• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Yrsnö

Cartier
Fixade min idag, mellan 10-12 försökte jag böja, guldsmeden fila och urmakaren tillslut böja ocksÄ. TyvÀrr ganska dÄlig passform frÄn början, detta Àr resultatet, inte helt 100 men ÀndÄ okej. @Yrsnö

Edit: glömde ju bilderna..

2FCB3903-DFC0-4BAC-AB82-2074E6E57DBD.jpeg
984C66D8-80E6-4E54-BEFE-526B8305BFBE.jpeg
A67B136B-8C66-411C-913E-10553927D059.jpeg
03738755-9342-46D9-AC55-9D353D5E5B50.jpeg


Ser snyggt ut pÄ bild!

Kommer in i butiken och kollar om stund :D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Var ÀndlÀnkarna styva? Jag har alltid böjt till med fingrarna dÄ jag kÀnt att det ger mig bÀst kÀnsla och inte repar.
Och jag som trodde att materialet var hÄrdare Àn sÄ. Men du kanske har hÄrda nypor :p

Ett annat alternativ skulle kunna vara att skaffa en bit av ett plÄtrör i rÀtt diameter och böja runt röret. Det kan inte kosta mÄnga kronor hos en plÄtslagare.
 

Yrsnö

Cartier
Tack! @Yrsnö fÄr visa sina resultat, kollegan satt och pilla med det, givetvis mer noggrant Àn pÄ min! Skillnad pÄ kollegor och kunder tydligen.. ;)

Haha, det fÄr jag tacka för. Blev riktigt nöjd med jobbet! HÀlsa urmakaren(Fredrik?) och tacka.

LÀgger upp en snabb bild frÄn Sicilien, alpnenisten funkar bra som veckans
DSC_0288.JPG
badklockan :D
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Haha, det fÄr jag tacka för. Blev riktigt nöjd med jobbet! HÀlsa urmakaren(Fredrik?) och tacka.

LÀgger upp en snabb bild frÄn Sicilien, alpnenisten funkar bra som veckans
DSC_0288.JPG
badklockan :D
Korrekt, Fredrik heter han, dock ej han som Àr urmakare! Fredrik Àr guldsmed :) Kul att du Àr nöjd, vidarebefordrar!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den Àr bra fin ÀndÄ, den sista alpinisten!

815D7E2F-754E-46A1-8646-0FB50B477587.jpeg
 

Bilagor

  • 09C722FD-CD26-4A36-BE76-A64531DFA905.jpeg
    09C722FD-CD26-4A36-BE76-A64531DFA905.jpeg
    170.6 KB · Visningar: 1

Case

Panerai
Köpte mig en begagnad Alpinist för ett tag sedan. Den var sÄ vitt jag kunde se i vÀldigt gott skick och alla papper osv. var med.

Klockan gick som tÄget till en början, mÀtte tiden efter en veckas bruk och den lÄg pÄ +4 sek. Men pÄ senare tid har den börjat springa ivÀg. Vissa dagar kan det bli en hel minut per dygn, vilket kÀnns lite sÄdÀr lagom otillfredstÀllande.

Är detta nĂ„got man bör se över pĂ„ nĂ„got vis, eller Ă€r det helt normalt? Är vĂ€ldigt ny pĂ„ det hĂ€r med klockor. FörstĂ„r att mekaniska urverk i denna prisklass inte kan förvĂ€ntas hĂ„lla tiden perfekt, men 1 min/dygn kĂ€nns lite vĂ€l mycket.

Ska tillÀggas att jag vid ett tillfÀlle tappat klockan pÄ parkettgolv, kan det ha strulat till det med urverket pÄ nÄgot vis kanske?

Ber om ursÀkt om jag postar pÄ fel stÀlle.
Kan den ha blivit magnetiserad? Jag tycker mig ha lÀst att de kan pÄverka urverket sÄ att det fortar sig. GÄr att lösa med rÀtt utrustning.
 

