• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Varför vill du att den ska hellre gÄ för snabb Àn sakta? Jag hade föredragit alla dagar i veckan -5 sek/dygn Àn +38 sek/dygn.
Jag med! SÄ hÀr i efterhand. :( Jag borde lÄtit det bero ... men nu Àr det försent och jag mÄste försöka fÄ ordning pÄ den. Ska utvÀrdera nÄgra dagar och annars lÀmna in igen.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Om frÄgan var mer öppet riktad, Àr vÀl den generella tanken att det Àr bÀttre att klockan gÄr + istÀllet för - baserat pÄ att man dÄ enkelt kan "hacka" den tills tiden kommit ikapp. I detta fallet hade jag definitivt föredragit -5 Àn +38.
Varför vill du att den ska hellre gÄ för snabb Àn sakta? Jag hade föredragit alla dagar i veckan -5 sek/dygn Àn +38 sek/dygn.
 

Ostberg

Omega
Hur lirar det med "diashock" egentligen?
Haha jag vet inte.. Fick höra av en urmakare i Malmö att balansen pÄ 6r15 ofta blev skadad och behövde bytas. Skulle gÄ pÄ runt 1000kr för Sumon jag hade. Men han preciserade inte vad som brukade skadas! Kanske nÄgon annan del Àn juvelen? (som vÀl ska skyddas av diashock)
 

Jonvafan

Omega
Du fÄr gÀrna uppdatera i trÄden, blir intressant att följa. :D
SjÀlv har jag alltid varit nöjd med urverken i mina alpinister.
Din gamla 035 som min sambo (och jag) burit har gÄtt Ät samma hÄll. Tappar nu 90 sekunder dagligen. Hon bÀr bara pÄ jobbet och jag bÀr dem lÀngre perioder, ibland sitter den pÄ i nÄgon mÄnad i stöten men byts ut mot gshock vid trÀning garage--eller husarbeten. En vÀrsting för urverket tror jag Àr cykelpendling faktiskt. Det Àr riktigt skakigt i styret bitvis. Cyklar dock bara fina dagar :) Hur som helst tror jag inte att Alpinisten med flera 6r15 lever upp till sitt rykte om att vara robusta och tÄliga. Verkar inte vara nÄgot för den som bÀr klockan lÀngre perioder och har ett aktivt liv.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Är sĂ„ fallet fĂ„r aktiviteterna vara! :)
Din gamla 035 som min sambo (och jag) burit har gÄtt Ät samma hÄll. Tappar nu 90 sekunder dagligen. Hon bÀr bara pÄ jobbet och jag bÀr dem lÀngre perioder, ibland sitter den pÄ i nÄgon mÄnad i stöten men byts ut mot gshock vid trÀning garage--eller husarbeten. En vÀrsting för urverket tror jag Àr cykelpendling faktiskt. Det Àr riktigt skakigt i styret bitvis. Cyklar dock bara fina dagar :) Hur som helst tror jag inte att Alpinisten med flera 6r15 lever upp till sitt rykte om att vara robusta och tÄliga. Verkar inte vara nÄgot för den som bÀr klockan lÀngre perioder och har ett aktivt liv.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Din gamla 035 som min sambo (och jag) burit har gÄtt Ät samma hÄll. Tappar nu 90 sekunder dagligen. Hon bÀr bara pÄ jobbet och jag bÀr dem lÀngre perioder, ibland sitter den pÄ i nÄgon mÄnad i stöten men byts ut mot gshock vid trÀning garage--eller husarbeten. En vÀrsting för urverket tror jag Àr cykelpendling faktiskt. Det Àr riktigt skakigt i styret bitvis. Cyklar dock bara fina dagar :) Hur som helst tror jag inte att Alpinisten med flera 6r15 lever upp till sitt rykte om att vara robusta och tÄliga. Verkar inte vara nÄgot för den som bÀr klockan lÀngre perioder och har ett aktivt liv.
Jag minns att min gamla 035a gick riktigt bra faktiskt. Har du tappat den i marken? Annars testa vila klockan i ca en vecka för att sedan göra en ny mÀtning?
Automatiska klockor behöver likt allt annat vila, det har jag lÀrt mig av min Tudor Hydronaut som efter vila gÄr nÀstan pÄ pricken. Men efter ett par dagar runt handleden börjar den tappa 1-2 sekunder mer Àn vanligtvis.
 

