• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Bergets

Panerai
Ser ju jÀttebra ut! :) Passar perfekt!
Tack, jag Àr jÀttenöjd med klockan

Funderar pÄ den nya svarta alpinisten pÄ lÀnk. Ni som har en fÄr gÀrna skriva vad ni tycker om den :)

som jag skrev sÄ Àr jag jÀttenöjd Àn sÄ lÀnge, jag gillar datumförstoraren och Prospex loggan Àr inte sÄ inovasiv som jag först trodde den skulle vara, man tÀnker inte pÄ den alls.


jag köpte klockan i Tisdags och synkade den dÄ med min Gwg-1000 mudmaster, Àn sÄ lÀnge gÄr den pÄ +-0 vilket kÀnns lite sjukt.
Jag laddade ner applen Toolwatch pÄ ios för att kolla tidavvikelsen med den, Äterkommer med resultat.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack, jag Àr jÀttenöjd med klockan



som jag skrev sÄ Àr jag jÀttenöjd Àn sÄ lÀnge, jag gillar datumförstoraren och Prospex loggan Àr inte sÄ inovasiv som jag först trodde den skulle vara, man tÀnker inte pÄ den alls.


jag köpte klockan i Tisdags och synkade den dÄ med min Gwg-1000 mudmaster, Àn sÄ lÀnge gÄr den pÄ +-0 vilket kÀnns lite sjukt.
Jag laddade ner applen Toolwatch pÄ ios för att kolla tidavvikelsen med den, Äterkommer med resultat.
Grymt! Jag bestÀllde en nÀr jag fick ett bra pris pÄ den :)
Blir studentpresent till mig sjÀlv :) Blev 1,5 mÄnad innan för jag kunde inte hÄlla mig nÀr jag fick priset... ;)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Grymt! Jag bestÀllde en nÀr jag fick ett bra pris pÄ den :)
Blir studentpresent till mig sjÀlv :) Blev 1,5 mÄnad innan för jag kunde inte hÄlla mig nÀr jag fick priset... ;)

Äsch, 1.5 mĂ„nader innan bemĂ€rkelsedagen Ă€r ju inte sĂ„ illa. SjĂ€lv sĂ„ köpte jag mig en 40-Ă„rspresent Ă„tta Ă„r innan bemĂ€rkelsedagen :angel:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Äsch, 1.5 mĂ„nader innan bemĂ€rkelsedagen Ă€r ju inte sĂ„ illa. SjĂ€lv sĂ„ köpte jag mig en 40-Ă„rspresent Ă„tta Ă„r innan bemĂ€rkelsedagen :angel:
Haha! Köpte min 18-Ärsklocka i Juni, jag fyller Är i Augusti. Det gÄr liksom inte att vÀnta ;)
Men Ätta Är Àr ju rejÀlt! :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
FÄr se om jag har kvar den tills jag fyller fyrtio bara, jag som trodde jag var klar med klockeriet för tvÄ Är sedan nÀr jag hade en vintage och Omega samt en SKX :bag:
SvÄrt att bryta sig loss frÄn flippardjÀvulen nÀr han vÀl Àr i skallen... det vet jag mycket vÀl om ;)
Har som tur Àr saktat ner med flippandet sjÀlv i Är. Hoppas det hÄller!

MÄlet Àr att bara köpa keepers. Visst, Àr nÄgon klocka skitdÄlig nÀr den dyker upp sÄ sÀljer jag ju den, men meningen Àr att det inte ska ske frÄn första början.

Tror jag kommer behÄlla Seikon. Har ocksÄ mÀrkt att man mycket mer gÀrna behÄller en klocka om man förknippar den med nÄgot, i detta fall studenten, med min Tudor var det 18-Ärsdagen. Klockor man bara köper för att "varför inte?" brukar jag tyvÀrr flippa nÄgra mÄnader senare...
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
SvÄrt att bryta sig loss frÄn flippardjÀvulen nÀr han vÀl Àr i skallen... det vet jag mycket vÀl om ;)
Har som tur Àr saktat ner med flippandet sjÀlv i Är. Hoppas det hÄller!

MÄlet Àr att bara köpa keepers. Visst, Àr nÄgon klocka skitdÄlig nÀr den dyker upp sÄ sÀljer jag ju den, men meningen Àr att det inte ska ske frÄn första början.

Tror jag kommer behÄlla Seikon. Har ocksÄ mÀrkt att man mycket mer gÀrna behÄller en klocka om man förknippar den med nÄgot, i detta fall studenten, med min Tudor var det 18-Ärsdagen. Klockor man bara köper för att "varför inte?" brukar jag tyvÀrr flippa nÄgra mÄnader senare...

