ny i forumet. Grymt kul att ha hittat hit:) Grymt snygg klocka. Tycker det Ă€r lite synd bara att Seikos originallĂ€nkar Ă€r sĂ„ otillfredsstĂ€llande. SĂ€nker helhetsintrycket nĂ€r man sĂ€tter dom pĂ„ armen för första gĂ„ngen. Samtidigt mĂ„ste dom ju spara nĂ„gonstans och lĂ€nk/band Ă€r iaf utbytbara och fortfarande mycket bang-for-buck. Tror svaret pĂ„ originalfrĂ„gan om man ska köpa eller inte Ă€r att livet Ă€r kort och klart man kan prova nĂ„got som kanske inte Ă€r en gral men alltid bra om man kan hitta andrahands klocka t.ex. hĂ€r pĂ„ KS och sen sĂ€lja vidare. Är ju lite charmen med sĂ„na hĂ€r forum att man kan prova klockor man annars hade sucktat efter utan att dom nödvĂ€ndigtvis uppfyller drömkriterierna.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Hej alla. Jag Ă€r ny i forumet. Grymt kul att ha hittat hit:) Grymt snygg klocka. Tycker det Ă€r lite synd bara att Seikos originallĂ€nkar Ă€r sĂ„ otillfredsstĂ€llande. SĂ€nker helhetsintrycket nĂ€r man sĂ€tter dom pĂ„ armen för första gĂ„ngen. Samtidigt mĂ„ste dom ju spara nĂ„gonstans och lĂ€nk/band Ă€r iaf utbytbara och fortfarande mycket bang-for-buck. Tror svaret pĂ„ originalfrĂ„gan om man ska köpa eller inte Ă€r att livet Ă€r kort och klart man kan prova nĂ„got som kanske inte Ă€r en gral men alltid bra om man kan hitta andrahands klocka t.ex. hĂ€r pĂ„ KS och sen sĂ€lja vidare. Är ju lite charmen med sĂ„na hĂ€r forum att man kan prova klockor man annars hade sucktat efter utan att dom nödvĂ€ndigtvis uppfyller drömkriterierna.
VĂ€lkommen!
Köper du alpinisten kan du egentligen sluta leta :) Ja, ja, skÀmt Äsido (Àven jag Àr "drabbad" av klockjÀvulen) men du fÄr en klocka som uppfyller mÄnga krav pÄ checklistan i mitt tycke.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
NÀr vi Àr inne och snackar band/lÀnkar tÀnkte jag passa pÄ att frÄga vilka lÀnkar ni rekommenderar?
Sarx har nÀmnts, nÄgon som sitter pÄ info vart man hittar den?
Andra förslag pÄ passande lÀnkar, lÀder och band Àr vÀlkomnande. ;)
Kan bara instĂ€mma om att Hirsch Ă€r gött pĂ„. Förhöjde upplevelsen med min alpinist med ett mörkbrunt Liberty för ca en vecka sedan. Är riktigt nöjd!
 
Topp