• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Bergets

Panerai
Fortfarande riktigt nöjd :)
Funderar pÄ nÄgot snyggt lÀder :)
ja, jag har sett nÄgon bild dÀr den sitter pÄ svart lÀder, ser riktigt snyggt ut.
jag Àr ju helt inne pÄ lÀnk just nu, originallÀnken Àr ju ok, men fick hem en skx pÄ jubilee idag (första gÄngen jag testar en sÄdan) och Àr helt inne pÄ att skaffa en sÄdan till alpinisten med :)
 

JohanRe

Cartier
ja, jag har sett nÄgon bild dÀr den sitter pÄ svart lÀder, ser riktigt snyggt ut.
jag Àr ju helt inne pÄ lÀnk just nu, originallÀnken Àr ju ok, men fick hem en skx pÄ jubilee idag (första gÄngen jag testar en sÄdan) och Àr helt inne pÄ att skaffa en sÄdan till alpinisten med :)

Skulle tipsa om en beads of rice. Tror det kan bli riktigt stiligt, sÄ har du variationen med original lÀnken, BoR och jubilee.
 

Ostberg

Omega
Med ett par tunna bandstift sÄ gick det att krÀnga pÄ en victorinox-lÀnk pÄ Sarben :D tycker ÀndlÀnkarna passar bra ÀndÄ! :).
Klockan kÀnns ca 78ggr dressigare med lÀnk i mitt tycke.
 

Bilagor

  • 20200527_210742.jpg
    20200527_210742.jpg
    322.7 KB · Visningar: 10
  • 20200527_210733.jpg
    20200527_210733.jpg
    329.3 KB · Visningar: 10
  • 20200527_210719.jpg
    20200527_210719.jpg
    384.6 KB · Visningar: 10

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm, jo kanske lite sportig.. Men pÄ Nato kÀnns den lite mer ungdomlig och avslappnad ;)
Bild frÄn tidigare idag som jÀmförelse!
received_891908014657016.jpeg
Coolt med camo-nato! Det mÄste jag testa. Om/nÀr jag fÄr tillbaka alpinisten frÄn urmakaren. ;)

LÀmnade in den för ruckning för en dryg vecka sen. Den gick vara 5 spd fel, men tappade. Vill sÄ gÀrna att mina klockor ska forta sig lite. Vet att det Àr svÄrt med sÄ minimal justering, men hoppas hon lyckas! Och att det inte blir orimligt dyrt. Jag saknar den sÄ!
 

Ostberg

Omega
Coolt med camo-nato! Det mÄste jag testa. Om/nÀr jag fÄr tillbaka alpinisten frÄn urmakaren. ;)

LÀmnade in den för ruckning för en dryg vecka sen. Den gick vara 5 spd fel, men tappade. Vill sÄ gÀrna att mina klockor ska forta sig lite. Vet att det Àr svÄrt med sÄ minimal justering, men hoppas hon lyckas! Och att det inte blir orimligt dyrt. Jag saknar den sÄ!

Bör vÀl inte kosta sÄ mycket med en rucking av en Seiko :) Dock tycker jag 6r15 verket Àr riktigt kÀnsligt... Min gick perfekta 2spd fort första mÄnaden jag hade den. Sedan föll den ur trÀningsvÀskan 3-4 decimeter ner pÄ ett lite mjukt gympagolv. Nu gÄr den -15 spd =/

Haft lite liknande strul med en Sumo.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bör vÀl inte kosta sÄ mycket med en rucking av en Seiko :) Dock tycker jag 6r15 verket Àr riktigt kÀnsligt... Min gick perfekta 2spd fort första mÄnaden jag hade den. Sedan föll den ur trÀningsvÀskan 3-4 decimeter ner pÄ ett lite mjukt gympagolv. Nu gÄr den -15 spd =/

Haft lite liknande strul med en Sumo.
Tidigare gĂ„nger jag ruckat dĂ€r har de tagit 350 kr. Är det bra pris?

Jag pratade med henne efter 3-4 dagar, dÄ gick den +2 min/dag. Det Àr ju kÀnsligt att rucka ocksÄ. TÀnkte dÄ att jag kanske skulle accepterat -5 spd ... fÄr se vad det stannar pÄ.
 