Nu nÀr jag har köpt min "graal" sÄ genomgÄr min klocklÄda en stalinistiskutrensing. Ingen klocka Àr sÀker, förutom Alpinisten. För den Àr sÄ jÀdra bra :D
 

Bergets

Panerai
Jag har förvisso bara mÀtt i tvÄ dagar men Àn sÄ lÀnge presterar den nya alpinisten bÀttre Àn förvÀntat :eek:

D92287E5-69AF-498B-BFC8-4134C87768A6.png
 

Ostberg

Omega
God dag pÄ er!
Efter nÄgra dagar med Alpinisten har den hamnat pÄ ett bond nato i vÀntan pÄ lÀder och ev. ett gröngult MN band.

Min klocka gÄr ganska annorlunda under dag och natt men nettar ut pÄ trevliga 1.8 s/dag.
Har nÄgon mer mÀtt upp hur mycket era 6r15 verk varierar med position och mÀngden rörelse?
20200503_114938.jpg
Screenshot_20200503-115303_WatchCheck.jpg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
JÀklar vad bra den Àr alltsÄ :)
Har just införskaffat denna - sjukt bra. En frÄga - om man lÀser andra forum (Wtchuseek typ) verkar alla köpa nya lÀnkar till denna. Vad Àr det för fel pÄ den som levereras? Den Àr vÀl jÀttebra som jag ser det eller missar jag nÄgot?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har just införskaffat denna - sjukt bra. En frÄga - om man lÀser andra forum (Wtchuseek typ) verkar alla köpa nya lÀnkar till denna. Vad Àr det för fel pÄ den som levereras? Den Àr vÀl jÀttebra som jag ser det eller missar jag nÄgot?
Vissa gillar inte lÄset tror jag. Gillar du lÄset eller har inga problem med det sÄ behöver du vÀl inte byta lÀnk.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har börjat anvÀnda alpinisten sÄ smÄtt. Jag sÀger: hm. TidshÄllningen. Jag mÄste haft otur. Min första SARB017 saktade sig 20 sek. Fick den ruckad hos urmakare, fortade sig 20. Fick den ruckad igen och dÄ fick den helt ok, lite plus. Men sÄlde. Andra minns jag inte. Hade den inte sÄ lÀnge.

Nu till min tredje, och sista. Keepern. Den verkar tyvĂ€rr ocksĂ„ sakta sig. Jag sĂ€ger: hellre +20 spd Ă€n -5 spd. SĂ„ mycket enklare att justera. ;) Är som sagt först nu jag börjat anvĂ€nda den. Har burit den nĂ„gra timmar hemma men mest vridit upp den i klocklĂ„dan nĂ„gra gĂ„nger. MĂ€rkt att den saktat sig en del. StĂ€llde den nu imorse/förmiddags. Nu saktar den sig redan 2,5 sek. Kanske gĂ„r att rucka? FĂ„r prova en stund till.

Bild för likes. :)
1BDC6CB4-D54B-4147-ABB9-705771908D03.jpeg
 

Jonvafan

Omega
Har börjat anvÀnda alpinisten sÄ smÄtt. Jag sÀger: hm. TidshÄllningen. Jag mÄste haft otur. Min första SARB017 saktade sig 20 sek. Fick den ruckad hos urmakare, fortade sig 20. Fick den ruckad igen och dÄ fick den helt ok, lite plus. Men sÄlde. Andra minns jag inte. Hade den inte sÄ lÀnge.

Nu till min tredje, och sista. Keepern. Den verkar tyvĂ€rr ocksĂ„ sakta sig. Jag sĂ€ger: hellre +20 spd Ă€n -5 spd. SĂ„ mycket enklare att justera. ;) Är som sagt först nu jag börjat anvĂ€nda den. Har burit den nĂ„gra timmar hemma men mest vridit upp den i klocklĂ„dan nĂ„gra gĂ„nger. MĂ€rkt att den saktat sig en del. StĂ€llde den nu imorse/förmiddags. Nu saktar den sig redan 2,5 sek. Kanske gĂ„r att rucka? FĂ„r prova en stund till.

