• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Three5One

Omega
2-Faktor
940B470D-65A0-4573-9F52-48C613BD58B6.png
PlÄgas lite mycket av X:et och lite mindre av bubblan.
Index istÀllet för siffror?
 

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Har ocksÄ haft en kliande kÀnsla att jag mÄste ha en ( sarb017 ) och dÄ med jubilee stÄl/guld. Nu har jag köpt den och Àr glad som tusan!
Den varvas flitigt mellan Omegorna som Àr kostar typ 8ggr mer, men den kÀnns faktiskt inte sÀmre i kvalitet.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Har ocksÄ haft en kliande kÀnsla att jag mÄste ha en ( sarb017 ) och dÄ med jubilee stÄl/guld. Nu har jag köpt den och Àr glad som tusan!
Den varvas flitigt mellan Omegorna som Àr kostar typ 8ggr mer, men den kÀnns faktiskt inte sÀmre i kvalitet.
Jag upplever att min sarb017 hÄller tiden bÀttre Àn min Tudor som kostar en slant mer. Hur upplever du din sarb017 jÀmfört med dina omegor?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Paketöppning i SARB017-trÄden! Fick idag hem mitt specialbestÀllda lÀderband ur Presage-serien med quick release och deployment clasp.

Bilder!

C4332DCE-C846-4128-A0C8-D7B8C9C760AD.jpeg

Bandet.

ED9797F6-2EEF-4B18-B355-009F2E25DC0C.jpeg

SjÀlvklart ska det monteras Ät motsatt hÄll, som seden bjuder i Japan.

60042EBB-923E-405A-8455-2E19842EFF9D.jpeg


44504B06-5628-40BD-92E6-7F003CDA59A8.jpeg


Älskar nya, helt raka band! Stiff!

E90D74CD-D466-40DB-A97D-916C4BE42CE2.jpeg


1CDDA723-CC7A-4C5A-854C-3C8144218A7A.jpeg


5E52E2CB-7B60-44CE-AA9F-6ED880B10432.jpeg


Skön kvalitet. Mjukt och följsamt. Alltid gillat lĂ„sen till Presage, men haft svĂ„rt för att fastna för klockorna (haft 6-7 st). Köpte bandet specifikt för Alpinisten. Är nöjd med hur det blev! :)
 

P.K

Omega
Paketöppning i SARB017-trÄden! Fick idag hem mitt specialbestÀllda lÀderband ur Presage-serien med quick release och deployment clasp.

Bilder!

C4332DCE-C846-4128-A0C8-D7B8C9C760AD.jpeg

Bandet.

ED9797F6-2EEF-4B18-B355-009F2E25DC0C.jpeg

SjÀlvklart ska det monteras Ät motsatt hÄll, som seden bjuder i Japan.

60042EBB-923E-405A-8455-2E19842EFF9D.jpeg


44504B06-5628-40BD-92E6-7F003CDA59A8.jpeg


Älskar nya, helt raka band! Stiff!

E90D74CD-D466-40DB-A97D-916C4BE42CE2.jpeg


1CDDA723-CC7A-4C5A-854C-3C8144218A7A.jpeg


5E52E2CB-7B60-44CE-AA9F-6ED880B10432.jpeg


Skön kvalitet. Mjukt och följsamt. Alltid gillat lĂ„sen till Presage, men haft svĂ„rt för att fastna för klockorna (haft 6-7 st). Köpte bandet specifikt för Alpinisten. Är nöjd med hur det blev! :)

Snyggt, var bestÀller man ett sÄdant?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt, var bestÀller man ett sÄdant?
Tack! KÀnns helt rÀtt, tycker jag.

Valfri Seiko AD kan bestÀlla! Jag valde ett som tillhör en specifik Presage (SSA393), men i stort sett alla Presage-modellernas band gÄr att bestÀlla separat, till varierande kostnad, frÄn 5-600 upp till 1500! Denna lÄg i mitten av spektrakt :) Obs! TÀnk pÄ att spÀnnet kommer ha samma fÀrg som boetten, vilket gör att vissa t ex har rosé- eller gulguldsfÀrgat spÀnne, vilket man bör ha i Ätanke nÀr man bestÀller.
 
  • Like
Reactions: P.K

jurassicjay

Cartier
Dubbelpostar vÀl denna dÄ..
Trevlig helg, alpinisti!
Är lite sugen pĂ„ att testa tidochtings lĂ€nkar, dĂ„ denna Ă€r helvikt. Ni som har den, hur Ă€r kvalitetskĂ€nslan kontra det lĂ„ga priset? Hur Ă€r bredden vid spĂ€nnet? 16? 18?