Jonvafan

Omega
Bör vÀl inte kosta sÄ mycket med en rucking av en Seiko :) Dock tycker jag 6r15 verket Àr riktigt kÀnsligt... Min gick perfekta 2spd fort första mÄnaden jag hade den. Sedan föll den ur trÀningsvÀskan 3-4 decimeter ner pÄ ett lite mjukt gympagolv. Nu gÄr den -15 spd =/

Haft lite liknande strul med en Sumo.
Min erfarenhet sÀger tyvÀrr samma. BÄde jag och sambon har 6r15-klockor och just nu tappar bÄda minuter. Hennes hade tydligen fÄtt nÄgra smÀllar som att katten knuffat ner klockan frÄn nattduksbordet till exempel. Vet inte vad som har hÀnt med min men har kanske fÄtt nÄgon smÀll den ocksÄ. Min Alpinist var just inom spec frÄn början det vill sÀga typ +24/25. Ruckning hjÀlpte den tyvÀrr inte heller.
Kort sagt sÄ Àr min erfarenhet av 6r15 kÀnsliga och taskig tidhÄllning.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min erfarenhet sÀger tyvÀrr samma. BÄde jag och sambon har 6r15-klockor och just nu tappar bÄda minuter. Hennes hade tydligen fÄtt nÄgra smÀllar som att katten knuffat ner klockan frÄn nattduksbordet till exempel. Vet inte vad som har hÀnt med min men har kanske fÄtt nÄgon smÀll den ocksÄ. Min Alpinist var just inom spec frÄn början det vill sÀga typ +24/25. Ruckning hjÀlpte den tyvÀrr inte heller.
Kort sagt sÄ Àr min erfarenhet av 6r15 kÀnsliga och taskig tidhÄllning.
TrĂ„kigt att höra. Har ni kollat med en urmakare om det kanske finns nĂ„got att göra? Kanske gĂ„r det att byta nĂ„got – eller allt.
 

Ostberg

Omega
Min erfarenhet sÀger tyvÀrr samma. BÄde jag och sambon har 6r15-klockor och just nu tappar bÄda minuter. Hennes hade tydligen fÄtt nÄgra smÀllar som att katten knuffat ner klockan frÄn nattduksbordet till exempel. Vet inte vad som har hÀnt med min men har kanske fÄtt nÄgon smÀll den ocksÄ. Min Alpinist var just inom spec frÄn början det vill sÀga typ +24/25. Ruckning hjÀlpte den tyvÀrr inte heller.
Kort sagt sÄ Àr min erfarenhet av 6r15 kÀnsliga och taskig tidhÄllning.

Jo, jag tycker det Àr konstigt att den Àr sÄ kÀnslig jÀmfört med exempelvis 4r36 som kÀnns vÀldigt tuff och hÄllbar.

TrĂ„kigt att höra. Har ni kollat med en urmakare om det kanske finns nĂ„got att göra? Kanske gĂ„r det att byta nĂ„got – eller allt.

Byta delar brukar inte vara sÄ kostnadseffektivt pÄ sÄ pass billiga verk. DÀremot sÄ kan man sÄklart byta hela urverket men Àven det Àr en ganska dyr kostnad jÀmfört med klockans vÀrde... Sen om man anvÀnder klockan eller har katt (!) sÄ finns ju risken att samma sak hÀnder igen sÄ fort klockan fÄr en mindre smÀll... =/
Jag har funderingar pÄ att köra klockan sÄ lÀnge den hÄller tiden hjÀlpligt och sedan byta till ett 4r36 :eek:
 

Jonvafan

Omega
Jo, jag tycker det Àr konstigt att den Àr sÄ kÀnslig jÀmfört med exempelvis 4r36 som kÀnns vÀldigt tuff och hÄllbar.