Bild för likes. :)
1BDC6CB4-D54B-4147-ABB9-705771908D03.jpeg
Köpte min frÄn Japan pÄ ebay för tre Är sedan som min första icke quartz. Den gick ganska dÄligt. Just inom Seikos tollerans sÄ jag tog den till en oberoende urmakare för ruckning och fick tillbaka den nÄgot sÀmre. Har för mig att det var frÄn +24 till typ +30 och de sa aldrig att ruckningen inte hade burit frukt utanttog bara betalt sÄ jag gÄr aldrig tillbaka dit.
Gick till en AD som sa att den verkar gÄ bra men att den behöver ruckas. Efter det gick den bra periodvis (inte lika bra som din) men har saktat sig mer och mer hela tiden och nu tappar den 2 minuter. Har ÀndÄ anvÀnt den över arbetsdagen innan jag blev förÀldraledig.
köpte Àven en Sarb035 hÀr pÄ forumet som bÄde jag och sambon har brukat anvÀnda. Den har numera fÄtt lika dÄlig gÄng som Alpinisten men har aldrig varit med den till urmakare sÄ vet inte om det rÀcker med ruckning. Sambon medger att hon har tappat den i golvet ett par gÄnger.
Kort sagt sÄ skulle jag vara jÀkligt glad om jag hade din gÄngavvikelse pÄ mina 6r15 :)
Den andra funderingen jag fÄr Àr om jag kanske borde ha hÄlla mig till quartz.
 

RĂ€serRaffe

Omega
2-Faktor
Har börjat anvÀnda alpinisten sÄ smÄtt. Jag sÀger: hm. TidshÄllningen. Jag mÄste haft otur. Min första SARB017 saktade sig 20 sek. Fick den ruckad hos urmakare, fortade sig 20. Fick den ruckad igen och dÄ fick den helt ok, lite plus. Men sÄlde. Andra minns jag inte. Hade den inte sÄ lÀnge.

Nu till min tredje, och sista. Keepern. Den verkar tyvĂ€rr ocksĂ„ sakta sig. Jag sĂ€ger: hellre +20 spd Ă€n -5 spd. SĂ„ mycket enklare att justera. ;) Är som sagt först nu jag börjat anvĂ€nda den. Har burit den nĂ„gra timmar hemma men mest vridit upp den i klocklĂ„dan nĂ„gra gĂ„nger. MĂ€rkt att den saktat sig en del. StĂ€llde den nu imorse/förmiddags. Nu saktar den sig redan 2,5 sek. Kanske gĂ„r att rucka? FĂ„r prova en stund till.

Bild för likes. :)
1BDC6CB4-D54B-4147-ABB9-705771908D03.jpeg

Klockrena fÀrger pÄ natot till denna, Kan du tipsa om var jag hittar den?
 

GĂ€spande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har haft ett antal 6r15 och alla har hÄllit sig nÀra grÀnserna för vad det verket ska klara. Har ruckat nÄgon en gÄng men mÀrkte inte av nÄgon större skillnad i precision, trÄkigt nog.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte min frÄn Japan pÄ ebay för tre Är sedan som min första icke quartz. Den gick ganska dÄligt. Just inom Seikos tollerans sÄ jag tog den till en oberoende urmakare för ruckning och fick tillbaka den nÄgot sÀmre. Har för mig att det var frÄn +24 till typ +30 och de sa aldrig att ruckningen inte hade burit frukt utanttog bara betalt sÄ jag gÄr aldrig tillbaka dit.
Gick till en AD som sa att den verkar gÄ bra men att den behöver ruckas. Efter det gick den bra periodvis (inte lika bra som din) men har saktat sig mer och mer hela tiden och nu tappar den 2 minuter. Har ÀndÄ anvÀnt den över arbetsdagen innan jag blev förÀldraledig.
köpte Àven en Sarb035 hÀr pÄ forumet som bÄde jag och sambon har brukat anvÀnda. Den har numera fÄtt lika dÄlig gÄng som Alpinisten men har aldrig varit med den till urmakare sÄ vet inte om det rÀcker med ruckning. Sambon medger att hon har tappat den i golvet ett par gÄnger.
Kort sagt sÄ skulle jag vara jÀkligt glad om jag hade din gÄngavvikelse pÄ mina 6r15 :)
Den andra funderingen jag fÄr Àr om jag kanske borde ha hÄlla mig till quartz.
TrÄkiga erfarenheter! Jag har haft tre Sarb033 och de har alla gÄtt inom COSC. Kanske haft otur med alpinisterna. FÄr se om det Àr vÀrt att rucka. Just nÀr de saktar sig tycker jag Àr lite mer irriterande.

Quartz eller mekanisk Àr ju lite av en frÄga om preferens. Jag tycker sjÀlva klockan Àr viktigare, helhetsintrycket och kvalitetskÀnslan. Jag tycker ofta det Àr roligare med mekaniskt, just att den ska vridas upp, att visarna sveper och sÄ. Men gÄngavvikelserna Àr inte roliga om man som jag vill att klockan ska gÄ precis rÀtt.

Man kanske borde satsa pÄ en riktigt fin Grand Seiko quartz, dÀr snackar vi grym kvalitet och finish i ett quartzur.
 
Topp