• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Jonvafan

Omega
Ja. Har lÀst lite nu och 222 var helt rÀtt. Ska försöka hitta en ÄterförsÀljare i nÀrheten (eller som inte tar 50-80 kr i frakt för en produkt som vÀger 20 g).
Loctite ska ju lÀggas pÄ sjÀlva gÀngan och sedan nÀr man skruvar Ät sÄ stelnar det nÀr den inte lÀngre fÄr kontakt med luften. Men det lÀr stÄ pÄ flaskan hur det ska göras. Lycka till med tokerierna :)
 

RĂ€serRaffe

Omega
2-Faktor
Loctite ska ju lÀggas pÄ sjÀlva gÀngan och sedan nÀr man skruvar Ät sÄ stelnar det nÀr den inte lÀngre fÄr kontakt med luften. Men det lÀr stÄ pÄ flaskan hur det ska göras. Lycka till med tokerierna :)
:D lufttomt skall det ju faktiskt vara, dÄ fÄr vi anvÀndning för vacuumpunpen iallafall samt ett negativt trycktest pÄ köpet. Och sÄ köpte Remofflan sin 4:e Alpinist.;)
 

Jonvafan

Omega
LĂ„ter riskfyllt detta.
NÀ men du. Det Àr ju inte en skruvkrona. Loctite Àr ett gÀnglim. Ute i friska luften ska det aldrig kunna hÀrda. Man applicerar det pÄ en skruvs gÀngor och först nÀr skruven skruvas in och Loctite inte lÀngre fÄr nÄgon luft sÄ kan det hÀrda. DÀrför kan det ju endast fungera pÄ en skruvkrona och det har du inte i det hÀr fallet. Hade du haft det sÄ var det ju heller inget problem frÄn första början för dÄ skulle kompassringen sitta stilla :D
Om inte nu Loctite 222 Àr speciellt och fungerar annorlunda men tror inte det.
 

RĂ€serRaffe

Omega
2-Faktor
NÀ men du. Det Àr ju inte en skruvkrona. Loctite Àr ett gÀnglim. Ute i friska luften ska det aldrig kunna hÀrda. Man applicerar det pÄ en skruvs gÀngor och först nÀr skruven skruvas in och Loctite inte lÀngre fÄr nÄgon luft sÄ kan det hÀrda. DÀrför kan det ju endast fungera pÄ en skruvkrona och det har du inte i det hÀr fallet. Hade du haft det sÄ var det ju heller inget problem frÄn första början för dÄ skulle kompassringen sitta stilla :D
Om inte nu Loctite 222 Àr speciellt och fungerar annorlunda men tror inte det.
DÄ Àr det sÀkrare att testa den beprövade tandtrÄden eller fixera kronan med nÄt annat litet som ger friktion mellan Kronan och boetten.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Köpte en original oysterlÀnk till min alpinist, men ska tillbaka till meshlÀnk. Jag undrar om nÄgon hÀr inne vill köpa lÀnken innan jag annonserar ut den? :)
LÀgg gÀrna upp bild pÄ den med mesh, tror inte jag sett de tidigare.
Vad Àr det för orginallÀnk du ska sÀlja?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
HĂ€r kommer en bild.
Ska sÀlja denna som finns i följande lÀnk:
https://www.seiyajapan.com/products/seiko-ss-bracelet-for-sarg005
15C0E99B-A682-43DF-AE8F-1CBCF4A51BCB.jpeg
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Det var lite dÀrför jag var inne pÄ nÄgot likt silikon. En liten klick av nÄgot kontaktlim borde vara tillrÀckligt för att hÄlla kronan pÄ plats men samtidigt tillrÀckligt skört för att kunna bryta och bli av med. TandtrÄden kÀnns fortfarande som ett rimligt alternativ.
NÀ men du. Det Àr ju inte en skruvkrona. Loctite Àr ett gÀnglim. Ute i friska luften ska det aldrig kunna hÀrda. Man applicerar det pÄ en skruvs gÀngor och först nÀr skruven skruvas in och Loctite inte lÀngre fÄr nÄgon luft sÄ kan det hÀrda. DÀrför kan det ju endast fungera pÄ en skruvkrona och det har du inte i det hÀr fallet. Hade du haft det sÄ var det ju heller inget problem frÄn första början för dÄ skulle kompassringen sitta stilla :D
Om inte nu Loctite 222 Àr speciellt och fungerar annorlunda men tror inte det.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det var lite dÀrför jag var inne pÄ nÄgot likt silikon. En liten klick av nÄgot kontaktlim borde vara tillrÀckligt för att hÄlla kronan pÄ plats men samtidigt tillrÀckligt skört för att kunna bryta och bli av med. TandtrÄden kÀnns fortfarande som ett rimligt alternativ.
Vore ju bra om det Àr nÄgot som gÄr att ta bort vid behov. Klurigt men samtidigt vore det sÄ skönt om den var trögare.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur mycket spel/utrymme Àr det mellan boetten och skruven?
Edit: kan inte kolla sjÀlv. SlÀckt i rummet och sovande fru :)
Samma hÀr. Men inte sÄ mycket. Det Àr ju inget fel. Den sitter inte löst eller sÄ. Bara att den gÄr för lÀtt att vrida sÄ att den rör sig lite vid normal anvÀndning.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Kollade nu. Jag hade alla gÄnger ordnat det underifrÄn. Antingen pillat in nÄgot fysiskt eller en klick lim som kan brytas upp om du vill kunna rotera.
Samma hÀr. Men inte sÄ mycket. Det Àr ju inget fel. Den sitter inte löst eller sÄ. Bara att den gÄr för lÀtt att vrida sÄ att den rör sig lite vid normal anvÀndning.
 

RĂ€serRaffe

Omega
2-Faktor
Jag kör med samma (fast lite mörkare Barton tror jag)!
Jag kan faktiskt tycka att det lite mörkare görs sig Ànnu bÀttre mot de guldiga indexen. Leveranserna frÄn Barton Àr ju hopplösa just nu med ett par mÄnaders vÀntan, ska införskaffa ett mörkare band vad det lider. Gillar deras kvaliteter pÄ lÀdret.
 

Itima

Omega
2-Faktor
Som Remofflan har Ävan sÄ Àr jag ocksÄ lite sugen pÄ metal lÀnk till Alpen, men gissar att frakten om man bestÀller frÄn Strapcode inte Àr super rolig just nu. Börjar bli lagom trött pÄ denna pandemi :arghh:
 

kapahoo

Omega
Jag kan faktiskt tycka att det lite mörkare görs sig Ànnu bÀttre mot de guldiga indexen. Leveranserna frÄn Barton Àr ju hopplösa just nu med ett par mÄnaders vÀntan, ska införskaffa ett mörkare band vad det lider. Gillar deras kvaliteter pÄ lÀdret.
Den mörkare pÄminner ganska mycket om originalbandet.
Jag gillar ocksÄ Barton. Bra kvalitet i förhÄllande till pris. Och mycket att vÀlja pÄ.
 
Topp