Byta delar brukar inte vara sÄ kostnadseffektivt pÄ sÄ pass billiga verk. DÀremot sÄ kan man sÄklart byta hela urverket men Àven det Àr en ganska dyr kostnad jÀmfört med klockans vÀrde... Sen om man anvÀnder klockan eller har katt (!) sÄ finns ju risken att samma sak hÀnder igen sÄ fort klockan fÄr en mindre smÀll... =/
Jag har funderingar pÄ att köra klockan sÄ lÀnge den hÄller tiden hjÀlpligt och sedan byta till ett 4r36 :eek:
Precis, har aldrig haft problem med 7s26 vilket Ă€r vĂ€l vad 4r36 Ă€r baserat pĂ„. Jag ska nog kosta pĂ„ service pĂ„ Alpinisten. 2-3000 sĂ€ger urmakaren. Är sĂ„ förtjust i den sĂ„ det fĂ„r den vara vĂ€rd. Sedan fĂ„r jag sköta den som en grand complications eller liknande. :p
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Oh, yeah!

Precis hÀmtat ut min Alpinist frÄn lokala urmakaren. Jag bad dem försöka rucka den lite. Kan ha varit dumt. Den gick ju ÀndÄ -5 spd. Men jag gillar nÀr de fortar sig lite ... först fick de den till +120 spd. Nu Àr den nere pÄ +38 spd, men jag tog den ÀndÄ. Ska se om det blir samma hemma som i deras winder. Annars lÀmnar jag in den igen. Men jag saknade den sÄ!

00927753-EC17-4C4F-8861-D396DFFC6C91.jpeg
 

Ostberg

Omega
Oh, yeah!

Precis hÀmtat ut min Alpinist frÄn lokala urmakaren. Jag bad dem försöka rucka den lite. Kan ha varit dumt. Den gick ju ÀndÄ -5 spd. Men jag gillar nÀr de fortar sig lite ... först fick de den till +120 spd. Nu Àr den nere pÄ +38 spd, men jag tog den ÀndÄ. Ska se om det blir samma hemma som i deras winder. Annars lÀmnar jag in den igen. Men jag saknade den sÄ!

00927753-EC17-4C4F-8861-D396DFFC6C91.jpeg

Gör som mig och tappa den frÄn lÄg höjd i en padelhall! Fick som tidigare nÀmts min att sakta in 20spd! DÄ Àr du nÀstan spot on ;)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Du fÄr kolla om du kan fÄ ner den lite genom att testa att lÀgga den i olika positioner pÄ natten. Förhoppningsvis hittar du ett lÀge som fÄr den att sacka.
Oh, yeah!

Precis hÀmtat ut min Alpinist frÄn lokala urmakaren. Jag bad dem försöka rucka den lite. Kan ha varit dumt. Den gick ju ÀndÄ -5 spd. Men jag gillar nÀr de fortar sig lite ... först fick de den till +120 spd. Nu Àr den nere pÄ +38 spd, men jag tog den ÀndÄ. Ska se om det blir samma hemma som i deras winder. Annars lÀmnar jag in den igen. Men jag saknade den sÄ!

00927753-EC17-4C4F-8861-D396DFFC6C91.jpeg
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tror att runt 300kr Àr ganska vanligt för en sÄdan ruckning.
Mun uris menade att det Àr ruskigt svÄrt att fÄ seikos lite billigare urverk att gÄ riktigt bra, i samband med att jag lÀmnade in en Alpinist. Han fick den dock att gÄ typ +2-3 spd. Han var inte nöjd men det var jag :)
Bör vÀl inte kosta sÄ mycket med en rucking av en Seiko :) Dock tycker jag 6r15 verket Àr riktigt kÀnsligt... Min gick perfekta 2spd fort första mÄnaden jag hade den. Sedan föll den ur trÀningsvÀskan 3-4 decimeter ner pÄ ett lite mjukt gympagolv. Nu gÄr den -15 spd =/

Haft lite liknande strul med en Sumo.

Tidigare gĂ„nger jag ruckat dĂ€r har de tagit 350 kr. Är det bra pris?

Jag pratade med henne efter 3-4 dagar, dÄ gick den +2 min/dag. Det Àr ju kÀnsligt att rucka ocksÄ. TÀnkte dÄ att jag kanske skulle accepterat -5 spd ... fÄr se vad det stannar pÄ.

