• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Se hit ni som har många klockor!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har 11 klockor, men 3 av dessa är familjeklenoder. Tricket är att ha olika användningsområden/stil på klockorna. Det är även kul att ha minst en klocka att modda lite, så man har något att pilla med när man har tråkigt.
 

John R

Panerai
Har man ingen deg kan det varar stressigt men om man har mycket deg så är det bara att låta dem jäsa i lådan,
tills man blir sugen på en långfranska.
Jag är själv ingen samlar typ så jag är nöjd om min klockan är dyr och används.
Det kan ju även vara skönt att ha olika klockor som passar vid i olika tillfällen.



/John R
 

Mangusta

Cartier
Att ha olika stil och därmed olika användningsområden är en bra ursäkt att köpa på sig många klockor. ;) Problemet är att det är lätt att samla på sig för många för hur många olika användningsområden har man normalt? Även om jag aldrig skulle köpa klockor jag inte har råd att casha så blir jag stressad av att ha många som sällan används. Hur ska jag komma över den känslan? Hur gör ni andra?
 

David

Bödeln
Hur ska jag komma över den känslan? Hur gör ni andra?

Att ha många klockor är väl inget självändamål? Känns det inte bra är det väl bara att köpa-flippa-köpa tills du känner att du har den ultimata treklockslådan? Du spar pengar och dina val blir mer genomtänkta, det är väl aldrig fel?
 

fredtiger

Cartier
Fem är nog min gräns. Har idag tre klockor som jag använder regelbundet, samt en fjärde ful digitalcasio som används i riktigt oömma situationer. Skulle kunna tänka mig ytterligare en ren dressklocka (typ guld på läder). Fler klockor än så har jag svårt att motivera, med olika band ger detta tillräckligt många kombinationer för mina behov.

(Har inte räknat in min Garmin GPS klocka för den är så ful att den svårligen kan räknas som en klocka, snarare ett träningsredskap; typ som ett par hantlar eller joggingskor...).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att ha olika stil och därmed olika användningsområden är en bra ursäkt att köpa på sig många klockor. ;) Problemet är att det är lätt att samla på sig för många för hur många olika användningsområden har man normalt? Även om jag aldrig skulle köpa klockor jag inte har råd att casha så blir jag stressad av att ha många som sällan används. Hur ska jag komma över den känslan? Hur gör ni andra?
Stress är bara en signal om att något behöver förändras. Antingen accepterar man stressen, lär sig leva med den och kanske ändrar din inre tolkning av signalen, eller så gör man en faktisk förändring som dämpar signalen. Plätt lätt... NOT :) Kan själv känna igen mig i ditt resonemang. Testa att ställa dig själv frågan varför du överhuvudtaget håller på med klockor. Visst det är lite kul, men varför är det kul? Vill du hitta den "ultimata/kompletta" klockgarderoben för dig, eller fascineras du mer av alla fina utseenden, mekanismer mm? Samlar du med en baktanke om en värdeökning/pensionsförsäkring? Fundera lite i dessa banor, och ta sedan ett beslut, och skrid därefter till handling, vad det nu kan innebära för dina lådvärmare.

Med vänlig hälsning
Dr Phil ;)
 

Nexus

Panerai
Jag har i dagsläget 5 klockor (Visserligen ur budgetsortimentet) men jag inbillar mig att totalt 7 stycken skulle ge den optimala klockgarderoben. För min del handlar det mycket om att matcha kläder och klocka. Dvs, Dressad klocka, businessklocka, löka på kontoretklocka, jaga på krogenklocka, harva på skyttebananklocka, steka på uteserveringsklocka och bakisklocka samt diverse varianter på detta.
 

GurraG

Cartier
Många har pratat om 3-4 klockor som det optimala (leasure, dress, beater etc.) men finns det inte alltid ytterligare utrymme för variation?

