• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Screwdown crown och reparation?

mruhr

Silver
2-Faktor
Hej,

Något som slagit mig när jag ska sätta datum eller dra igång mina klockor med screwdown är att det driver ett slitage. Jag är därför väldigt restriktiv att ställa om datum och när jag väl skruvat upp en klocka med screwdown så bär jag den tills jag tröttnar. Så till frågan;

Går det att reparera om gängan skulle vara sliten och i så fall är det kostsamt? Hur tänker ni kring frågeställningen?
 
Ett icke-problem. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har problem med att gängorna har slitits ut, däremot desto fler som fått fuktskador p.g.a. öppen krona (lite beroende på utformning så klart men ändå). Eller menar du att du skruvar in kronan och sedan försöker att hålla igång gångreserven så länge som möjligt?

Skulle det mot förmodan hända är det inte svårare än att man byter krona och crown tube (heter det kronhals på svenska?) och även där varierar utformningen en del mellan olika modeller.
 
Ett icke-problem. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har problem med att gängorna har slitits ut, däremot desto fler som fått fuktskador p.g.a. öppen krona (lite beroende på utformning så klart men ändå). Eller menar du att du skruvar in kronan och sedan försöker att hålla igång gångreserven så länge som möjligt?

Skulle det mot förmodan hända är det inte svårare än att man byter krona och crown tube (heter det kronhals på svenska?) och även där varierar utformningen en del mellan olika modeller.
Ah, om så det går att byta? Då ska jag börja använda mina klockar på ett helt annat sätt!
 
Ett icke-problem. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har problem med att gängorna har slitits ut, däremot desto fler som fått fuktskador p.g.a. öppen krona (lite beroende på utformning så klart men ändå). Eller menar du att du skruvar in kronan och sedan försöker att hålla igång gångreserven så länge som möjligt?

Skulle det mot förmodan hända är det inte svårare än att man byter krona och crown tube (heter det kronhals på svenska?) och även där varierar utformningen en del mellan olika modeller.
Haft många utslitna gängade kronhalsar. De slits ju dock inte så snabbt, är ju vintageur med originalkronor jag pratar om. Tyvärr får inte alla gängade kronhalsar att skruva ut. Tex vissa AP RO, då får man byta boetten.
 
Ah, om så det går att byta? Då ska jag börja använda mina klockar på ett helt annat sätt!
Ja, på de allra flesta klockor går det att byta utan problem om det mot förmodan skulle ske, dock finns så klart ett fåtal undantag som t.ex. AP RO som Aurum nämnde men det är nog försvinnande få modeller det gäller om man ser till moderna klockor. Det är som sagt inte direkt något vanligt förekommande problem heller men om man nu är väldigt orolig för det kan man alltid kolla upp klockans konstruktion innan köp för att försäkra sig om att det går att byta.
 
Ja, på de allra flesta klockor går det att byta utan problem om det mot förmodan skulle ske, dock finns så klart ett fåtal undantag som t.ex. AP RO som Aurum nämnde men det är nog försvinnande få modeller det gäller om man ser till moderna klockor. Det är som sagt inte direkt något vanligt förekommande problem heller men om man nu är väldigt orolig för det kan man alltid kolla upp klockans konstruktion innan köp för att försäkra sig om att det går att byta.

Samt samtliga AP i carbon.
 
Tillbaka
Topp