• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

wanstahl

Cartier
017an nosade ett tag pÄ 6-7kkr. Mer Àn sÄ tror jag inte de lÀr kosta pÄ andrahandsmarknaden.
Jo, den hade vÀll en galen period dÀr kring 2017 och framÄt?

Jag tÀnkte att den kanske snarare gÄr ner, 017:an, pÄ andrahandsmarknaden. Men som det lÄter Àr ju folk mer intresserade av gamla modellen Àn nya sÄ den kanske behÄller sig rÀtt stadig pÄ nuvarande nivÄ? :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jo, den hade vÀll en galen period dÀr kring 2017 och framÄt?

Jag tÀnkte att den kanske snarare gÄr ner, 017:an, pÄ andrahandsmarknaden. Men som det lÄter Àr ju folk mer intresserade av gamla modellen Àn nya sÄ den kanske behÄller sig rÀtt stadig pÄ nuvarande nivÄ? :)
Nej, 2017 gick det att fÄ de för ca 3-3.5kr, kolla gamla annonser. Peaken var för nÄgon mÄnad sedan.

Om den stiger eller sjunker i vÀrde spelar vÀl inte sÄ stor roll i detta fall. Man bör njuta av klockan istÀllet för att tÀnka vÀrdet pÄ en klocka i denna prisklass. Den lÀr ju max gÄ upp eller ner 1-2 kkr. Det Àr inte sÄ att vi snackar Rolex spÄrtstÄl. :D
 

wanstahl

Cartier
Nej, 2017 gick det att fÄ de för ca 3-3.5kr, kolla gamla annonser. Peaken var för nÄgon mÄnad sedan.

Om den stiger eller sjunker i vÀrde spelar vÀl inte sÄ stor roll i detta fall. Man bör njuta av klockan istÀllet för att tÀnka vÀrdet pÄ en klocka i denna prisklass. Den lÀr ju max gÄ upp eller ner 1-2 kkr. Det Àr inte sÄ att vi snackar Rolex spÄrtstÄl. :D
Helt riktigt!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Kör Alpinist-fredag :D

IMG_20200110_071504.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor

Pastorn

Cartier
Ena sidan skriver klockan Ă€r 40mm och den andra 39mm. Är verkligen den nya alpinisten större Ă€n den gamla som Ă€r pĂ„ 38mm?

Skulle pÄstÄ att bÄde 38 och 40 Àr fel och att den Àr och alltid varit 39,5mm och mÀter jag pÄ min sÄ fÄr jag den till 39,5 men dÄ tavlan Àr rÀtt liten sÄ bÀrs den nog som en 37-38mm klocka. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Skulle pÄstÄ att bÄde 38 och 40 Àr fel och att den Àr och alltid varit 39,5mm och mÀter jag pÄ min sÄ fÄr jag den till 39,5 men dÄ tavlan Àr rÀtt liten sÄ bÀrs den nog som en 37-38mm klocka. :)
Tyckte att alpinisten var större Àn Sarb033an! Men skumt att mÄnga inklusive mig fÄtt för sig alpinisten Àr 38 mm.
 

Pastorn

Cartier
Har med lÀst 38mm pÄ mÄnga stÀllen men vet inte varifrÄn den kommer. Men som sagt Àr tavlan större pÄ sarb:n sÄ den upplevs större men caset Àr nÀttare bÄde diametern och lug-to-lug.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Intressant att se hur lÀdret Àr pÄ 121:an om man betÀnker vilket tortyrredskap det gamla var. En recension om spb119 beskriver att lÀdret till den kÀnns bra. Hur Àr dÄ 121:ans? :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Har ganska lÀnge funderat pÄ att komplettera samlingen med en sk. "Red Alpinist" (SCVF007). Det har aldrig blivit av dock och dÄ fick jag syn pÄ sbdc093:an.
Tycker att seiko sabbat sin nya Alpinist-lineup med sin kvalitetsstÀmpel- ni vet det dÀr x:et...
Dock menar jag att det förhatliga x:et försvinner i sbdc093:an :)
NÄgra snabba ofokuserade bilder sÄhÀr pÄ fredagen:
IMG_20200117_220607.jpg

IMG_20200117_220620.jpg

IMG_20200117_220547.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
NĂ„got felinriktad kompassring? Check
IMG_20200117_221215.jpg

Glas i case back?! Check
Plast kvar.
IMG_20200117_221255.jpg

Rotorn lÄter som en hamster i sitt hjul? Check:D
Bra fÄngat! LÀcker Àr den, passar nog pÄ band i mÄnga olika fÀrger. Grön eller blÄ lume?
Dock förbaskad dÄligt av Seiko att kompassriktningarna inte linjerar. Samma problem med deras tidigare modeller.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tackar! KĂ€nns initialt mycket bra.
Lume... ska inte snuva er pÄ lume shot, det kommer:D
Kompassringen: visst Àr det dÄligt att de inte fixar det men finns för mycket att glÀdjas Ät för att det ska störa. SÀrskilt eftersom, som du nÀmner, att man Àr van frÄn tidigare.
 
Senast Àndrad:
Topp