• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

RĂ€serRaffe

Omega
2-Faktor
DSC_2197.jpg
Ett vaderat band i vintagestil frÄn Watchgecko. Satte upp lite hemmastudio för att roa mig i isoleringen. Blev nöjd med bilden, detta Àr inte en klocka man sÀljer!
Detta band Àr ju för jÀkla snyggt, vad heter fÀrgen?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
BestÀlld, fÄr se nÀr det kommer. Vad Àr historien med namnet James Bond pÄ bandet?
Sean ”The Man” Connery hade ett nato-liknande nylonband i rollen som James Bond i Goldfinger. Bandet sĂ„g ut som detta men var egentligen inget nato, skillnaden Ă€r bl a avsaknad av ringar. Natobanden kom först pĂ„ 70-talet.

Connery hade för övrigt Rolex Submariner i alla sina filmer. I böckerna stÄr det att Bond har Rolex, men inte exakt vilket modell. Ian Fleming sjÀlv var kÀnd för att alltid bÀra Explorer (ref 1016 kanske?).

582B7B44-0CFF-48FE-8DD1-3A2F6E0901A6.png
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Storleken pÄ Alpinisterna ligger i sweet spot segmentet. Tycker det ser riktigt bra ut. Har sjÀlv 18,5cm och tycker den sitter som en smÀck.
IMG_20180825_111652.jpg

Jag tycker den kÀnns sÄ liten, lÀngesedan jag bar nÄgot under 43mm :angel:
IMG_3215.JPG

Hur stor handled har du? Har sjÀlv 18cm och undrar hur det hade funkat.

jag har 17.5mm, jag tycker at alpinisten kÀnns jÀtteliten, men Ät andra sidan sÄ har jag burit min Gwg-1000 mudmaster i tvÄ veckor som Àr gigantisk, sÄ det kan ju vara dÀrför?

IMG_3230.JPG

Sitter precis som en sÄn klocka ska göra tycker jag att det ser ut som. Riktigt tjusigt! :)
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Sean ”The Man” Connery hade ett nato-liknande nylonband i rollen som James Bond i Goldfinger. Bandet sĂ„g ut som detta men var egentligen inget nato, skillnaden Ă€r bl a avsaknad av ringar. Natobanden kom först pĂ„ 70-talet.

Connery hade för övrigt Rolex Submariner i alla sina filmer. I böckerna stÄr det att Bond har Rolex, men inte exakt vilket modell. Ian Fleming sjÀlv var kÀnd för att alltid bÀra Explorer (ref 1016 kanske?).

582B7B44-0CFF-48FE-8DD1-3A2F6E0901A6.png
Man mÄste Àlska storleken pÄ bandet sÄ bandstiften syns :D
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En sak som jag funderat pÄ; om jag köper en Rolex vet jag att den kan hÀnga med resten av livet. Delar finns och man kan alltid serva den. Nu kostar ju tex en Alpinist mindre Àn en tiondel, men hur lÀnge skulle man kunna hÄlla liv i denna om man bygger upp lite affektionsvÀrde? Om glaset gÄr sönder om 20 Är kanske det tar stopp, rasar lÀnken kanske inte nya delar finns osv...
image.jpg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
En sak som jag funderat pÄ; om jag köper en Rolex vet jag att den kan hÀnga med resten av livet. Delar finns och man kan alltid serva den. Nu kostar ju tex en Alpinist mindre Àn en tiondel, men hur lÀnge skulle man kunna hÄlla liv i denna om man bygger upp lite affektionsvÀrde? Om glaset gÄr sönder om 20 Är kanske det tar stopp, rasar lÀnken kanske inte nya delar finns osv...
image.jpg

Finns exempelvis glas fortfarande att köpa till Seikos quartzdykare frÄn 1980-talet. Iofs aftermarket, 6R35 verket ska ocksÄ gÄ och serva av en kvalificerad urmakare sÄ det borde rimligtvis gÄ att hÄlla Alpinisten vid liv sÄ lÀnge man Àr villig att betala servicekostnaderna.

Köpte sjÀlv en Rolex för nÄgra veckor sedan och inte anvÀnt min Alpinist sedan dess. FÄr ta och lÀgga undan den och se om suget Äterkommer :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
En sak som jag funderat pÄ; om jag köper en Rolex vet jag att den kan hÀnga med resten av livet. Delar finns och man kan alltid serva den. Nu kostar ju tex en Alpinist mindre Àn en tiondel, men hur lÀnge skulle man kunna hÄlla liv i denna om man bygger upp lite affektionsvÀrde? Om glaset gÄr sönder om 20 Är kanske det tar stopp, rasar lÀnken kanske inte nya delar finns osv...
image.jpg
Alpinisten Àr massproducerad, du lÀr om ca 20 Är utan tvekan hitta en donationsklocka, ifall aftermarketdelar ej gÄr att köp.
 

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Varenda gÄng jag tar pÄ mig den funderar jag en stund över vad jag har mina andra klockor för. SÄ bra Àr den.
IMG_20190913_083907.jpg
Det Àr den kÀnslan jag letar efter varje gÄng jag tar fram min. TyvÀrr kommer den inte lÀngre, den kÀnns för stor och tung, men jag kan inte göra mig av med den. Om den ÀndÄ varit 36mm och ett par mm tunnare, dÄ hade den suttit som en smÀck!
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
TrĂ„kigt att höra. Är fortfarande i sweetspot för min del- i alla fall diametern.
Det Àr den kÀnslan jag letar efter varje gÄng jag tar fram min. TyvÀrr kommer den inte lÀngre, den kÀnns för stor och tung, men jag kan inte göra mig av med den. Om den ÀndÄ varit 36mm och ett par mm tunnare, dÄ hade den suttit som en smÀck!
 

KPEI

Omega
2-Faktor
En sak som jag funderat pÄ; om jag köper en Rolex vet jag att den kan hÀnga med resten av livet. Delar finns och man kan alltid serva den. Nu kostar ju tex en Alpinist mindre Àn en tiondel, men hur lÀnge skulle man kunna hÄlla liv i denna om man bygger upp lite affektionsvÀrde? Om glaset gÄr sönder om 20 Är kanske det tar stopp, rasar lÀnken kanske inte nya delar finns osv...
image.jpg

Nya 6R35 Ă€r bara barnet Ă€nnu och kommer troligen finnas en LÅNG tid framöver i mĂ„nga modeller. 6R15 kom 2006 och 7S26 kom 1996 och det Ă€r inga som helst problem att fĂ„ tag i dessa. Bör inte vara det om 10 Ă„r heller. Ej heller nĂ„gra större problem att fĂ„ tag i Ă€nnu Ă€ldre Seiko-prylar. Nice aftermarket kommer existera ocksĂ„.

Glaset Àr inte nÄgot som kommer gÄ sönder i första taget.
 

Bergets

Panerai
En sak som jag funderat pÄ; om jag köper en Rolex vet jag att den kan hÀnga med resten av livet. Delar finns och man kan alltid serva den. Nu kostar ju tex en Alpinist mindre Àn en tiondel, men hur lÀnge skulle man kunna hÄlla liv i denna om man bygger upp lite affektionsvÀrde? Om glaset gÄr sönder om 20 Är kanske det tar stopp, rasar lÀnken kanske inte nya delar finns osv...
image.jpg

Det kommer inte vara nÄgra problem, Seikos urverk brukar hÀnga med hur lÀnge som helst och delar finns det gott om Är efter att de lÀmnat marknaden
 
Topp