Är sedan några dygn ägare av följande
Savonette-ur, DAM
varvid mitt intresse för ur ökat högst betänkligt.
Text på utsidan av bakboetten:
ECHAPPEMENT à cylindre HUIT rubis
Som väl innebär att det är ett ur med cylindergång med 8 rubiner.
På insidan av yttre bakboetten står 18K och 17692.
Kan det vara tillverkningsnummret på boetten?
+ diverse inristningar
Jag kan inte finna namnet på tillverkaren av uret eller boetten. Även om detta var ett massproducerat ur tycker jag det är konstigt att de inte angett detta för det var väl troligen inget skräpur.
Ingen sekundvisare (troligen har det heller aldrig varit någon)
På kanten strax uppe vid kronan finns ett litet rör med vad som ser ut som en sprint. Är det här man ställer in klockan och i så fall hur gör man? Har tryckt lite på sprinten utan att sett något resultat.
Fickuret saknar öglan där kedjan skall fästas. Någon som vet om man kan få tag på en sådan ögla som skulle passa?
All information tas tacksamt emot.
stugil
Savonette-ur, DAM
varvid mitt intresse för ur ökat högst betänkligt.
Text på utsidan av bakboetten:
ECHAPPEMENT à cylindre HUIT rubis
Som väl innebär att det är ett ur med cylindergång med 8 rubiner.
På insidan av yttre bakboetten står 18K och 17692.
Kan det vara tillverkningsnummret på boetten?
+ diverse inristningar
Jag kan inte finna namnet på tillverkaren av uret eller boetten. Även om detta var ett massproducerat ur tycker jag det är konstigt att de inte angett detta för det var väl troligen inget skräpur.
Ingen sekundvisare (troligen har det heller aldrig varit någon)
På kanten strax uppe vid kronan finns ett litet rör med vad som ser ut som en sprint. Är det här man ställer in klockan och i så fall hur gör man? Har tryckt lite på sprinten utan att sett något resultat.
Fickuret saknar öglan där kedjan skall fästas. Någon som vet om man kan få tag på en sådan ögla som skulle passa?
All information tas tacksamt emot.
stugil