• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Se upp om du ska köpa begagnad Omega!!!

Riley

Panerai
Tråkig och lite läskig läsning för en själv som är rätt ny och novis i klockvärlden.
Jag skulle själv aldrig haft en chans att upptäcka det.
Hade konstaterat att Omega var rättstavat och varit nöjd med det...lite hårddraget.
Visare ju på hur viktigt det är att få äktheten kontrollerad hos en urmakare vid begköp (alternativt en kunnig medlem).
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hittade denna när jag googlade efter information till ett annat inlägg: http://www.rw-forum.com/topic/342-clone-8500-movement-and-aqua-terra-installation/ jag kan tyvärr inte få upp bilderna störra på min jobbdator men det här verkar vara på en ny nivå, skulle vara intressant om nån kan jämföra med ett äkta urverk.

Kommer aldrig bli lika bra som originalet, 8500 verket är riktigt snyggt och helt klart att fakes blir bättre och bättre.
Den största give-away gällande urverket är balanshjulet och dess position.
På en äkta är den centrerad mot ändlänken, se bild nedan. På en fake är den sned.
tumblr_mjskcwWFGc1royoxho1_500.jpg
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Kommer aldrig bli lika bra som originalet, 8500 verket är riktigt snyggt och helt klart att fakes blir bättre och bättre.
Den största give-away gällande urverket är balanshjulet och dess position.
På en äkta är den centrerad mot ändlänken, se bild nedan. På en fake är den sned.


Att det inte kommer bli lika bra som orginalet säger jag inte emot! Men jag hade dock reagerat direkt på det plainverk med "omega" rotor som OP råkat ut för men den kopian jag länkade hade jag nog kunnat gå bet på.

Men jag skall nu memorera balanshjulets positon! :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hittade denna när jag googlade efter information till ett annat inlägg: http://www.rw-forum.com/topic/342-clone-8500-movement-and-aqua-terra-installation/ jag kan tyvärr inte få upp bilderna störra på min jobbdator men det här verkar vara på en ny nivå, skulle vara intressant om nån kan jämföra med ett äkta urverk.

Intressant. Tyvärr så tyckte min arbetsgivare att jag inte skulle kolla in det så sidan blev blockad med förklaringen "Suspicious".
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Intressant. Tyvärr så tyckte min arbetsgivare att jag inte skulle kolla in det så sidan blev blockad med förklaringen "Suspicious".

Jag kommer in men ser bara små thumbnails av bilderna sen är det stopp. Dock är jag glad att jobbet har tillgång till google vilket är en lyx i Shanghai!
 

mega

Rolex
Bilderna är lite suddiga, men jag tycker att finishen på verket är ganska kass, men det kanske är en synvilla.
Bryggan för balanshjulet är verkligen ocentrerad, tur det. Vilken trist utveckling, måste ju trots allt kosta massor med pengar att uveckla så avancerade fakes, vilket borde betyda att det lönar sig ordentligt.
Gångreserven är enligt texten 30 timmar vilket är ganska lite, samt att deras bra justerad går +10 SPD, vilket är ganska dåligt.

CloneOmega8500Movement2_zpsba20466c.jpg
CloneOmega8500Movement4_zpsc76b21c2.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Otroligt arbete som läggs ner! Så nu vågar man typ inte köpa en Omega utan glasbaksida längre.
 

Laurentius

Cartier
Nu pågår det ju en utredning så jag kan inte säga så värst mycket, tyvärr. Det jag vet är att det är fler än jag som drabbats och att det inte bara handlar om enbart Omega. Utan att avslöja för mycket så är mitt råd att om du eller någon du känner köpt en begagnad klocka i trakterna av Uddevalla/Göteborg och inte kollade upp klockan hos en AD eller liknande innan köp så rekommenderar jag att du gör det nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu pågår det ju en utredning så jag kan inte säga så värst mycket, tyvärr. Det jag vet är att det är fler än jag som drabbats och att det inte bara handlar om enbart Omega. Utan att avslöja för mycket så är mitt råd att om du eller någon du känner köpt en begagnad klocka i trakterna av Uddevalla/Göteborg och inte kollade upp klockan hos en AD eller liknande innan köp så rekommenderar jag att du gör det nu.
Hoppas du får ersättning. Känns långdraget det här.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nu pågår det ju en utredning så jag kan inte säga så värst mycket, tyvärr. Det jag vet är att det är fler än jag som drabbats och att det inte bara handlar om enbart Omega. Utan att avslöja för mycket så är mitt råd att om du eller någon du känner köpt en begagnad klocka i trakterna av Uddevalla/Göteborg och inte kollade upp klockan hos en AD eller liknande innan köp så rekommenderar jag att du gör det nu.

Håller dom här neandertalarna fortfarande på med sina affärer?
 

Salle

Omega
har hört rykte att i stort sett alla märke säljs med papper och kvitto (kopior), omöjligt att skilja från original., köper ni privat så kolla med någon kunnig om den är äkta. hört att cert och kvitto tillverkas på beställning
 

bergroth

Breitling
Kommer aldrig bli lika bra som originalet, 8500 verket är riktigt snyggt och helt klart att fakes blir bättre och bättre.
Den största give-away gällande urverket är balanshjulet och dess position.
På en äkta är den centrerad mot ändlänken, se bild nedan. På en fake är den sned.
tumblr_mjskcwWFGc1royoxho1_500.jpg

Inte helt säker på det du säger, alltså att balanshjulet är helt centrerad på ett äkta 8500 urverk



Som synes på bilden ovan är mitt lite utanför centrum och klocka är inhandlad ny hos AD för en dryg månad sedan.