Jag är rätt förtjust i skor också och brukar hävda att en basgarderob av skor består av cirka sju par (undantaget vinterskor), svarta och bruna lågskor, svarta och bruna boots, två par sneakers av lite olika typ och nå't par mellan fin och fritidsskor typ mockaskor med gummisula. Men det hindrar ju inte att jag har klart mer än sju par skor i min garderob. Alla används inte så ofta och då och då får man rensa ut för att köpa nytt men jag kommer inte sluta köpa varken skor eller klockor.
 

Emil

Cartier
har 4-5 stycken nu i dem lägre prisklasserna, använder oftast två av dessa. siktar högt snart, väntar bara in tidvattnet!
kommer alltid att ligga runt 4-5 då jag anser att det inte finns behov för mer.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag måste vara sjuk!!!

Jag har runt 50 klockor, runt 30 av dessa används... Vissa med ofta, andra kanske en gång om året.

Jag tar ofta fram alla klockorna som jag har hemma och njuter av att njuta av tavlorna, kolla om det uppstått någon ny repa i kassa skåpet :) ....

Jag känner absolut inte någon ånger av att ha "många" klockor.
Frågan kan ju ställas varför jag inte säljer de jag inte användes? Jag tycker för mycket om dem helt enkelt, men skulle familje ekonomin kräva tillskott så skulle jag självklart sälja av...

Det sjukaste av att är att jag har flera styckande av "samma" klocka.... Fortfarande älskar att ta fram dem och kolla tavlorna i olika vinklar och försöka se skillnaderna.

90-95% av klockorna i mon samling är "vintage" klockor.

Ha en grym dag!
Mvh
Micke E
 

Mangusta

Cartier
Stress är bara en signal om att något behöver förändras. Antingen accepterar man stressen, lär sig leva med den och kanske ändrar din inre tolkning av signalen, eller så gör man en faktisk förändring som dämpar signalen. Plätt lätt... NOT :) Kan själv känna igen mig i ditt resonemang. Testa att ställa dig själv frågan varför du överhuvudtaget håller på med klockor. Visst det är lite kul, men varför är det kul? Vill du hitta den "ultimata/kompletta" klockgarderoben för dig, eller fascineras du mer av alla fina utseenden, mekanismer mm? Samlar du med en baktanke om en värdeökning/pensionsförsäkring? Fundera lite i dessa banor, och ta sedan ett beslut, och skrid därefter till handling, vad det nu kan innebära för dina lådvärmare.

Med vänlig hälsning
Dr Phil ;)

God morgon terapeuten!

Jag har också undrat varför jag inte kan nöja mig med en eller två klockor som de flesta normala personer gör. Ibland drömmer jag att jag bara har en klocka och därmed ingen inre stress pga lådvärmare. :D "Problemet" är delvis att jag får klockor i present av min bättre hälft eftersom att denne vet om mitt klockintresse och snappar upp vilka klockor jag har spanat på. När man har varit tillsammans länge så har man plötsligt väldigt många klockor och ingen man vill göra sig av med pga sentimentala skäl. Efter helgens nyförvärv har jag infört ett moratorium på 12 år dock. :stop: Jag har några quartzare, hur länge kan jag räkna med att en sådan håller om jag inte misshandlar den? Om jag har "tur" så kanske någon går sönder och jag slipper bekymra mig om att ha för många. :p Om jag ska börja tänka pensionsförsäkring så är det Rolex jag ska införskaffa eller? :greedy:
 

Mangusta

Cartier
Många har pratat om 3-4 klockor som det optimala (leasure, dress, beater etc.) men finns det inte alltid ytterligare utrymme för variation?

Jag är rätt förtjust i skor också och brukar hävda att en basgarderob av skor består av cirka sju par (undantaget vinterskor), svarta och bruna lågskor, svarta och bruna boots, två par sneakers av lite olika typ och nå't par mellan fin och fritidsskor typ mockaskor med gummisula. Men det hindrar ju inte att jag har klart mer än sju par skor i min garderob. Alla används inte så ofta och då och då får man rensa ut för att köpa nytt men jag kommer inte sluta köpa varken skor eller klockor.

Skillnaden är att ett par skor kostar en bråkdel av en schysst klocka och därför är det lite mer stressande att ha ett gäng klockor än skor tycker jag. Men jag förstår vart du vill komma.