B19180

Breitling
Jo jag hÄller med men jag roterar lÀdernatot friskt för att fÄ till en snygg patina pÄ det, sÄ ibland landar det Àven pÄ alpinisten. Tycker ett vÀlanvÀnt och patinerat lÀdernatot Àr sjukt skönt och snyggt.
 

hxtr

Breitling
Klassiska första dagen pÄ jobbet efter semestern
 

Bilagor

  • 38071464_10155330579446076_5217939447034675200_n.jpg
    38071464_10155330579446076_5217939447034675200_n.jpg
    71 KB · Visningar: 4

Keiji

Breitling
Det kÀnns passande att första posten pÄ forumet hamnar i denna trÄden dÄ det Àr Alpinistens fel att jag Àr hÀr.
En kompis hade försökt lura med mig i klockhobbyn ett tag men inte visat nÄgot upp nÄgot speciellt. DÄ jag inte haft klocka sen högstadiet (15 Är sedan) sÄ kÀndes det inte som att det var vÀrt att börja igen nu.
SÄ pÄ trÀningen en dag sÄ ser han jÀkligt lurig ut och sÀger att han har hittat en klocka som jag borde gilla, och visar upp en bild pÄ en Alpinist.
Min kommentar var nog nÄgot i stil med
"Fan..."
"...den Àr skitsnygg..."
"...jag vill ha en sÄdan."
Och ett halvÄr senare sÄ sitter man hÀr och lÀgger upp bilder pÄ ett klockforum. PlÄgad var ordet.
 

Bilagor

  • 20180731_200430.jpg
    20180731_200430.jpg
    107 KB · Visningar: 4

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det kÀnns passande att första posten pÄ forumet hamnar i denna trÄden dÄ det Àr Alpinistens fel att jag Àr hÀr.
En kompis hade försökt lura med mig i klockhobbyn ett tag men inte visat nÄgot upp nÄgot speciellt. DÄ jag inte haft klocka sen högstadiet (15 Är sedan) sÄ kÀndes det inte som att det var vÀrt att börja igen nu.
SÄ pÄ trÀningen en dag sÄ ser han jÀkligt lurig ut och sÀger att han har hittat en klocka som jag borde gilla, och visar upp en bild pÄ en Alpinist.
Min kommentar var nog nÄgot i stil med
"Fan..."
"...den Àr skitsnygg..."
"...jag vill ha en sÄdan."
Och ett halvÄr senare sÄ sitter man hÀr och lÀgger upp bilder pÄ ett klockforum. PlÄgad var ordet.
Underbart! VÀlkommen ner i trÀsket. :cigar:
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det kÀnns passande att första posten pÄ forumet hamnar i denna trÄden dÄ det Àr Alpinistens fel att jag Àr hÀr.
En kompis hade försökt lura med mig i klockhobbyn ett tag men inte visat nÄgot upp nÄgot speciellt. DÄ jag inte haft klocka sen högstadiet (15 Är sedan) sÄ kÀndes det inte som att det var vÀrt att börja igen nu.
SÄ pÄ trÀningen en dag sÄ ser han jÀkligt lurig ut och sÀger att han har hittat en klocka som jag borde gilla, och visar upp en bild pÄ en Alpinist.
Min kommentar var nog nÄgot i stil med
"Fan..."
"...den Àr skitsnygg..."
"...jag vill ha en sÄdan."
Och ett halvÄr senare sÄ sitter man hÀr och lÀgger upp bilder pÄ ett klockforum. PlÄgad var ordet.

Grattis till ett bra köp :) Jag sÀger dock att det Àr bÀst att du flyr! Jag har varit medlem i snart 8 mÄnader och har redan köpt 3 klockor till pÄ den tiden :greedy:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
...men trots att köp- och flipparsjukan slagit till Àr Alpinisten kvar! SÀger ju en del om klockan.
Absolut! Det Ă€r en riktigt hĂ€ftig och framför allt unik klocka som man antingen Ă€lskar eller hatar. Önskar att jag fick anvĂ€nda min mer men den fastnade pĂ„ min frus arm direkt nĂ€r jag köpt den och har varit svĂ„r att fĂ„ loss sen dess. FĂ„r kanske köpa en till. :angel:
 
Topp