Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man måste ha fler klockor än fingrar. Att ha få klockor är lika obegripligt som att ha bara ett par skor..
Begagnatpriset ökar med nypriset, inte lika snabbt för utgångna referenser, men ändå.
Kolla prisutvecklingen här, jämför med inflationen, dra dina egna slutsatser:
http://minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
Hur ska jag komma över den känslan? Hur gör ni andra?
Dags att byta till Sunnto dåHar inte räknat in min Garmin GPS klocka för den är så ful att den svårligen kan räknas som en klocka, snarare ett träningsredskap; typ som ett par hantlar eller joggingskor...).
Stress är bara en signal om att något behöver förändras. Antingen accepterar man stressen, lär sig leva med den och kanske ändrar din inre tolkning av signalen, eller så gör man en faktisk förändring som dämpar signalen. Plätt lätt... NOTAtt ha olika stil och därmed olika användningsområden är en bra ursäkt att köpa på sig många klockor.Problemet är att det är lätt att samla på sig för många för hur många olika användningsområden har man normalt? Även om jag aldrig skulle köpa klockor jag inte har råd att casha så blir jag stressad av att ha många som sällan används. Hur ska jag komma över den känslan? Hur gör ni andra?
Stress är bara en signal om att något behöver förändras. Antingen accepterar man stressen, lär sig leva med den och kanske ändrar din inre tolkning av signalen, eller så gör man en faktisk förändring som dämpar signalen. Plätt lätt... NOTKan själv känna igen mig i ditt resonemang. Testa att ställa dig själv frågan varför du överhuvudtaget håller på med klockor. Visst det är lite kul, men varför är det kul? Vill du hitta den "ultimata/kompletta" klockgarderoben för dig, eller fascineras du mer av alla fina utseenden, mekanismer mm? Samlar du med en baktanke om en värdeökning/pensionsförsäkring? Fundera lite i dessa banor, och ta sedan ett beslut, och skrid därefter till handling, vad det nu kan innebära för dina lådvärmare.
Med vänlig hälsning
Dr Phil![]()
Många har pratat om 3-4 klockor som det optimala (leasure, dress, beater etc.) men finns det inte alltid ytterligare utrymme för variation?
Jag är rätt förtjust i skor också och brukar hävda att en basgarderob av skor består av cirka sju par (undantaget vinterskor), svarta och bruna lågskor, svarta och bruna boots, två par sneakers av lite olika typ och nå't par mellan fin och fritidsskor typ mockaskor med gummisula. Men det hindrar ju inte att jag har klart mer än sju par skor i min garderob. Alla används inte så ofta och då och då får man rensa ut för att köpa nytt men jag kommer inte sluta köpa varken skor eller klockor.
Jag måste vara sjuk!!!
Jag har runt 50 klockor, runt 30 av dessa används... Vissa med ofta, andra kanske en gång om året.
Jag tar ofta fram alla klockorna som jag har hemma och njuter av att njuta av tavlorna, kolla om det uppstått någon ny repa i kassa skåpet....
Jag känner absolut inte någon ånger av att ha "många" klockor.
Frågan kan ju ställas varför jag inte säljer de jag inte användes? Jag tycker för mycket om dem helt enkelt, men skulle familje ekonomin kräva tillskott så skulle jag självklart sälja av...
Det sjukaste av att är att jag har flera styckande av "samma" klocka.... Fortfarande älskar att ta fram dem och kolla tavlorna i olika vinklar och försöka se skillnaderna.
90-95% av klockorna i mon samling är "vintage" klockor.
Ha en grym dag!
Mvh
Micke E
Jag tror Andreas777 besvarar din första fråga. Resten blir det parterapi förGod morgon terapeuten!
Jag har också undrat varför jag inte kan nöja mig med en eller två klockor som de flesta normala personer gör. Ibland drömmer jag att jag bara har en klocka och därmed ingen inre stress pga lådvärmare."Problemet" är delvis att jag får klockor i present av min bättre hälft eftersom att denne vet om mitt klockintresse och snappar upp vilka klockor jag har spanat på. När man har varit tillsammans länge så har man plötsligt väldigt många klockor och ingen man vill göra sig av med pga sentimentala skäl. Efter helgens nyförvärv har jag infört ett moratorium på 12 år dock.
Jag har några quartzare, hur länge kan jag räkna med att en sådan håller om jag inte misshandlar den? Om jag har "tur" så kanske någon går sönder och jag slipper bekymra mig om att ha för många.
Om jag ska börja tänka pensionsförsäkring så är det Rolex jag ska införskaffa eller?
![]()
För mig är klockor ett av mina större intressen. Det tar en hel del tid. Jag läser, drömmer, planerar näst inköp mm. Kan du tänka dig en frimärkssamlare med bara ett frimärke! Jag trodde jag skulle klara med en klocka men sen blev jag biten. Idag har jag 4 klockor (kanske ingen samling, men en början). Att jag har bundit kapital liggande i en låda stör mig inte så länge det inte påverkar familjeekonomin. Jag har hellre mina klockor än pengar att titta på. Kanske hade jag haft mer pengar om jag investerat smart men kanske mindre också...
ONE-WATCH-MAN;
tänk om det var så.
Jag var lyckligare med bara EN Rolex, så är det.
Passionen betr klockor är dock så stor att det inte varit möjligt, som tur är gillar jag även Swatch och G-shock så det blir inte så splittrat.
Min terapeut rynkade alltid pannan inför alla hamstringstendenser, det är inte något bra tecken.
Jag tror Andreas777 besvarar din första fråga. Resten blir det parterapi förHur som helst... Hur ser lådan ut idag? Samlingsbild? Vi är här för att hjälpa dig, och kan snabbt påtala vilka du ska ha kvar och vilka som ska flippas omedelbart, helt utan känslomässiga band, sedan gör grupptrycket resten
![]()
Alkohol? Cigarrer? Sex i ansträngande positioner med överviktiga kvinnor? Tjack? Frågan är väl om det överhuvudtaget finns någon hobby som man inte mår dåligt av...?..Är ju jävligt märkligt att syssla med en hobby som man mår dåligt av...