• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scam-annonser på Blocket?

Ricrob

Patek
Jag antar att det inte bara är jag som reagerat på den senaste tidens annonser som poppat upp, där kvalitetsur säljs till priser som är "lite för bra för att vara sanna". Annonserna är adresserade till olika platser i Sverige och så klart med olika namn men jag är ganska säker på att det är samma person/er som ligger bakom, då de är utformade väldigt likt varandra. Jag vet inte och har inte kontaktat säljaren/säljarna, utan spekulerar men vill iaf höja ett varningens finger så att ingen springer på en mina. Jag har sett ett gäng av dessa annonser på senaste men nu när jag sökte så var några borta, bl.a. ett Patek damur med kompl. för typ 20k, ett par Panerais förutom de nedan etc.

Döm själva:

http://www.blocket.se/helsingborg/Rolex_Daytona_vit_urtavla_40mm_53843400.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Panerai_44mm_PAM00089_titan_53843539.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Panerai_PAM317_Luminor_8_Days_GMT_1950_Black_53840467.htm?ca=11&w=3
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Verkar ju vara bra…alltså för bra för att vara sant!:banghead:
Om någon kontaktar säljaren och får svar, vore det intressant att se hur det utvecklar sig…så posta gärna...
 

WHU

Panerai
2-Faktor
En gemensam nämnare, är väl att det svenska språket är sådär i annonserna.
Kul att klockorna har kön, funderar lite på vad som är skillnaden på Män och Herr?!?!
 
Som svar får man att personen i fråga nyligen avslutat sin anställning i Sverige, och är tillbaka i Tyskland.
Han skickar gärna klockan efter betalning.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Skumma

Översatta taffligt, på annonsen om daytonan har de översatt "dress watch" till en klocka man har till klänning :)

Stor sannolikhet att det är samma person baserat på språk och ordval etc
 

Bawkins

Cartier
Reagerade också på de där annonserna när jag scannade Blocket.. Trist! Hoppas ingen faller för det.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Skumma

Översatta taffligt, på annonsen om daytonan har de översatt "dress watch" till en klocka man har till klänning :)


Ja varför inte.
conchita-wurst-3.jpg
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Handlindade, tre tunnor, sekunder enheten återställs, klänning stilar... Kastar ingen på Blocket ens ett öga på de här annonserna som ju dock handlar om en del pengar?
 

jandan

Panerai
Blocket tjänar pengar på varje införd annons, tror faktiskt dom fullständigt skiter i om annonser ser ok ut eller inte.
Tyvärr hjälper dom kriminella genom att inte bry sig. Och som sagt, nu verkar det finnas många scams där ute...
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Man kan undra varför inte blocket själva reagerar? När man lägger in annons så får man info att din annons läggs in efter kontroll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla i. Annonstråden "Blocket (och andra tokiga annonser)". Det vimlar av skitannonser med fake-klockor!
 

leicaphile

Panerai
Förstår inte hur Blocket kan godkänna dem?

Nog svårt att ha folk som är klockexperter, klädexperter, skoexperter, bilexperter etc etc som har tillräckligt bra koll på allt för att flagga suspekta annonser. Tyvärr.

Däremot skulle man kanske kunna införa lite "sanity checks" på en rent teknisk nivå som flaggar annonser för mer noggrann granskning. Om man anser det värt besväret, vet inte vad det "kostar" Blockat att ha fejk-annonser, förutom att kunderna eventuellt tröttnar och använder en annan sajt.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Nog svårt att ha folk som är klockexperter, klädexperter, skoexperter, bilexperter etc etc som har tillräckligt bra koll på allt för att flagga suspekta annonser. Tyvärr.

Däremot skulle man kanske kunna införa lite "sanity checks" på en rent teknisk nivå som flaggar annonser för mer noggrann granskning. Om man anser det värt besväret, vet inte vad det "kostar" Blockat att ha fejk-annonser, förutom att kunderna eventuellt tröttnar och använder en annan sajt.
Om Blocket vill arbeta för att få bort bedrägerier borde det ringa ett antal klockor när dessa annonsörer lägger in sina annonser, är ju bara att titta på hur de är skriva så förstår man att detta är skumt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja men detta är inte fakeklockor och i den tråden skrattar många åt texten i dessa annonser utan att uppmärksamma att de är uppenbara scam-annonser. Som sagt, ville bara ge ett lite head's up. :)
Inget fel i att påminna. Säger bara att det är vanligt.
Att köpa en fullprisad fake-klocka är också "scam".
 

TicTack

Cartier
Någon som minns Tradera Motor? Det var så fullt med scams att det var löjeväckande. Och anmälde man så brydde de sig inte.
 

Icaras

Rolex
Gillar att ta en cigarr när jag är ute på en kortare nattpromenad någon gång i månaden... :cigar:

Tar en fråga samtidigt; hur långt ner röker ni på era cigarrer?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag antar att det inte bara är jag som reagerat på den senaste tidens annonser som poppat upp, där kvalitetsur säljs till priser som är "lite för bra för att vara sanna". Annonserna är adresserade till olika platser i Sverige och så klart med olika namn men jag är ganska säker på att det är samma person/er som ligger bakom, då de är utformade väldigt likt varandra. Jag vet inte och har inte kontaktat säljaren/säljarna, utan spekulerar men vill iaf höja ett varningens finger så att ingen springer på en mina. Jag har sett ett gäng av dessa annonser på senaste men nu när jag sökte så var några borta, bl.a. ett Patek damur med kompl. för typ 20k, ett par Panerais förutom de nedan etc.

Döm själva:

http://www.blocket.se/helsingborg/Rolex_Daytona_vit_urtavla_40mm_53843400.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Panerai_44mm_PAM00089_titan_53843539.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Panerai_PAM317_Luminor_8_Days_GMT_1950_Black_53840467.htm?ca=11&w=3

Ta gärna en skärmdump och lägg ut i stället för en länk. Annonserna försvinner (tack o lov) ganska så fort.
 

Weberg

Audemars
Blocket har, precis som Tradera, givetvis järnkoll på dessa annonser men väljer att inte ta bort dem eftersom de skapar publicitet och trafik till sajterna. Det är inte konstigare än så. Vet inte hur Blocket ser på sitt ansvar, men hos Tradera får du ingen hjälp oavsett vilket problem du råkar ut för. De svarar oftast att "vi är bara en mötesplats mellan säljare och köpare och kan inte ta på oss något ansvar" och så är det med det.
 
Topp