8F470113-D1EA-4220-A1AC-D03F43B3E9B4.jpeg
 

jurassicjay

Cartier
SÄg just detta för första gÄngen. Kolla bezelnringen vid 300. Fuktskada?
Blev kondens i den för typ 2 Är sedan dÄ jag hade den pÄ mig i -20 och lekte i snön med lillgrabben. MÄste vara det. Nu kommer jag aldrig kunna sluta störa mig pÄ det. Kul!
422545BA-9A73-4013-B9E6-D5B9ADA04E15.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Exquisite, @johnz! PÄ ett par av bildern i mitten, dÀr det gröna blir helt matt och lite mörkt, pÄminner det lite om British Racing Green. AlltsÄ, det Àr ju fantastiskt vilka nyanser av grön den tavlan innehÄller! "Mumma!", som nÄn skulle ha sagt. Grönt mocka Àr riktigt snyggt pÄ den ocksÄ. BestÀllde sjÀlv en MiLTAT-lÀnk (Super 3D Oyster) till den igÄr! Den Àr ju sÄ ovÀntat versatil med band och lÀnkar i relation till tavlans fÀrger!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det befarade X:et! :O Och datumbubblan, men den stör inte sÄ mycket. Har dessutom koppling till alpinisthistoriken. Den gröna Àr det inget fel pÄ, men behÄller nog min 017 :)

För mig Àr den krÀmfÀrgade en klar vinnare. Ska bli intressant att se fler bilder och kanske rörliga bilder?
 
Senast Àndrad:
Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som bestĂ€mt sig för att vrida kompassen sĂ„ att söder Ă€r vid 12? Min tanke Ă€r denna:
Klockan Àr ju en aktiv sÄdan. Den ska anvÀndas vid mer eller mindre alla tillfÀllen, inte minst nÀr man Àr i skogen. För att anvÀnda kompass funktionen ska man "sikta" timvisaren mot solen och sedan vrida kompassen sÄ att söder pekar mellan 12 och timvisaren. Oftast Àr det kortast vÀg att dÄ utgÄ frÄn att söder pekar mot 12.
Vad sÀger ni, ska vi vÀnda denna 12-norr-trend mot att bli lite mer praktiska och faktiskt sÀtta söder mot 12?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som bestĂ€mt sig för att vrida kompassen sĂ„ att söder Ă€r vid 12? Min tanke Ă€r denna:
Klockan Àr ju en aktiv sÄdan. Den ska anvÀndas vid mer eller mindre alla tillfÀllen, inte minst nÀr man Àr i skogen. För att anvÀnda kompass funktionen ska man "sikta" timvisaren mot solen och sedan vrida kompassen sÄ att söder pekar mellan 12 och timvisaren. Oftast Àr det kortast vÀg att dÄ utgÄ frÄn att söder pekar mot 12.
Vad sÀger ni, ska vi vÀnda denna 12-norr-trend mot att bli lite mer praktiska och faktiskt sÀtta söder mot 12?
Jag skulle störa mig pÄ det vÀldigt. TvÀrtom sÄ gÄr jag och mikrojusterar sÄ N Àr pÄ 12 hela tiden. Den har ju en ovana att lÀtt förflytta sig lite.

PÄ tal om det: det Àr skruvad krona för att klara 20 atm wr, men kronan till kompassringen Àr raka motsatsen: lös. SlÀpper de inte in vatten dÀr?
 

kapahoo

Omega
Det var ju oerhört lite skillnad i utseende ÀndÄ. Det Àr nytt urverk ocksÄ iofs. Har man klurat ut ifall det Àr samma storlek som förra generationen?
 
Jag skulle störa mig pÄ det vÀldigt. TvÀrtom sÄ gÄr jag och mikrojusterar sÄ N Àr pÄ 12 hela tiden. Den har ju en ovana att lÀtt förflytta sig lite.

PÄ tal om det: det Àr skruvad krona för att klara 20 atm wr, men kronan till kompassringen Àr raka motsatsen: lös. SlÀpper de inte in vatten dÀr?
Har badat med min och dÄ har det inte varit nÄgra problem gÀllande vatten. Men samtidigt sÄ befann jag mig pÄ kanske 1m djup :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
InstÀmmer med den krÀmvita. X:et verkar smÀlta in mer i den tavlan. Den gröna sabbas dÀremot. BÀttre urverk och att den finns tillgÀnglig som ny Àr vÀl faktorer som gör att den nya Alpinisten kommer att sÀlja. De gamla Àr keepers.
Det befarade X:et! :O Och datumbubblan, men den stör inte sÄ mycket. Har dessutom koppling till alpinisthistoriken. Den gröna Àr det inget fel pÄ, men behÄller nog min 017 :)

För mig Àr den krÀmfÀrgade en klar vinnare. Ska bli intressant att se fler bilder och kanske rörliga bilder?
KrÀmisen Àr ok!
 
Topp