Ghaith

Breitling
Vad ligger de i för pris nuförtiden? Vad kÀnns som ett rimligt pris? Har kollat lite pÄ chrono24 men det kÀnns som att de Àr lite överprisade :)
 

Jonvafan

Omega
Jag minns att min gamla 035a gick riktigt bra faktiskt. Har du tappat den i marken? Annars testa vila klockan i ca en vecka för att sedan göra en ny mÀtning?
Automatiska klockor behöver likt allt annat vila, det har jag lÀrt mig av min Tudor Hydronaut som efter vila gÄr nÀstan pÄ pricken. Men efter ett par dagar runt handleden börjar den tappa 1-2 sekunder mer Àn vanligtvis.
Jo den har Äkt i golvet vid nÄgot tillfÀlle. Mest sambon har anvÀnt den pÄ jobbet och hon har varit förÀldraledig sÄ den har vilat mycket. Ska gÄ förbi hos urmakaren vid tillfÀlle, kanske medllite tur gÄr det att fixa gÄngen med ruckning. Det handlar mer om 1-2 minuter pÄ den hÀr, ej sekunder :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu kör vi Alpinisten nÄgra dagar och ser hur det uppör sig! Har gott hopp om att den presterar bÀttre Àn +38 spd!
1C708F15-DD80-4205-B28B-0906A095EAC6.jpeg

Har tjuvkollat lite och burit den till och frÄn. Men ska mÀta lite mer exakt ett par dagar. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De verkar ha gÄtt för 4-5 000 senaste tiden pÄ köp och sÀlj - delen.
Gick en hÀromdagen som sÄldes apasnabbt!!

Var utsatt för 4500, riktigt bra pris för en i bra skick. Jag köpte min tredje ny frÄn Japan hÀrom mÄnaden, gick pÄ 6.000 nÄnting.
 

Bergets

Panerai
Àven jag köpte en 017 i december förra Äret för 6k, sÄlde den dock dagar senare för samma pris eftersom vi aldrig klickade.
numera har jag dock den nya, svarta alpinisten och Àr supernöjd

017 dyker Àven upp pÄ blocket och tradera med jÀmna mellanrum
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Àven jag köpte en 017 i december förra Äret för 6k, sÄlde den dock dagar senare för samma pris eftersom vi aldrig klickade.
numera har jag dock den nya, svarta alpinisten och Àr supernöjd

017 dyker Àven upp pÄ blocket och tradera med jÀmna mellanrum
Ja. Jag ville sÄ gÀrna ha en ny bara ... sen ser man att de gÄr hÀr ibland för 4-5 k, men i blandat skick sÄ att sÀga. Egentligen Àr den inte vÀrd sÄ mycket, "egentligen". Men den Àr förjÀvla hÀrligt alltsÄ!

De nya Àr snygga. Dock lite dyra. De ska ha 9298 kr pÄ Klockmaster! Finns billigare, jag vet, men ÀndÄ uppÄt 7,5-8 k. Typ dubbla SARB017 nÀr den fanns till ordinarie pris.
 

Bergets

Panerai
Ja. Jag ville sÄ gÀrna ha en ny bara ... sen ser man att de gÄr hÀr ibland för 4-5 k, men i blandat skick sÄ att sÀga. Egentligen Àr den inte vÀrd sÄ mycket, "egentligen". Men den Àr förjÀvla hÀrligt alltsÄ!