Jag måste vara sjuk!!!

Jag har runt 50 klockor, runt 30 av dessa används... Vissa med ofta, andra kanske en gång om året.

Jag tar ofta fram alla klockorna som jag har hemma och njuter av att njuta av tavlorna, kolla om det uppstått någon ny repa i kassa skåpet :) ....

Jag känner absolut inte någon ånger av att ha "många" klockor.
Frågan kan ju ställas varför jag inte säljer de jag inte användes? Jag tycker för mycket om dem helt enkelt, men skulle familje ekonomin kräva tillskott så skulle jag självklart sälja av...

Det sjukaste av att är att jag har flera styckande av "samma" klocka.... Fortfarande älskar att ta fram dem och kolla tavlorna i olika vinklar och försöka se skillnaderna.

90-95% av klockorna i mon samling är "vintage" klockor.

Ha en grym dag!
Mvh
Micke E

Tack! Nu känner jag mig inte så stressad längre av min blygsamma kollektion! :D Men seriöst, 50 klockor! My god! Du är en samlare av rang. Hur kommer det sig att du har samlat ihop så många?
 

Andreas777

Cartier
För mig är klockor ett av mina större intressen. Det tar en hel del tid. Jag läser, drömmer, planerar näst inköp mm. Kan du tänka dig en frimärkssamlare med bara ett frimärke! Jag trodde jag skulle klara med en klocka men sen blev jag biten. Idag har jag 4 klockor (kanske ingen samling, men en början). Att jag har bundit kapital liggande i en låda stör mig inte så länge det inte påverkar familjeekonomin. Jag har hellre mina klockor än pengar att titta på. Kanske hade jag haft mer pengar om jag investerat smart men kanske mindre också...
 

UNO

Panerai
ONE-WATCH-MAN;
tänk om det var så.
Jag var lyckligare med bara EN Rolex, så är det.
Passionen betr klockor är dock så stor att det inte varit möjligt, som tur är gillar jag även Swatch och G-shock så det blir inte så splittrat.
Min terapeut rynkade alltid pannan inför alla hamstringstendenser, det är inte något bra tecken.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
God morgon terapeuten!

Jag har också undrat varför jag inte kan nöja mig med en eller två klockor som de flesta normala personer gör. Ibland drömmer jag att jag bara har en klocka och därmed ingen inre stress pga lådvärmare. :D "Problemet" är delvis att jag får klockor i present av min bättre hälft eftersom att denne vet om mitt klockintresse och snappar upp vilka klockor jag har spanat på. När man har varit tillsammans länge så har man plötsligt väldigt många klockor och ingen man vill göra sig av med pga sentimentala skäl. Efter helgens nyförvärv har jag infört ett moratorium på 12 år dock. :stop: Jag har några quartzare, hur länge kan jag räkna med att en sådan håller om jag inte misshandlar den? Om jag har "tur" så kanske någon går sönder och jag slipper bekymra mig om att ha för många. :p Om jag ska börja tänka pensionsförsäkring så är det Rolex jag ska införskaffa eller? :greedy:
Jag tror Andreas777 besvarar din första fråga. Resten blir det parterapi för ;) Hur som helst... Hur ser lådan ut idag? Samlingsbild? Vi är här för att hjälpa dig, och kan snabbt påtala vilka du ska ha kvar och vilka som ska flippas omedelbart, helt utan känslomässiga band, sedan gör grupptrycket resten ;)
 

Mangusta

Cartier
För mig är klockor ett av mina större intressen. Det tar en hel del tid. Jag läser, drömmer, planerar näst inköp mm. Kan du tänka dig en frimärkssamlare med bara ett frimärke! Jag trodde jag skulle klara med en klocka men sen blev jag biten. Idag har jag 4 klockor (kanske ingen samling, men en början). Att jag har bundit kapital liggande i en låda stör mig inte så länge det inte påverkar familjeekonomin. Jag har hellre mina klockor än pengar att titta på. Kanske hade jag haft mer pengar om jag investerat smart men kanske mindre också...