Ja jag vet att inte bilden är perfekt men såg att den perfekta visade mina referensnummer lite för öppet och man vill väl inte hjälpa folk att förfalska med rätt referensnummer och allt :)
 
Jag tror att det snoozarn menade var att balanshjulet på kopior sitter "väldigt" mycket på sidan jämfört med balansen i co-axialverket.
Om omegas balans sitter kl 6 så sitter balansen i en kopia kl 8 eller motsv.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det har kanske sagts men certifikatkortet ser fel ut också. Omegasymbolerna i bakgrunden är alldeles för ljusa, de är mer "fadeade" på ett riktigt certifikat. "O:an" i watch no är för stor och har fel form. Åtminstone på nya omegor så står heller inte referensnumret med punkter mellan siffrorna.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Fy fan vilken tråkig historia!

Någon gång i januari (men kan ha vart i slutet av december) såg jag en liknande annons på Blocket (Omega PO i Uddevalla, väldigt billigt, det kan ha vart samma annons som TS nappade på). Jag blev väldigt intresserad (även om jag inte direkt är intresserad av just PO), eftersom jag då vid tillfället bodde i Uddevalla. Tänkte att jag kunde svänga förbi och åtminstone ta en titt på klockan irl. Men priset var som sagt extremt lågt och svaret jag fick från säljaren luktade lite fishy. Jag anade att allt inte stod rätt till men hade inte tid att undersöka detta lite närmare. Jag meddelade säljaren att jag trots allt inte är intresserad varpå denne snabbt svarade att det inte är någon fara, att väldigt många tydligen hade hört av sig med intresse.

Riktigt tråkigt som sagt och jag lider med TS.

Men varför stämmer du inte säljaren? Nu är jag jurist och kanske lite insnöad i rollen, men det är ju en självklarhet att du ska göra detta. Enda anledningen att inte göra det skulle vara om du inte visste vem bedragaren är.. Så se till att leta upp en lokal jurist och boka ett möte!

Men detta bör vara en viktig läxa för oss alla. Ska man köpa en lite dyrare begagnad klocka (typ 5k+) så bör man kanske göra upp affären hos urmakare om inte säljaren är pålitlig (typ om inte man köper klockan här på KS av en säljare som har goda omdömen sedan tidigare). Eller åtminstone göra en bättre undersökning av klockan (samt läsa på massa innan köpet - vilket bör gälla alla klockköp, oavsett pris).
 

Ogge

Breitling
Kan alla AD:s som säljer Omega i Stockholm (exempelvis) verifiera äktheten? Hur mycket tar de betalt för det (om något)? I så fall är ju detta förfarande att föredra om man köper en klocka F2F även om det är lite omständligare.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Kan alla AD:s som säljer Omega i Stockholm (exempelvis) verifiera äktheten? Hur mycket tar de betalt för det (om något)? I så fall är ju detta förfarande att föredra om man köper en klocka F2F även om det är lite omständligare.

Min tanke är att det inte är nödvändigt att man går till just en AD. En vanlig urmakare (förutsatt att denna faktiskt är en vanlig urmakare och inte en mysko kioskägare som "kränger" klockor) bör kunna verifiera äktheten på de flesta kända klockmodeller. Min vän som är urmakare brukar göra dessa kontroller och säger att det oftast brukar ta typ 2 min för att ta reda på om det är en fejk (typ skruva loss baklocket och ta en titt med lupp).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min tanke är att det inte är nödvändigt att man går till just en AD. En vanlig urmakare (förutsatt att denna faktiskt är en vanlig urmakare och inte en mysko kioskägare som "kränger" klockor) bör kunna verifiera äktheten på de flesta kända klockmodeller. Min vän som är urmakare brukar göra dessa kontroller och säger att det oftast brukar ta typ 2 min för att ta reda på om det är en fejk (typ skruva loss baklocket och ta en titt med lupp).
Med tanke på hur välgjord den här POn faktiskt var så skulle jag nog i möjligaste mån gå till en AD...
 

Laurentius

Cartier
Så, då är det dags för en liten uppdatering:

Rättvisans kvarnar maler ju långsamt men igår var det rättegång och jag mötte tre olycksbröder som råkat ut för samma bedragerska. Det visade sig att vi i stort sett betalat samma summa och tillvägagångssättet nästan var identiskt så hon var en målmedveten och ambitiös rackare, med ordentlig uppbackning av en medhjälpare.
Det som hedrar henne är att hon utan omsvep erkände sin del i bedrägerihärvan, till skillnad mot den spjuver som stod som medåtalad!
Dom faller om ett par veckor och enligt åklagaren så finns det en chans att vi drabbade kan få ersättning via Brottsofferfonden, det hade ju varit ett välkommet plåster på såren.

En tanke som stör är att detta bara känns som toppen av ett isberg, vad är det som säger att de bara nöjt sig med att sälja Omega med glasbaksida, det är ju bara sådana som avslöjats i denna härva?
Varför inte en Rolex eller Omega med vanlig baksida, där det yttre ser riktigt schysst ut och du får med box och cert och där man måste öppna den för att kolla urverket och först då inser att man blivit lurad? Min "Planet Ocean" kollades i efterhand av en Omega-AD och de såg inget konstigt med varken boett eller länk, urverket var däremot enkelt för dom att avslöja...

I vilket fall så hoppas jag att det blir något mer än villkorligt för de två...
 
Topp