Min erfarenhet sÀger tyvÀrr samma. BÄde jag och sambon har 6r15-klockor och just nu tappar bÄda minuter. Hennes hade tydligen fÄtt nÄgra smÀllar som att katten knuffat ner klockan frÄn nattduksbordet till exempel. Vet inte vad som har hÀnt med min men har kanske fÄtt nÄgon smÀll den ocksÄ. Min Alpinist var just inom spec frÄn början det vill sÀga typ +24/25. Ruckning hjÀlpte den tyvÀrr inte heller.
Kort sagt sÄ Àr min erfarenhet av 6r15 kÀnsliga och taskig tidhÄllning.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du fÄr kolla om du kan fÄ ner den lite genom att testa att lÀgga den i olika positioner pÄ natten. Förhoppningsvis hittar du ett lÀge som fÄr den att sacka.
Det hÀr Àr det vÀrsta med mekaniska ur! Annars Àr de mysiga och trevliga pÄ alla sÀtt. Att dra upp en klocka och se visaren ticka flera steg per sekund osv ... men det hÀr med gÄngavvikelse kan jag bli knÀpp pÄ!
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Hur lirar det med "diashock" egentligen?
Bör vÀl inte kosta sÄ mycket med en rucking av en Seiko :) Dock tycker jag 6r15 verket Àr riktigt kÀnsligt... Min gick perfekta 2spd fort första mÄnaden jag hade den. Sedan föll den ur trÀningsvÀskan 3-4 decimeter ner pÄ ett lite mjukt gympagolv. Nu gÄr den -15 spd =/

Haft lite liknande strul med en Sumo.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
FörstÄr hur du kÀnner. Jag lyckas dock sÀlla bÀra samma klocka sÄ lÀnge att det blir ett problem. Detta trots Alpinistens oövertrÀffbarhet, om nu oövertrÀffbarhet Àr ett riktigt ord? :D
Det hÀr Àr det vÀrsta med mekaniska ur! Annars Àr de mysiga och trevliga pÄ alla sÀtt. Att dra upp en klocka och se visaren ticka flera steg per sekund osv ... men det hÀr med gÄngavvikelse kan jag bli knÀpp pÄ!
 

Jonvafan

Omega
Tror att runt 300kr Àr ganska vanligt för en sÄdan ruckning.
Mun uris menade att det Àr ruskigt svÄrt att fÄ seikos lite billigare urverk att gÄ riktigt bra, i samband med att jag lÀmnade in en Alpinist. Han fick den dock att gÄ typ +2-3 spd. Han var inte nöjd men det var jag :)
Somliga har tur :) dock som sagt aldrig nÄgra problem med Seikos Ànnu billigare urverk.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Oh, yeah!

Precis hÀmtat ut min Alpinist frÄn lokala urmakaren. Jag bad dem försöka rucka den lite. Kan ha varit dumt. Den gick ju ÀndÄ -5 spd. Men jag gillar nÀr de fortar sig lite ... först fick de den till +120 spd. Nu Àr den nere pÄ +38 spd, men jag tog den ÀndÄ. Ska se om det blir samma hemma som i deras winder. Annars lÀmnar jag in den igen. Men jag saknade den sÄ!

00927753-EC17-4C4F-8861-D396DFFC6C91.jpeg
Varför vill du att den ska hellre gÄ för snabb Àn sakta? Jag hade föredragit alla dagar i veckan -5 sek/dygn Àn +38 sek/dygn.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
BÀttre att vara tidig Àn att komma försent. Har man samma klocka över tid sÄ kan - 5spd resultera i minuter.
Det Àr bara att stÀlla tiden 1-2 minuter före, sen Àr det klart. En gÄng per nÄgon vecka kan man göra samma sak igen, det gjorde jag nÀr jag var OWG i ett par mÄnader.
Men med -5 sek/dygn tar det 12 dagar innan klockan gÄr en minut sent. PÄ samma antal dagar, dvs 12 dagar sÄ Àr du uppe i 7.6 minuter för tidig om klockan gÄr +38 sek/dygn.
 
Topp