De nya Àr snygga. Dock lite dyra. De ska ha 9298 kr pÄ Klockmaster! Finns billigare, jag vet, men ÀndÄ uppÄt 7,5-8 k. Typ dubbla SARB017 nÀr den fanns till ordinarie pris.
9298 var lite vÀl dyrt kan jag ju tycka, jag betalade 6800kr för min svarta
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5272535
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5291453
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5291455
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5291454
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det Àr i och för sig 15 % rabatt just nu pÄ Klockmaster. Annars finns ju Klockmagasinet.se som har samma pris för alla varianter (8798) och erbjuder 20-25 % rabatt sÄ man hamnar pÄ ditt pris. Mer rimligt. VÀrt om det blir en keeper och man inte köper och sÀljer sÄ ofta. ;)
 

Bergets

Panerai
Det Àr i och för sig 15 % rabatt just nu pÄ Klockmaster. Annars finns ju Klockmagasinet.se som har samma pris för alla varianter (8798) och erbjuder 20-25 % rabatt sÄ man hamnar pÄ ditt pris. Mer rimligt. VÀrt om det blir en keeper och man inte köper och sÀljer sÄ ofta. ;)
sant
jag kan ju meddela att min gÄr ca -4sek per dygn ibland Ànnu bÀttre sÄ tidhÄllningen Àr det inget fel pÄ :)
jag tycker absolut att det Àr en keeper :)

EDIT:
det finns ju Àven en begagnad SPB123J1 pÄ forumet med TT Jubilee, riktigt fin kombo
https://klocksnack.se/threads/seiko-prospex-alpinist-spb123j1.132567/
 
Senast Àndrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Suck, Alpinisten har knappt fÄtt nÄgon handledtid pÄ över en mÄnad och nÀr jag tog pÄ den kÀnde jag inget speciellt :eek:
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
För mig Ă€r 017 en komplett klocka men jag tenderar mest att köra den pĂ„ hösten och vintern. Är nĂ„got med den djupgröna fĂ€rgen och tex. ett hĂ€rligt brunt lĂ€der som kĂ€nns rĂ€tt dĂ„.
Suck, Alpinisten har knappt fÄtt nÄgon handledtid pÄ över en mÄnad och nÀr jag tog pÄ den kÀnde jag inget speciellt :eek:
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor

Avvakta, Àr mitt rÄd!

Jag hade samma kÀnsla. SÄlde. Och Ängrade! Blev dyrt att köpa om (tvÄ gÄnger).

För mig Ă€r 017 en komplett klocka men jag tenderar mest att köra den pĂ„ hösten och vintern. Är nĂ„got med den djupgröna fĂ€rgen och tex. ett hĂ€rligt brunt lĂ€der som kĂ€nns rĂ€tt dĂ„.

Lutar Ät att jag lÄter den vila i nÄgon mÄnad sÄ fÄr jag se helt enkelt. HÄller pÄ att rensa klocklÄdan men jag har tidigare sagt till mig sjÀlv att inte sÀlja den. Blev dock besviken att den inte lÀngre vÀckte nÄgra kÀnslor :bawling:
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Bra dÀr. Inget överilat!
Lutar Ät att jag lÄter den vila i nÄgon mÄnad sÄ fÄr jag se helt enkelt. HÄller pÄ att rensa klocklÄdan men jag har tidigare sagt till mig sjÀlv att inte sÀlja den. Blev dock besviken att den inte lÀngre vÀckte nÄgra kÀnslor :bawling:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du fÄr gÀrna uppdatera i trÄden, blir intressant att följa. :D
SjÀlv har jag alltid varit nöjd med urverken i mina alpinister.
Jag hÄller pÄ att mÀta (amatörmÀssigt) med ca ett dygns mellanrum, dÄ klockan vrids upp fullt och stÀlls rÀtt mot en atomurssynkroniserad G-Shock. Varvar mellan att ha den i lÄda och att bÀra den.

TÀnkte redovisa imorgon kvÀll. :)
 
Topp