Frimärkssamlare med ett frimärke! Den ska jag börja använda när någon kommenterar samlingen. :D Klockorna påverkar inte familjeekonomin alls men jag har ändå så svårt att motivera alla klockor för mig själv fast en del börjar bli gamla nu tom. Den äldsta är runt 12 år. "Problemet" är att med dyrare och hyfsat tidlösa klockor så märks det ju inte att dom är så gamla så jag kan inte sluta använda dom heller. Dom ser ju nästan sprillans nya ut fortfarande och tickar på! :arghh:

ONE-WATCH-MAN;
tänk om det var så.
Jag var lyckligare med bara EN Rolex, så är det.
Passionen betr klockor är dock så stor att det inte varit möjligt, som tur är gillar jag även Swatch och G-shock så det blir inte så splittrat.
Min terapeut rynkade alltid pannan inför alla hamstringstendenser, det är inte något bra tecken.

Jag tror också att jag var lyckligast med min första klocka som var en blå Breitling. Då tänkte jag inte på att jag måste matcha den med allt som jag gör nu. Då var jag bara glad och körde liksom. Nu står jag som Scott Disick och måste välja klocka i 30 minuter varje dag och ingen känns någonsin helt rätt. :banghead:

I-lands problem, I know...:angel:
 

Mangusta

Cartier
Jag tror Andreas777 besvarar din första fråga. Resten blir det parterapi för ;) Hur som helst... Hur ser lådan ut idag? Samlingsbild? Vi är här för att hjälpa dig, och kan snabbt påtala vilka du ska ha kvar och vilka som ska flippas omedelbart, helt utan känslomässiga band, sedan gör grupptrycket resten ;)

:D Men jag vill ju inte flippa även om det säkert vore det smartaste. Jag har sentimentala skäl att behålla alla och jag gillar alla utom en fortfarande. Jag vill bara komma över känslan att ha vad som känns som 100 klockor att välja på varje dag och ångesten att veta att dom ligger och skräpar mestadels av tiden. Jag vill känna inombords att det är okej att ha x antal klockor även om dom inte används så ofta. Hjääääälp! Jag är den enda klocknörden i min omgivning så det är ingen som förstår mig. :bawling:
 

JayJay

Rolex
Jag fattar inte den här tråden. Har du ångest? Sälj då. Är ju jävligt märkligt att syssla med en hobby som man mår dåligt av.
Jag har läst samtliga inlägg men fattar ändå inte vad som är problemet.
 

David

Bödeln
Den som har svårt att välja på morgonen och tycker det är jobbigt saknar uppenbarligen en vit Explorer II 16570 i lådan.
 

DrDre

Patek
Man får väl inte direkt ångest av att ha många klockor. Nu har jag väl ingen enorm samling, men det är ju ändå ett antal och en del pengar uppbundet i det. Problemet är väl inte så mkt pengarna, utan mer att samlingen består av klockor de flesta här har dvs främst bruksklockor typ Rolex (och andra vanliga märken som IWC och Omega) i prisklassen ca 25-70 tkr . Det gör ju att man har ett helt gäng som är ganska lika varandra om man tänker på användningstillfälle.

Tanken har väl börjat komma oftare och oftare att det kanske vore roligare att möblera om lite, och då göra sig av mig en del och istället kanske ha färre men lite finare klockor. Tankar på en IWC 5001, kanske en Portuguese krono i guld, en Daytona i guld på läder etc, dvs klockor jag gått och sneglat på.

Annars tycker jag inte att man behöver få ångest över att ha pengar man inte behöver uppbundna i klockor. Vanliga bruksklockor (typ en DJ i stål med safirglas) av väkända märken kostar ju inte något, utan verkar väl ungefär följa inflationen eller kanske tom lite bättre än så ibland. Som frugan uttyckte det "it's just a question of reallocation, from one asset class to another ".
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Förstår inte problemet, ska dock klargöra detta lite, den som har flest klockor när han dör vinner!
 
Topp